Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør anbefaling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står og skal købe nye rør til min Audio Innovations 500, men kan ikke helt finde ud af hvilke rør jeg skal købe.

Kan I fortælle mig lidt om forskellen på følgende rør:

EL34

6L6GC

5881

De kan alle køre i min forstærker, men hvordan er de lydmæssigt, og er der nogle mærker der er at foretrække frem for andre? Sovtek, Svetalna, EH mm....

Mvh - Casper

Til top Vis Casperm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casperm

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

Hej.

Jeg står og skal købe nye rør til min Audio Innovations 500, men kan ikke helt finde ud af hvilke rør jeg skal købe.

Kan I fortælle mig lidt om forskellen på følgende rør:

EL34

6L6GC

5881

De kan alle køre i min forstærker, men hvordan er de lydmæssigt, og er der nogle mærker der er at foretrække frem for andre? Sovtek, Svetalna, EH mm....

Mvh - Casper

Hej !

Jeg vil fortrække Sovtek til din Audio Innovations 500 for de køre meget fint til denne model du kan også købe meget fine rør så er det bare dig om du kan høre forskel.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Men hvilken model?

Jeg har forforstærkerrør fra Sovtek, så det er nok en udemærket kombination...

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,

kig det link her der er lidt info også om de grimme ting el34 kan gøre på såån en slæde

http://www.borderpatrol.co.uk/aiind.htm

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej !

Tag et kik her http://www.sovtek.com/

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa ,,

kig det link her der er lidt info også om de grimme ting el34 kan gøre på såån en slæde

http://www.borderpatrol.co.uk/aiind.htm

Det link er knap så aktuelt længere, efterhånden har alle fabrikanterne fundet ud af at lave nogle EL34 der kan holde. Det var mere aktuelt i starten af 90erne, da de eneste der kunne fås stort set var de gamle Sovtek EL34G samt kinesere, og ingen af dem var verdens bedste rør. Idag er problemet stort set ikke eksisterende, selvfølgelig kan man altid være uheldig, men problemet er ikke større for EL34 end for 6L6 eller 6550. Og i en AI 500 kører rørene med omkring 380V på anode+G2, og biasen ligger på omkring 50-55ma pr rør, hvilket løseligt svarer til omkring 20W/anode, så der er absolut ingen problemer.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman.

Du må da have nogle lytteerfaringer med de forskellige rør. Hvilke vil du anbefale, og hvori ligger forskellen?

Mvh - Casper

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Tjaa, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige, jeg er nok ikke så guldøret som mange af jer andre herinde, så du skal ikke forvente at jeg kommer med fraser som "diskanten står en tand længere fremme i lydbilledet med Svetlana" og så videre.så derfor plejer jeg bare at anbefale noget som jeg ved virker og er godt. Det er dog nemt at høre forskel på 6L6 mod EL34. Først og fremmest du mister lidt effekt, det er dog ikke hørbart. Men 6L6 er noget mere rund i lyden, hvor EL34 helt klart er min favorit. Det synes jeg iøvrigt også er den lydmæssigt bedste almindelige pentode der er lavet, bedre end 6550 og KT88.

Hvis du sender mig din adresse skal jeg prøve at sende dig et sæt 6L6 rør som du kan sætte i din AI, så kan du prøve dem i et par uger og sende dem tilbage igen. Optimalt set burde der ændres på katodemodstanden, den er så vidt jeg husker nu på 470R, den burde sænkes til 390-410R, eftersom 6L6 kræver højere bias. Jeg skrev også i en anden tråd for et par uger siden mere detaljeret havd der mere bør tages højde for.

6L6 holder længere end EL34 under de samme arbejdsbetingelser, især Sovtek 5881 hoder lang tid, og er næsten umulig at slå ihjel, desværre er den lydmæssigt knap så god som de andre 6L6 typer (Sovtek/EH/JJ/svetlana), og den er desuden lavere ydende end de andre 6L6 typer, som igen er lavere ydende end EL34.

EH laver nogle virkelig gode vellydende EL34, og mens jeg stadig solgte rør, var det det eneste fabrikat der aldrig var problemer med, kunne tåle at køre i michaelson & Austin med en anodespænding på 560V, der måtte selv et sæt JJ give op. De nye kinesere EL34B (TAD/Ruby/valve art) er også rigtig gode, men levetiden er ikke så lang som eksempelvis EH og JJ. Ikke at de fejler, men de bliver slidt hurtigere. Jeg har lavet nogle forsøg i en opstilling med dem, og med 460Va/62mA har de kørt i lang tid uden at fejle, det er ikke alle der kan det uden at dø.

Jeg ved ikke om det til megen hjælp, men for at opsummere kort, så går du ikke fejl af hverken EL34 som jeg foretrækker, eller 6L6. Og hvis du presser mig, vil jeg sige at jeg anbefaler EH som EL34, men stadig er JJ (oftest) gode, ligesom Svetlana og kina EL34B.

