|
Hej Tubeman
Jeg fumler lidt med en Riaa, og er i tvivl om jeg skal bruge 5755 eller ECC83 som indgangsrør, og om jeg skal bruge 5751 eller ECC83 som udgangsrør.
Er det komplet hjemmebyg eller hva? Og hvis jeg må spørge kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan du har tænkt dig at bygge den op? Er det med passiv Riaa korrektion eller sidder det i feedback loopet? Den sidste riaa jeg lavede var med 2 stk 12AX7 og feedback korrektion, samme måde som ARC, conrad Johnson og mange andre lavede det på førhen. Jag kan egntlig bedre lide lyden af en passiv riaa, så det synes jeg er at foretrække.
En ting der måske kan have lidt at sige er at kapacitanserne er højere på 5755, så det kan i nogle tilfælde være for meget. ikke noget alvorligt, måske lidt flueknepperi, ikke værre end hvis man parallelkobler en 12AX7 i indgangen.
Ved godt at benkonfigurering ikke er den samme mellem 5755 og ECC83, men dette er lige meget da jeg gerne ændrer dette for bedste lyd.
Jeg har ingen praktisk erfaring med 5755, men der kan fås rigtig mange gode ECC83 typer, også af nutidig produktion, især EH og JJ er gode, da Riaa rør skal være temmelig støjsvage. En mulighed at bygge den op på kunne være med en 12AX7 mu stage som både første og andet trin, så vil du få en rimelig lav udgangsimpedans uden brug af katodefølger, og ca 50dB gain. Hvis du istedet vælger en ECC88 som sidste trin vil du stadig have rigelig gain, men een endnu lavere udgangsimpedans. Jeg har aldrig brugt 5751 i Riaa.
Tubeman
mvh Gorm |