Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller: NAD C555 vs. Pro-Ject Debut (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

En af mine kammerater overvejer at købe en pladespiller. Han har for nogen tid siden været i Hifi-Klubben og set en NAD C555 som han egentlig syntes godt om. Den leveres med Goldring Elektra MM og koster 3.500 kr. Jeg har også oplyst ham om at han kan få en Pro-Ject Debut 3 for 2.100 kr., og så vidt jeg husker leveres den med en eller anden af de billige Ortofon pickup'er. Og så er der også Pro-Ject 0,5 og 1 Expression der ikke vil koste mere end NAD'en.

Så kommer spørgsmålet endelig: Hvad er bedst af disse muligheder? Lyden er selvfølgelig vigtig, men faktisk ikke særlig meget. Den skal kombineres med den billigste fornuftige RIAA jeg kan finde (sandsynligvis Pro-Ject Phono Box eller NAD PP2), og skal spille ind i - yrk, jeg ved det - et Sony home cinema anlæg, det med de meget smalle gulvhøjttalere, hvis ellers forstærkeren levner mulighed for at tilslutte ekstra udstyr

Det vigtigste for min kammerat er nok at den er pæn at se på, har dust cover (det har de vist alle sammen), er uden alt for mange dikkedarer ifm. opsætning og vedligehold, og ikke mindst at den er ny fra forhandleren - han er absolut ikke til brugtkøb.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

MHP74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Jeg ville foreslå din ven, at købe en pro-ject og bruge det tilovers blevende beløb på en stereoforstærker.  Evt. en af de nye Azur forstærkere fra Cambridge, hvis budgettet ikke må blive for højt. De kan fås med RIAA modul, ved bestilling.

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hvis lyden ikke er så vigtig som udseendet, hvorfor så ikke vælge en Pro-ject Debut III i en lakeret udgave til 2.095,- i farverne hvid, sølv, rød, gul, champagne, orange, grøn, blå, eller piano sort. Og få den så leveret med en Tekni-Fi K1 pu og Pro-ject Phono Box.

Så vil han have et både flot og velspillende vinyl-setup.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Se jeg synes jo, at man kan få meget mere for pengene med en brugt pladespiller evt. med ny Pick-up.  Fx. en Thorens, som kan fås for mellem kr. 700 og kr. 1500, for fx TD14x, TD160/166 eller TD318/320. Det levner gode muligheder for at investere i en ny pickup eller ny nål og så kan man jo starte med en RIAA til kr. 600-1000. 

Men selvfølgelig skal man vide, hvad man skal kigge efter når man køber brugt plov. 

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Se jeg synes jo, at man kan få meget mere for pengene med en brugt pladespiller evt. med ny Pick-up. 

Hej Walin,

Det er jeg enig med dig i, men det bliver jo netop fremhævet i sidste linje, at han absolut ikke vil købe brugt.

Men har helt ret - de pladespillere du nævner er dejlige maskiner

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

MHP74 skrev:

Jeg ville foreslå din ven, at købe en pro-ject og bruge det tilovers blevende beløb på en stereoforstærker. 

Ikke noget dumt råd, men det går han ikke med til. Han har købt Sony home cinema fordi han synes om Sony som brand, og fordi det ser pænt ud. Det må gerne lyde godt, men det er kun en sidegevinst, det er slet ikke det det drejer sig om, desværre. Jeg har ellers forsøgt at påvirke ham, men det er ret umuligt  God lyd kan få smilet frem, men overskygges af andre småting som design og nem betjening.

Årsagen til at han måske gerne vil have vinyl er at han hos mig har oplevet fascinationen af vinyl. Ikke lyden (som han jo også nyder), men de store flotte pladecovers, og de flotte boxe som nogle klassiske indspilninger kommer i, med libretto og das ganze molevitten.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Se jeg synes jo, at man kan få meget mere for pengene med en brugt pladespiller evt. med ny Pick-up.  Fx. en Thorens, som kan fås for mellem kr. 700 og kr. 1500, for fx TD14x, TD160/166 eller TD318/320. Det levner gode muligheder for at investere i en ny pickup eller ny nål og så kan man jo starte med en RIAA til kr. 600-1000. 

Men selvfølgelig skal man vide, hvad man skal kigge efter når man køber brugt plov. 

Kein problem for mig at vurdere, men den skal være ny - han er slet ikke til brugt køb. Han er et meget pertentligt menneske, så han bryder sig nok ikke om tanken at han ikke er første (og eneste) ejer.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

becker skrev:

Hvis lyden ikke er så vigtig som udseendet, hvorfor så ikke vælge en Pro-ject Debut III i en lakeret udgave til 2.095,- i farverne hvid, sølv, rød, gul, champagne, orange, grøn, blå, eller piano sort. Og få den så leveret med en Tekni-Fi K1 pu og Pro-ject Phono Box.

Så vil han have et både flot og velspillende vinyl-setup.

Det var netop min tanke, jeg vil også anbefale ham Debut'en, og vil gerne have lidt ekspertbistand at have det i

Som sagt har han kigget på NAD'en i Hifi-Klubben, sådan en har vi her i byen. Det bliver spændende om jeg kan få ham til at købe en Pro-Ject, da den jo skal købes ved fjernsalg, og han er helt klart til det med at gå ind i en butik, lægge pengene, og få udstyret med hjem. Men i Hifi-Klubben vil det jo alligevel næsten være fjernsalg: Han går derind og siger han vil købe, så får de den til tilsendt fra hovedlageret, og så kan han hente den i butikken. Ved postordre skal han betale lidt fragt og efterkrav, og så har man 14 dages returret. Men selvfølgelig, vil man spare de sidste 100 kr.