Af 6L6 rør kan du prøve et sæt Sovtek, dem kan du nemlig låne her, så kan du selv vurdere.

Mvh Tubeman

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for din fine udredning. Jeg har selv nogle 6L6GC fra GT-tube, samt nogle gamle slidte ikke parret EL34 rør. Jeg vil traks gå efter nogle EH EL34.

Det var pænt af dig at låne mig et sæt rør, men mon ikke det er så at sige samme lyd som dem jeg har liggende?

Mvh - Casper

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej !

jeg har et ? til Tubeman, det lyder til du har styr på rør, har du stor kenskab til 300B rør og vis vilken ville du fortrække jeg har en Audio Note P3.

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

hmm underligt, jeg har lige svaret og det er ikke kommet på, jeg prøver igen.

CasperM: prøv du bar dine 6L6 i den du kan ikke ødelægge noget, og hvis du ikke kan lide dem, så køb et sæt EL34.

:-):-) : Jeg har kun det kendskab til dem som jeg selv har rodet med, og det er EH300B, ValveArt 300B, samt JJ 300B. EH og Valveart minder mere om hinanden end JJ gør, og dem foretræk jeg. Igen, jeg har heller aldrig fået et eneste EH 300B rør retur pga defekter, og der var ingen lydmæssig forskel på EH300B gold og det almindelige EH300B. Forskellen var at gold modellen havde "forgyldte" ben og gittertråde. Det tiltaler nok nogen, men lydmæssigt er der ingen gevinst.

Jeg kender desværre ikke til alle de nyere interessante typer fra kina eller western electric og den slags.

Tubeman

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,

tubeman ::

Det link er knap så aktuelt længere, efterhånden har alle fabrikanterne fundet ud af at lave nogle EL34 der kan holde. Det var mere aktuelt i starten af 90erne, da de eneste der kunne fås stort set var de gamle Sovtek EL34G samt kinesere, og ingen af dem var verdens bedste rør. Idag er problemet stort set ikke eksisterende, selvfølgelig kan man altid være uheldig, men problemet er ikke større for EL34 end for 6L6 eller 6550. Og i en AI 500 kører rørene med omkring 380V på anode+G2, og biasen ligger på omkring 50-55ma pr rør, hvilket løseligt svarer til omkring 20W/anode, så der er absolut ingen problemer.

Tubeman

kwwel ::

det lyder het rigtigt ,,, jeg havde en innovation  fra den spæde serie ,,,, og puffff sagde det fra et af de grimme shugung rør og nix mere audio innovations 500

før den havde rundet et ret stort olieskift !! siden har jeg ikke haft problemer med  rør der laver ulykker

hilsen kwwel

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

hejsa !

300b rør ,,,

mine erfaringer med 300b siger at man skal putte alt hvad man har lært ( næsten ) væk mens man finder det rigtige rør

glem de fleste test medmindre der bruges udstyr du kender lyden af eller bedre du selv har samme

jeg har hørt samme 300b lyde fantastisk i en sammenhæng for at lyde middelmådigt i andre

det som man kan stole på fra test er byggekvalitet , mikrofoni mm samt levetid

det billig rør jeg har haft mest glæde af er en 300b variant fra valveart de kalder 4300b det er fuldt kompatibelt og dejligt billigt ,,, det har en meget fast og fed defineret bund ,,, men igen jeg har også hørt det lyde dårligt i en anden sammenhæng

er det et dyrere rør har jeg næsten ikke hørt et avvvt 300 gøre det skidt ,,,

jeg synes det er nemmere at vælge fra end til ,,, generelt har jeg ikke hørt et valveart 5300 b lyde rigtigt godt  samt heller ikke de første meshplate de lavede de har været tynde i lyden der hvor jeg har hørt dem

men kender du andre der har 300b så lån og lyt der er stor forskel bare vær opmærksom på at nogle avvt rør kræver rejustering

den del er jeg sikker på tubeman kan forklare meget bedre end jeg

hilsen kwwel

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Kwwel er det disse 300b, kan de købes her i DK.

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

nope !!

det hedder 4300b og er efter min mening meget meget bedre end det almindelige

surt du bor i kbh ,, for jeg har af og til nogle par du godt kunne lytte til

søg på google der burde komme noget frem

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1201/300b/

her er et enkelt link med sammenligninger  hvor det får tæsk ,,, jeg kan dog ikke genkende det som meget lyst i lyden

jeg har også været glad for sveatlana 300b røret i en periode  men hos mig var 4300b bedre ,, specielt i bunden

men det koster ikke en formue så det er værd at prøve det af

hilsen   kwwel

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej kwwel !

Jeg bruger disse rør nu og er tilfres, min penge pung skal også følge med

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes