| Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har idag en forstærker kombi, som består af:
- Frontline (opamp basseret pre)
- Zappulse 2.1SE (500VA ringtrafo fra RS, 2*10000uF, 148W/8ohm - vel det dobbelte i 4ohm som A3i'erne)
Som det fremgår af mange af mine indlæg har jeg været MEGET glad for zappen og stædigt holdt ved den (Lars Clausen har været meget flink til at hjælpe mig med mine selvforskyldte problemer), men A3i er altså åbenbart "svære" at gøre helt tilfredse.
Er Snell A3i svære at drive???
Lyden virker lidt uinspirerende på mig (selv om folk der kommer på besøg siger at det lyder flot - man vænner sig jo til vellyd og vil gerne videre...)
Jeg har haft en S.A.T. Amplifix (900 VA trafo) på besøg og denne fjernede altså nogle gardiner og man svømmede bare hen til musikken - dejligt (dog var bassen måske en kende for "tynd" - her virker zappen bedre). Denne forstærker ville jeg nok kunne leve med (et stykke tid i hvert fald... ).
Har prøvet en anden dyr (opamp basseret) pre uden det helt store held.
Har netop idag lånt en Opera Reference 880. Den gør mange ting bedre, men 70 w er jo ikke alverden (og derfor lyder den jo også meget presset når jeg giver den lidt gas, men umiddelbart er der bare meget bedre stemmer/kor - altså god mellemtone). Den er slet ikke håbløs og knap nok spillet til (endnu kun 50 timer)...
Nu er spørgsmålet om hvilken integreret eller pre, effekt eller forstærkersæt som er vejen frem...
Hvad følgende brugt emner:
- Integreret:
- S.A.T. Amplifix (ca 8 kkr)
- Bladelius Thor (brugt?)
- Pre:
- Gryphon Tabu Pre/one (ca 10 kkr)
- DIY Nelson Pass pre (ca 1.5 kkr)
- Rør???
- Effekt:
- HK Citation 7.1 (ca 7.5 kkr)
- Sirius DMC 200 (ca 10 kkr)
- The End XP Millenium
- Zap opgradering med bedre strømforsyning (1000VA osv)
- ???
Nogen forslag (er villig til at købe brugt omkring 15kkr)?
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skulle du prøve noget med et 2-vejs elektronisk delefilter, hvor du så kunne anvende Zapperne til bunden? Ifølge testen i high fidelity krævede disse pragtfulde Snell højttalere masser af effekt. __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skulle være til at drive med f.eks. Lectron JH50 som er et rørtrin med ca. 50 watt på 4 stk EL34 rør (2 pr. kanal).
Når dén kan drive dem, så må en bunke andre rørforstærkere også være egnede. Delefiltrene er lavet ekstremt præcist til meget ret frekvensgang, og homogen klang, så det kan blive svært at få to type forstærkere til at spille sammen på A3'eren. Dog er delefrekvensen sat temmelig lavt, så der skulle være mulighed for at det kan lykkedes.
Jeg har hørt A3 spille både med en kraftig Parasound, og med JH50, og begge dele lød godt på hver sin måde. Højttalerene var ikke vinklet indad i nogle af tilfældene, men spillede vinkelret ud i rummet. De forsvinder helt i lydbilledet, hvis de får god luft bagved og ud til siderne. Kantophængene på basserne holder ikke evigt, og bør kigges efter med mellemrum hvis det er de originale basser der stadig sidder i.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
PINK skrev:
|
Måske skulle du prøve noget med et 2-vejs elektronisk delefilter, hvor du så kunne anvende Zapperne til bunden? Ifølge testen i high fidelity krævede disse pragtfulde Snell højttalere masser af effekt.
|
|
|
Jeg har overvejet det, men har rigtig ikke modet med at eksperimentere med det...
Må hellere få set at få læst testen i high fidelity 7/8-1991 var det vist...
Jeg er også ved at komme til den konklussion - det med effekten...
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
De skulle være til at drive med f.eks. Lectron JH50 som er et rørtrin med ca. 50 watt på 4 stk EL34 rør (2 pr. kanal). Ja, denne forstærker havde jeg også overvejet, idet jeg har hørt tidligere at denne kunne drive den - der er bare det med effekten...
Når dén kan drive dem, så må en bunke andre rørforstærkere også være egnede. Delefiltrene er lavet ekstremt præcist til meget ret frekvensgang, og homogen klang, så det kan blive svært at få to type forstærkere til at spille sammen på A3'eren. Dog er delefrekvensen sat temmelig lavt, så der skulle være mulighed for at det kan lykkedes.
Jeg har hørt A3 spille både med en kraftig Parasound, og med JH50, og begge dele lød godt på hver sin måde. Højttalerene var ikke vinklet indad i nogle af tilfældene, men spillede vinkelret ud i rummet. De forsvinder helt i lydbilledet, hvis de får god luft bagved og ud til siderne. Kantophængene på basserne holder ikke evigt, og bør kigges efter med mellemrum hvis det er de originale basser der stadig sidder i. Er du sikker på at det gælder A3i (12" basser)? Det er jo lidt bøvlet at kigge derind - men ok det må jeg jo hellere, idet jeg ikke ved om de er skiftet/repareret... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Opera Reference 880 er nu ikke helt dum, men kan jeg leve med den begrænsede effekt - det er spørgsmålet!
Er der virkelig ikke flere, som tør vove pelsen?
Kom nu...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Den Opera Reference 880 er nu ikke helt dum, men kan jeg leve med den begrænsede effekt - det er spørgsmålet!
Kom nu... |
|
|
For at trække de snell rigtig skal du op i en amp der har w bagved .
ellers får du aldrig styr på bunden
Krell 100 ML27,5 måske men de er gammel .
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=ppp_dk]
Hej,
Jeg har idag en forstærker kombi, som består af:
- Frontline (opamp basseret pre)
- Zappulse 2.1SE (500VA ringtrafo fra RS, 2*10000uF, 148W/8ohm - vel det dobbelte i 4ohm som A3i'erne)
Som det fremgår af mange af mine indlæg har jeg været MEGET glad for zappen og stædigt holdt ved den (Lars Clausen har været meget flink til at hjælpe mig med mine selvforskyldte problemer), men A3i er altså åbenbart "svære" at gøre helt tilfredse.
Er Snell A3i svære at drive???
Lyden virker lidt uinspirerende på mig (selv om folk der kommer på besøg siger at det lyder flot - man vænner sig jo til vellyd og vil gerne videre...)
Jeg har haft en S.A.T. Amplifix (900 VA trafo) på besøg og denne fjernede altså nogle gardiner og man svømmede bare hen til musikken - dejligt (dog var bassen måske en kende for "tynd" - her virker zappen bedre).
det med basen er tynd ,kunne det ikke være fordi der er mere kontrol (strammere ,fast)
jeg har hørt et par snell A2 med aragon 4004 det var godt
har selv haft Q-K 2-C3
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj ppp_dk!
Har du overvejet et sæt ICEpower 1000ASP amps med en rør-børge spændt foran? Det kunne godt vise sig, at være en interessant combo.
Både AR og Bertram har nogle kanontilbud for øjeblikket.
Med torsdagshilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Jensen skriver skal der w til den ht. Fed ht der kræver fed "ht" amerikaner lyd :)
Klangmæssigt ville jeg bruge en Parasound hca2200 mk2 - men har ikke hørt det sammen (?). Den matcher på den lidt mørke klang. Den er lidt barsk i diskanten, men det kan ikke høres specielt på de a3. Den kan garanteret styre den, har godt med hastighed, og så kommer det hele ikke til at lyde af 70-er sovs :) - og så kan det vel gøres for 6,5 k. Det skal nok give en kanon flygel lyd :)
En parasound hca 2200 er diskret opbygget uden opamps i signalvejen, og det burde du også søge at være i den pre. Det kan gøre brugt for få penge. En god brugt pre rør eller diskret - giver altså tæv til en opamp baseret pre. Og kan altså fåes for 2-3 k. Det gør ikke noget den har godt med alder.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
ppp_dk skrev:
|
Kom nu...
|
|
|
For at trække de snell rigtig skal du op i en amp der har w bagved .
ellers får du aldrig styr på bunden
Krell 100 ML27,5 måske men de er gammel .
|
|
|
he-he jensen, jeg ved godt at du har sagt det til mig før!
Netop ML27.5 var vist den amp jeg hørte A3i'erne på nede hos Hans. Her spillede zappen dælme godt nok op til den - måske pga af hans pre ML28 eller Wadia CD...
Hvad må en ML 27.5 koste idag (med nyrenoverede lytter)?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Halløj ppp_dk!
Har du overvejet et sæt ICEpower 1000ASP amps med en rør-børge spændt foran? Det kunne godt vise sig, at være en interessant combo.
Både AR og Bertram har nogle kanontilbud for øjeblikket.
Med torsdagshilsen G&S
|
|
|
En mulighed (eAR 1001, en 1000 Watt RMS i 4 ohm mono-block - så må der da være effekt nok  ), men hvilke rørbørger har du i tankerne?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Som Jensen skriver skal der w til den ht. Fed ht der kræver fed "ht" amerikaner lyd :)
Klangmæssigt ville jeg bruge en Parasound hca2200 mk2 hmmm - men har ikke hørt det sammen (?). Den matcher på den lidt mørke klang. Den er lidt barsk i diskanten æv!, men det kan ikke høres specielt på de a3. Den kan garanteret styre den, har godt med hastighed, og så kommer det hele ikke til at lyde af 70-er sovs :) - og så kan det vel gøres for 6,5 k. Det skal nok give en kanon flygel lyd :) Yaarh!, lets Boogie 
En parasound hca 2200 er diskret opbygget uden opamps i signalvejen, og det burde du også søge at være i den pre. Det kan gøre brugt for få penge. En god brugt pre rør eller diskret - giver altså tæv til en opamp baseret pre. Og kan altså fåes for 2-3 k. Det gør ikke noget den har godt med alder.Kan du nævne et par pre til 2-3 k, som er til at holde ud at høre på? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
jensen skrev:
ppp_dk skrev:
Kom nu...
|
|
|
For at trække de snell rigtig skal du op i en amp der har w bagved . ellers får du aldrig styr på bunden Krell 100 ML27,5 måske men de er gammel . |
|
|
Netop ML27.5 var vist den amp jeg hørte A3i'erne på nede hos Hans. Her spillede zappen dælme godt nok op til den - måske pga af hans pre ML28 eller Wadia CD...
Hvad må en ML 27.5 koste idag (med nyrenoverede lytter)? |
|
|
max 20k
Eller et par ML20
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
ppp_dk skrev:
jensen skrev:
ppp_dk skrev:
Kom nu...
|
|
|
For at trække de snell rigtig skal du op i en amp der har w bagved . ellers får du aldrig styr på bunden Krell 100 ML27,5 måske men de er gammel . |
|
|
Hvad må en ML 27.5 koste idag (med nyrenoverede lytter)? |
|
|
max 20k
Eller et par ML20
|
|
|
Lidt for pebret for mig, desværre og så mangler jeg jo også en pre!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
kramer71 skrev:
|
Klangmæssigt ville jeg bruge en Parasound hca2200 mk2 hmmm - men har ikke hørt det sammen (?). Den matcher på den lidt mørke klang. Den er lidt barsk i diskanten æv!, men det kan ikke høres specielt på de a3. Den kan garanteret styre den, har godt med hastighed, og så kommer det hele ikke til at lyde af 70-er sovs :) - og så kan det vel gøres for 6,5 k. Det skal nok give en kanon flygel lyd :) Yaarh!, lets Boogie 
En parasound hca 2200 er diskret opbygget uden opamps i signalvejen, og det burde du også søge at være i den pre. Det kan gøre brugt for få penge. En god brugt pre rør eller diskret - giver altså tæv til en opamp baseret pre. Og kan altså fåes for 2-3 k. Det gør ikke noget den har godt med alder.Kan du nævne et par pre til 2-3 k, som er til at holde ud at høre på?
|
|
|
|
|
|
Jeg ville fortrække en 2200mk2 frem for 27.5. 2200mk2 er en mere moderne og dynamisk konstruktion. Jeg ved ikke hvad Jensen har fået galt i halsen med den 27.5 :) 2200 kan justeres meget op i tomgangen, sikre at feedback modstandene er holco typer (det var det ikke på alle - og det er temmeligt afgørende for lyden), og evt. kan nogle af det unødvendige hastighed i filmkondensatorerne fjernes. Alt sammen giver det en 2200 mere behagelig lyd.
Jeg kan ikke anbefale en pre. Der er jo få high-end på markedet, så det er vel om at have tålmodighed og så vente og spørge i dette forum. Jeg ville gå efter en rør-pre, med billig kulpot. Det er et godt match til 2200 og a3 i klangen.
Og så ville jeg undersøge om det ikke var muligt at bruge en ss2905, 9300 i de A3. 9300 er ikke for hurtig og den er nem at implementere. Den må klangmæssigt være meget nær. Erfaringer ?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
ppp_dk skrev:
kramer71 skrev:
|
En parasound hca 2200 er diskret opbygget uden opamps i signalvejen, og det burde du også søge at være i den pre. Det kan gøre brugt for få penge. En god brugt pre rør eller diskret - giver altså tæv til en opamp baseret pre. Og kan altså fåes for 2-3 k. Det gør ikke noget den har godt med alder.Kan du nævne et par pre til 2-3 k, som er til at holde ud at høre på?
|
|
|
|
|
|
Jeg ville fortrække en 2200mk2 frem for 27.5. 2200mk2 er en mere moderne og dynamisk konstruktion. Jeg ved ikke hvad Jensen har fået galt i halsen med den 27.5 :) 2200 kan justeres meget op i tomgangen, sikre at feedback modstandene er holco typer - øh holco typer (det var det ikke på alle - og det er temmeligt afgørende for lyden) hvordan genkendes de?, og evt. kan nogle af det unødvendige hastighed i filmkondensatorerne fjernes - hvordan, er ikke helt sikker på hvad du mener?. Alt sammen giver det en 2200 mere behagelig lyd.
Jeg kan ikke anbefale en pre. Der er jo få high-end på markedet, så det er vel om at have tålmodighed og så vente og spørge i dette forum. Jeg ville gå efter en rør-pre, med billig kulpot. Det er et godt match til 2200 og a3 i klangen.
Og så ville jeg undersøge om det ikke var muligt at bruge en ss2905, 9300 i de A3. 9300 er ikke for hurtig og den er nem at implementere. Den må klangmæssigt være meget nær. Erfaringer ? Jeg regner ikke med at pille her foreløbig...
|
|
|
Pt er jeg lidt på jagt efter en pre og kunne godt være en AR LS2B (hvis jeg kan finde den til omkring 6 kkr)
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=ppp_dk
Pt er jeg lidt på jagt efter en pre og kunne godt være en AR LS2B (hvis jeg kan finde den til omkring 6 kkr)
Af billigere rør preamp's findes der også Music Reference RM-5, som bla. indeholder en særdelig vellydende RIAA-del hvis det skulle blive aktuelt. Brugtpris vel omkring 4000-5000kr. __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
kramer71 skrev:
ppp_dk skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg ville fortrække en 2200mk2 frem for 27.5. 2200mk2 er en mere moderne og dynamisk konstruktion. Jeg ved ikke hvad Jensen har fået galt i halsen med den 27.5 :) 2200 kan justeres meget op i tomgangen, sikre at feedback modstandene er holco typer - øh holco typer (det var det ikke på alle - og det er temmeligt afgørende for lyden) hvordan genkendes de? De sidder på printet ved indgangstrinet. Der er to styk. De er helt sorte. Jeg tror der er trygt H4 på dem. Jeg kan ikke huske værdien. John Curl har givet mig fiffet. Søg på diyaudio på hca 2200 mod. , og evt. kan nogle af det unødvendige hastighed i filmkondensatorerne fjernes - hvordan, er ikke helt sikker på hvad du mener? (se ovenfor). Alt sammen giver det en 2200 mere behagelig lyd.
Og så ville jeg undersøge om det ikke var muligt at bruge en ss2905, 9300 i de A3. 9300 er ikke for hurtig og den er nem at implementere. Den må klangmæssigt være meget nær. Erfaringer ? Jeg regner ikke med at pille her foreløbig...Frontpladen skal matche. Men ellers kunne man være heldig at det var plug and play. - heldig ...
|
|
|
Jeg har ikke gode erfaringer at øse af. Men jeg kan se ovenfor at der er flere. Prøv en ny tråd. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Af billigere rør preamp's findes der også Music Reference RM-5, som bla. indeholder en særdelig vellydende RIAA-del hvis det skulle blive aktuelt. Brugtpris vel omkring 4000-5000kr.
[/QUOTE]
Er det dig selv der har den til salg her på sitet, eller kender du ham der har?
Netop denne Music Reference RM-5 har jeg selv set ekstremt billigt på dba.dk kort før den kom på markedspladsen her på sitet. Den kostede 1500,- på dba, men kan selvfølgelig være varm - så derfor, tjeck lige på dba.dk jævnligt hvis en rørforforstærker er interessant. Priserne har det med at stige temmelig drastisk når de sælges videre her på hifi4all. At den så skulle være 4000 - 5000 værd? Måske for dem der kender den, men også Audio Research ser man tit i det prislag på dba.dk men sjældent her på sitet. En velfungerende model er i hvertfald mere end 1500,- værd. Den på dba kan have haft døde rør, og er så steget i værdi efter et rørskift, men alligevel, spørg efter kvittering eller serienr. hvis der er mistanke om noget. Er dette et surt opstød om at jeg ikke selv fik den til den lave pris? Nej, måske mere en kommentar til ikke at 'rådgive' om at købe ting som man selv har til salg. Admin her på sitet burde luge mere konsekvent i indlæg der er relateret til køb/salg som vitterligt kun hører hjemme på annoncemarkedet og ikke som velmenende 'rådgivning'. Sjovt nok værdisætter du den til det som den har været sat til salg til her på sitet? Det er nok ikke et knaldtilbud, efter som den har været der i flere måneder.
|
| Til top |
|
| |