Jeg vil gerne sikre ham en fornuftig pladespiller, som han, når fornuften sætter ind, kan bygge videre på. Derfor har jeg brugt energi på at overbevise ham om at en Denon pladespiller i plastik ikke duer til noget 

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg vil gerne sikre ham en fornuftig pladespiller, som han, når fornuften sætter ind, kan bygge videre på. Derfor har jeg brugt energi på at overbevise ham om at en Denon pladespiller i plastik ikke duer til noget 

[/QUOTE]

Set med de input om din ven, så lyder han til at være lidt af en æstetiker og så dur hverken NAD eller Denon efter min mening.  Project'en er da et virkelig godt bud. 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Se med de input om din ven, så lyder han til at være lidt af en æstetiker og så dur hverken NAD eller Denon efter min mening.  Project'en er da et virkelig godt bud. 

Æstetiker er måske for meget sagt, men det skal være nydeligt og ryddeligt. Jeg synes nu at NAD C555 og Pro-Ject Debut minder en del om hinanden, men Debut'en har selvfølgelig mulighed for farvevalg. I sidste ende vil han sikkert bare have den i sort, for det påkalder sig som regel mindst opmærksomhed, og her ser NAD'en ud til at tabe

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

En af mine kammerater overvejer at købe en pladespiller. Han har for nogen tid siden været i Hifi-Klubben og set en NAD C555 som han egentlig syntes godt om. Den leveres med Goldring Elektra MM og koster 3.500 kr. Jeg har også oplyst ham om at han kan få en Pro-Ject Debut 3 for 2.100 kr., og så vidt jeg husker leveres den med en eller anden af de billige Ortofon pickup'er. Og så er der også Pro-Ject 0,5 og 1 Expression der ikke vil koste mere end NAD'en.

Så kommer spørgsmålet endelig: Hvad er bedst af disse muligheder? Lyden er selvfølgelig vigtig, men faktisk ikke særlig meget. Den skal kombineres med den billigste fornuftige RIAA jeg kan finde (sandsynligvis Pro-Ject Phono Box eller NAD PP2), og skal spille ind i - yrk, jeg ved det - et Sony home cinema anlæg, det med de meget smalle gulvhøjttalere, hvis ellers forstærkeren levner mulighed for at tilslutte ekstra udstyr

Det vigtigste for min kammerat er nok at den er pæn at se på, har dust cover (det har de vist alle sammen), er uden alt for mange dikkedarer ifm. opsætning og vedligehold, og ikke mindst at den er ny fra forhandleren - han er absolut ikke til brugtkøb.

Med den beskrivelse ville jeg kigge alvorligt på en Goldring GR1. Koncepter er det samme som NAD'en: Rega-klon/kopi/whatever. Uden PU koster den vist lige over 2000.

Jeg har ikke hørt den, men den har fået ganske fine anmeldelser i det engelske.

Søg efter Goldring i artiklerne på forsiden.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Med den beskrivelse ville jeg kigge alvorligt på en Goldring GR1. Koncepter er det samme som NAD'en: Rega-klon/kopi/whatever. Uden PU koster den vist lige over 2000.

Jeg har ikke hørt den, men den har fået ganske fine anmeldelser i det engelske.

Søg efter Goldring i artiklerne på forsiden.

/vilmann

Hvis man tænker i disse Rega/kopi/klon whatever, kan man jo ligeså godt vælge en Moth Alamo fra High End Sound til 1.995 plus PU. Jeg har selv en af slagsen, som jeg er vældig glad for.  Og Rega-producerede pladespillere er altså en fornøjelse at betjene, og i en fantastisk høj kvalitet.

http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=25&a mp;a mp;iAd=68

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

becker skrev:

vilmann skrev:

Med den beskrivelse ville jeg kigge alvorligt på en Goldring GR1.

Hvis man tænker i disse Rega/kopi/klon whatever, kan man jo ligeså godt vælge en Moth Alamo fra High End Sound til 1.995 plus PU.

Ja, Rega kloner er ikke at foragte, om det så er Moth eller Goldring. Pro-Ject Debut er jo i sidste ende vel også at regne som Rega-klon - KISS 

At Moth'en har en RB250 er bestemt til dens fordel, synes jeg - er ikke lige klar over hvad de andre har.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Pro-Ject Debut er jo i sidste ende vel også at regne som Rega-klon

Det er jeg ikke sikker på at du bliver populær hos Pro-ject folket for at sige

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Kim Petersen skrev:

Pro-Ject Debut er jo i sidste ende vel også at regne som Rega-klon

Det er jeg ikke sikker på at du bliver populær hos Pro-ject folket for at sige

/vilmann

Tschhhh!!  Nah, det er måske at få for vidt, men historisk set var det vist Rega der startede med KISS princippet (sådan i større målestok), og derfor kalder jeg Pro-Ject en Rega-klon. Med den type pladespillere er der ikke de store udfoldelsesmuligheder - til gengæld er der heller ikke særligt meget der kan gøres forkert.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det bliver så til en Moth Alamo + Grado Prestige Red + NAD PP2, som jeg har bestilt hos High End Sound. Så håber jeg at han bliver tilfreds med den, det er trods alt mit ry der står på spil

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Det lyder som spændende budgetkombination!! Tror helt sikkert at den Grado passer godt til Alamo'en.

Jeg håber han bliver glad den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes