Jeg skulle for nylig finde et komplet anlæg, og havnede på Dali Grand Diva på anbefaling fra en god gammel ven. De er meget tilfredsstillende på alle de musikalske områder, som jeg finder interessante: bredt frekvensområde - dynamik, gennemsigtighed, timing og magt over tingene, og ingen unoder/farvning. De afslører unoder i den drivende elektronik, men det er jo kun et udtryk for, at farvningen er lav, og mulighederne for rigtig god lyd er derfor til stede.
Jeg havde ingen viden om, hvilken forstærker der skulle til, og blev så inspireret af bl.a. denne hjemmeside. Accepterede, at der ikke er sket det helt store de sidste 10 år, hvor jeg ikke fulgte med i hvad hifi markedet tilbød! (tænk: NAD 3020 er en reference endnu!) Fandt så frem til denne Sudgden A21A, som jeg undersøgte noget om via Google. Tog så chancen til en brugt, og er blevet meget overrasket: lidt varm i lyden, magtfuld, flot head-room (den bliver ved selv i meget dynamiske passager), ren, og som Dali'erne ingen unoder. Har man først haft noget hifi indenfor dørene uden unoder, finder man det væsentligt. Den er forholdsvis detajleret, og nem at lytte til. Musikken bliver det man lytter til, fremfor HVORDAN musikken reproduceres.
Den giver 2x25 Watt i 8 Ohm, klasse A, så den bliver ret varm. De 25 Watt rækker til mig, så jeg må sige, at jeg føler mig ret heldig. Jeg tror den ER noget, og at den vil holde i mange år (Grundkonstruktionen har jo allerede holdt i 30 år!) Den går nok hen og bliver en ny klassiker.
Jeg måtte lege noget med kabler for at opnå frekvensmæssig god balance og renhed, hvilket vel siger noget om, at højttalere og forstærker er i stand til at afsløre/lade sig afsløre. Det tror jeg ikke at dårlig hifi ville kunne gøre.
mvh hifiigen