Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller til MD-indgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
limahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej folks!

Jeg er ikke nogen connaisseur, men jeg elsker musik. Jeg er studerende med presset økonomi, og jeg ligger for tiden inde med et mini-anlæg fra Onkyo fra midten eller slutningen af 90´erne.

Jeg pønser på at købe en rimelig pladespiller fra Hifi-forum på Falkonér Allé (en Goldring GR-01). Problemet er, at jeg ikke har nogen Phono-indgang, men blot ind og ud til Minidisc. Manden i butikken fortalte mig, at jeg så ville behøve en dims (en boks af en art) til at forstærke signalet fra pladespilleren (eller sådan noget lignende). Den skal de have 5-600 kr. for.

Mit spørgsmål er så: Er dette rimeligt? Jeg vil opgradere anlæg og højttalere senere, når jeg har flere penge mellem hænderne. Lige nu vil jeg bare gerne høre mine LP´er og have en pladespiller, der kan dække mit behov et godt stykke frem i tiden. Forringer omtalte mellemled lydkvaliteten?

Hvad er benævnelsen for omtalte mellemled, hvis jeg skal se på den andre steder?

Desuden: Jeg læste engang, at der kunne spares penge ved at købe HiFi-udstyr i nogle tyske internet-butikker. Er der nogen, der kan give mig links, hvis dette er rigtigt? Gerne nogen der også har hjemmesider på engelsk.

Mvh. Thomas

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Mellemledet hedder en RIAA, og sørger for at korrigere signalet fra pladespilleren så et almindeligt anlæg kan forstå det.

Når en LP indspilles sænkes basniveauet og diskantniveauet hæves. Dette gøres da et ukorrigeret bassignal fylder for meget (store rilleudsving) og diskanten hæves for at undgå støj.

Derfor skal du have en RIAA uanset om du vil overspille til MD eller bare lytte via højttalerne. Der er altså ikke tale om et lydforringend led, men et nødvendigt led. Kvaliteten af RIAA'en afgør naturligvis hvor god lyd du får i den sidste ende.

Førhen var der altid en RIAA indbygget i anlægget. I dag ses det sjældent, og man skal derfor købe en separat.

Prismæssigt starter den RIAA omkring 300 kr.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Limahl,

da signalet fra en pladespiller er meget svagere end signalet fra en MD, er du nødsaget til at have en såkaldt RIAA (eller pickup forstærker) som mellemled. De koster rigtig nok fra 5-600 og opefter. Den forstærker det svage signal op til ca. samme niveau som en MD/CD/båndoptager etc.

Den forringer ikke signalet, tværtimod er den nødvendig hvis du vil have musik ud af højttalerne.

Som alternativ kan du eventuelt også prøve i Lydbutikken på Frederiksberg Allé. De kan sikkert lave en pakke med Project Debut pladespiller, pickup og RIAA til nogenlunde samme pris som du skal give for Goldring'en.

limahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de klare og (tror jeg) kompetente svar i en tid, hvor der kommer ævl fra begge sider af salen.. Jeg prøver at høre Lydbutikken, om de har nogle gode tilbud..

limahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

CLOSURE:

Jeg endte med at købe Goldring´en og en Project RIAA.

Det hele for 2600 på afbetaling..

Tak for hjælpen guys.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes