| Forfatter |
|
Mech0z Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg så nyheden om nye rørforstærkere, men hva er ideen med dem? jeg
synes personligt de er temlig grimme! Men hva er deres styrker? de
understøtter vel ingenting og koster afligevel en formue
Link til nyhed!
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Understøtter?!? Jeg tror, at den på 60W kan drive det meste...
Det æstetiske får vi vist ikke meget ud af at diskutere, men prisen er da bestemt ikke afskrækkende.
Prøv at lyt på en god rørforstærker, så vil du måske kunne se ideen. Eller også vil du bare blive endnu mere forundret
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja prøv det, lån en med hjem, de findes også ret prisbillige. Det vil i hvertfald være den fødte modpart til den lyd du har nu - har set på dint anlæg her på siden.
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige fået købt mig en harman kardon avr 4500 så jeg skal ikke
have noget nyt forløbig! men det jeg mener med understøtter er f.eks.
surround! den kan vel kun fungere som slaveforstærker?
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret i, at det formodentlig kun er stereofolk, der køber rørforstærkere. Jeg synes ligesom dig, at de ser hæslige ud, men omvendt er det lidt cool, at rørene lyser når den er tændt.
Pointen er vel, at de lyder bedre eller i hvert fald anderledes end transistorforstærkere. Mere varmt og musikalsk plejer man vist at sige, men teknisk set med mere støj.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da ikke noget i vejen for at bruge rørforstærkere i et surround setup. Du køber da baredet antal kanaler du har brug for og så en surround forsats til at styre det hele..
Dette har dog ikke noget at gøre med om det er rør kontra transistor men det at der er tale om rene effekt trin...
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør er nu ikke KUN til stereo. Sunfire Theater Grand har såvidt jeg husker rør i signalvejen, selv om der også er transistorer m.m. De har så "snydt" lidt og sat et par spejle op bag vinduet hvor man kan se rørene, så det ser ud som om den har flere rør end den reelt har.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil sige lyden.. den er.. anderledes....
hvis du ikke tror mig mig, så lån to Zeus blokke med hjem.. så skal du se... og høre __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Rør er bare så musikalsk vis man får en god model gerne med 300b rør triode men er man til surround lyd så tror jeg ikke man lige hopper på rør.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
jeg så nyheden om nye rørforstærkere, men hva er ideen med dem? jeg synes personligt de er temlig grimme! Men hva er deres styrker? de understøtter vel ingenting og koster afligevel en formue Link til nyhed!
|
|
|
Det er et godt spørgsmål. Faktum er at de normalt har frekvensbegrænsning og en højere forvrængning. Det kan selvfølgelig opløftes til fejl af teknoryttere, men har man hørt forstærkere med meget lav forvrængning, så er rørfolkets valg helt forståelig. De lyder mere naturligt, men har grænser for effekten. De har har helt særlige fejl, som genfindes i den måde lyd transporteres igennem luft på. Deraf vel den naturlige lyd. En naturlig løsning er vel en hybrid - rør i indgang og transistorer i udgang - så er den stor synder - udgangstrafoen - ikke nødvendig.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Rør er nu ikke KUN til stereo. Sunfire Theater Grand har såvidt jeg husker rør i signalvejen, selv om der også er transistorer m.m. De har så "snydt" lidt og sat et par spejle op bag vinduet hvor man kan se rørene, så det ser ud som om den har flere rør end den reelt har. |
|
|
Sunfire bruger ikke rør i deres effekttrin, kun i forforstærkerne. Carver har produceret røreffektforstærkere, men ikke under Sunfire navnet
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
Men hva er deres styrker? de understøtter vel ingenting og koster afligevel en formue
|
|
|
"Less is more". Hvorfor købe surround, hvis man har tænkt sig at bruge sit anlæg udelukkende til musik? En forstærker der spiller lige så godt i stereo som din kan sandsynligvis findes for max det halve. Rørforstærkere som dem du nævner kan én ting: Forstærke. Der er faktisk masser af transistorforstærkere der ikke "kan" mere end disse rørforstærkere - dvs. bare er en kasse med indgange, højttalerstik og en volumenknap. Det har ikke så meget med rør kontra transistor at gøre. Som flere har nævnt, så gør en udgangstransistor og et rør sådan set det samme stykke arbejde, bare med forskelligt resultat. Der ville ikke være noget i vejen for at lave en surround-rørforstærker - problemet er bare at rørenes svagheder primært ligger i udgangsniveau - det bliver dyrt hvis det skal kunne spille højt.
MIN forstærker har rør - ingen surround, ingen bas/diskant regulering, ingen hovedtelefon-udgang, ingen pladespiller-indgang, ingen A/B omskifter... Bare god lyd.
At jeg så lige nu bruger den til at gengive lyden fra South Park på TV Danmark, det er så en anden ting... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 03 December 2004 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej meck0z
Du er velkommen til at tage din forstærker (og måske din cd spiller) under armen og komme op/ind/ud/ned til os, for at høre hvorfor rør forstærkere er andreledes og SÅ meget bedre. Tage et læs venner med. Men ring for at aftale tiden, gerne i weekenden. 40 70 16 14. I skal være hjertelig velkommen.
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 05:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Du er velkommen til at tage din forstærker (og måske din cd spiller) under armen og komme op/ind/ud/ned til os, for at høre hvorfor rør forstærkere er andreledes og SÅ meget bedre.
|
|
|
Har nu aldrig brudt mig om rør lyden - lyt på en EC og hør den er SÅ meget bedre !!
|
| Til top |
|
| |