Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: sb-m1ooo + Carver, et skridt på vejen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Siden sidst...

Jeg har før omtalt mine SB-M1000 fra Technics. Nu har jeg prøvet en Crown, hvilket ikke faldt så heldigt ud. Der skete så det forleden, at jeg faldt over et tilbud på et par Carver A-500x (2stk. + forforstærker (Carver CT 26v), et sæt Audioquest interconnect og et sæt TaraLabs interconnect - alt i alt, 5000kr + 230kr i forsendelse). Og her lå der et godt køb gemt! Jeg har altså bi-ampet og har en forstærker til toppen og en til bunden (i alt 4 x 250 W i 8ohm; men jeg bruger højest 4 x 25 W til lytning, og kun 4 x 3 W til 'easy-listening'). Derudover prøvede jeg både forforstærkeren fra Crown og den medfølgende Carver.

KORT: Jeg ved at Crown-forforstærkeren er ret ringe, og den fra Carver er endnu værre. Ikke nok med det, så er den fra Carver en surround, og har kun een udgang til fronthøjttalerne - nu er jeg ikke interesseret i surround, og jeg har derfor været nødt til at dele signalet (et stik der desuden også fulgte med; Phoenix Gold). Crown-forforstærkeren viste at der er et oprigtigt potentiale i Carver effektforstærkerne, men da jeg skiftede til Carver-forforstærkeren, mistede jeg en masse luft, instrumenterne blev klemt sammen, og hele lydbilledet blev både mudret og plaget af elektronisk fnidder. En god oplevelse, var da jeg afmagnetiserede med Densen Demagic, for det havde den klart største forbedrende effekt, jeg hidtil har oplevet. Til alle der ejer Carver - afmagnetisér nu!!

PLUS: Højttalerne 'vågnede op'; en næsten uhørt mikrodynamik afslørede detaljer jeg ikke før har hørt i Roger Waters' Amused to Death. Samtidig, er der også en musikalitet til stede, som jeg aldrig ville have troet om Carver. En hel speciel oplevelse indtræder dog i de tilfælde hvor musikken er baseret på et drive i bassen, for dette formidles absolut fantastisk! Der er virkelig meget luft, og et rigtig godt perspektiv. Ikke helt så god pin-point, men acceptabel. Der er virkelig magt over enhederne.

MINUS: Højttalerne 'forsvinder' ikke helt overbevisene; og den omtalte mikrodynamik grænser til decideret hårdhed, og luftigheden nærmer sig en direkte mangel på krop. Spillestilen er lettere syntetisk. Forsøger jeg at tappe ind i Carvernes kraftoverskud, bevæger lyden sig imod det direkte patetisk skingre. Men så er jeg også oppe på et niveau, hvor at mine højttalere er i fare, og jeg har aldrig spillet så højt i længere tid- kun afprøvet grænserne. Sad dog med en klar fornemmelse af, at det ikke var højttalerne der blev skingre - også set ud fra andre kombinationer jeg har hørt.

KONKLUSION: Det virker for let at sige, at disse effektforstærkere er det oplagte valg til en rørforforstærker - inden Bob Carver forlod sit firma for at starte Sunfire, brugte han selv rørforforstærkere til sit 'magnetic current' (mener jeg...?). Min ide er, at firmaet fortsatte med det oprindelige kredsløb, men udskiftede rørforforsærkere med surround?? Det virker sådan, for med rørs normale kendetegn, så er de meget oplagte at parre med Carver effektforstærkere... jeg tror at mit næste skridt på vejen, bliver Audio Note M1, eller en anden ikke for dyr rørforforstærker. Og for resten, så tak for den hjælp jeg indtil videre har kunnet hente i dette forum.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2004 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Hvilken Crown amp og pre amp snakker du om ?

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Det var en afart af Crown; Amcron. Jeg har ikke internet hjemme, så dette er skrevet ud fra en hullet hukommelse, men jeg mener effektforstærkeren hedder Four Line C. Jeg mindes ikke på nuværende tidspunkt hvad forforstærkeren hedder, men måske er det et par?

Det var ikke det du foreslog, så jeg ved ikke om det ville have været bedre. Indtil videre har jeg hørt højttalerne med Thule IA120, Luxman LV-103 (Thulen var til rep.), SiriuS DM100 med en passiv Qed(?) forforstærker, ovennævnte Amcron og altså endelig Carver. Det bedste har indtil videre været Carver; men jeg var nervøs, for jeg anser ikke helt Carver for at være 'seriøst' - måske fordi jeg ikke er faldet over det i en hifi-revy?... Hvor lidt det ellers siger, og nu er det jo også væk.

Jeg kunne låne Amcron fra en bekendt der ved mere end almindeligt meget om hifi - han ville have 5000kr for effektforstærkeren alene (men vi forhandlede aldrig direkte - han er meget venlig, så sikkert kunne jeg have fået den for lidt mindre). Nå - til det væsentlige:

Amcron-forstærkeren fik ikke 'liv' i SB-M1000'erne, og i mit setup, så lød den meget blød. Den havde ingen væsentlige problemer, men det var som om der manglede noget... et-eller-andet! Med Carver til at teste op imod, så manglede der perspektiv, adskillelse af instrumenter og luftighed. Forstærkeren fra Amcron er slet ikke ringe, og jeg havde på forhånd spået den som vinder overfor Carver (en ny Carver... og Bob Carver har forladt firmaet... surround? Åh nej! Men et meget godt tilbud!), men dette skete ikke. Dog, så var Amcron mere letflydende - musikken skete mere af sig selv. Der var også mere varme og mere krop, men højttalerne forsvandt stort set ikke, selvom jeg brugte for mange timer (rettere, en uge...) på at finde den rigtige placering til mine højttalere (ha' in mente at de vejer 42kg stk. og at de hver især er placeret på en fortovsflise). Men med Carver, så bredte lydbilledet sig helt ud! Med fare for at komme i klinch med gængse opfattelser, så finder jeg reelle hifi-kvaliteter i Carver. Og hvis jeg ikke forsøger at presse dem, så er lyden virkelig god til prisen. Samtidig, udsat for 'kontrast-testen' (se www.audioconsult.dk -> Nyheder -> BØR LÆSES AF ALLE !), så kan selv helt små sange spilles med et godt resultat, selvom det mere grandiose stadig har en fordel, så er denne fordel blevet tydeligt reduceret. Acoustic Live af Nils Lofgren virker hverken oppustet eller overeksponeret. De problemer jeg har oplevet med bassen er en saga blot! Jeg kunne fortsætte i lange udredninger, eksempler og lytteindtryk, men jeg vælger at runde af.

1) Er Audio Note M1 et fornuftigt valg? Er der andet der ville være værd at overveje?? 2) Carver kan brokobles, så kan jeg have en til hver Dual Dynamic Drive (som Technics kalder det) den dag jeg får råd til et par rørmonoblokke til toppen, og så en Xaurus cd-afspiller, og så... og så... it never stops... de hifi-bekendte jeg har hørt, har også været positive... det var indtil videre det.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hmm har aldrig hort om den..og den er ikke Pa Crowns legacy side..sa den er nok fra slut 60erne/beg70erne...

Du skal vare velkommen til at lane en Crown PT 2.1 af mig..den ved jeg virker superb pa sbm1000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes