Forfatter |
|
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en klasse A forstærker kortere levetid eller flere potentielle problemer fordi den kører fuld skrue hele tiden?
Jeg tænker feks på en af de her:
http://www.duet.no/surround.htm
eller lign.
Hvis man køber noget i den klasse forventer jeg at det kan køre uden problemer i årevis. Kan jeg regne med det?
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er jo nok lidt slemmere til at udtørre elektrolytter... men termisk stress osv. burde nok ikke være det store, da den kun bliver udsat for stresset når den tændes og slukkes, hvor en normal klasse B står og skifter lidt hele tiden, og self. også i takt med volumen...
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det dyrt at skifte elektrolytter og er de specielle enheder eller
kan en alm radiomand klare det uden at den nødvendigvist skal ind til
den autoriserede forhandler?
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
grunden er at jeg måske køber i kina hvor den koster 1/3, men så skulle den jo gerne holde
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste værksteder kan klare sådan et indgreb, men det kan sagtens beløbe sig og så er det pludselig dyrt hvis forstærkeren kun har kostet 4-5000 kr. Der er dog en anseelig holdbarhed på ladelytterne så det er ikke noget du behøver bekymre dig om sker den første portion år!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle skrev:
Har en klasse A forstærker kortere levetid eller flere potentielle problemer fordi den kører fuld skrue hele tiden?
Jeg tænker feks på en af de her:
http://www.duet.no/surround.htm
eller lign.
Hvis man køber noget i den klasse forventer jeg at det kan køre uden problemer i årevis. Kan jeg regne med det?
|
|
|
Ja det er det store ? nogle holde længe andre meget kort tid .
Hvis du køber noget der bare er lavet for at køre klass A og der ikke er den store backup bagved det mærker så holder det nok ikke .
Så er det lige hvordan man vælger udfra det , jeg ville gå efter de mærker der har mange år på bagen og ikke firma hoster dem ud .
Så hold dig fra de mærker de laver hurtigt i kina for at tjene en masse penge på kort tid .
Nu får jeg nok nogle slag over næsen men det tager jeg med , jeg får næsten mails hverdag dernede fra om nye mærker de vil sælge .
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor meget strøm sluger de 2 ovennævnte hvis i skulle give et bud?
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay men så er jungson vel et godt valg. Et af de dyreste mærker i kina med den bedste omtale,
|
Til top |
|
|
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle
Jeg ville nok være lidt forsigtig med at vælge det første værksted jeg kommer forbi. Har selv haft et par ældre forstærkere, bl.a. Luxman C-300/M-300 sættet, som den tidligere ejer havde fået serviceret på et værksted. Effekttrinnet M-300 bar præg af, at man havde brugt de transistorer og modstande der lige var på lager. Den ene udgang var brændt og her havde man anvendt de originale Sanken transistorer (dog med stor variation imellem dem). Men driver transistorer, predrivere og bl.a. emittermodstandene var uoriginale. Nu er M-300 heller ikke den mest servicevenlige forstærker på markedet og meget af den sparsomme tid er sikkert gået med at få printene ud. Det kostede mig en del arbejde, inden forstærkeren stod original igen.
Ingen tvivl om at der findes kompetente folk rundt omkring på værkstederne. Men jeg tror også at variationen kan være stor og tiden knap. Er der tale om et produkt med affektionsværdi burde man nok understrege overfor værkstedet, at det skal stå originalt bagefter. Det kræver selvfølgelig at man kender det originale udgangspunkt i forvejen.
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg bekymre mig om at begge jungson kun er opgivet til 80w? Er det normalt for klasse A?
|
Til top |
|
|
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle skrev:
Skal jeg bekymre mig om at begge jungson kun er opgivet til 80w? Er det normalt for klasse A? |
|
|
Jeg er ejer af et Luxman M-05 effekttrin. Den er på 2 x 105W klasse A ved 8 Ohm. Det lyder måske ikke af meget effekt, men effektforbruget fra nettet er 550W. For andre klasse A forstærkere kan effektforbruget være endnu større. De 80 klasse A drift som du nævner er ret meget.
Generelt er der stor variation i levetiden for elektrolytter. En lidt grov tommelfingerregel siger, at levetiden for en elektrolyt halveres hver gang temperaturen hæves 10 grader. Men det afhænger bl.a. af typen, hvordan man belaster dem og af størrelsen, som Ronin nævner. Nogle lytter kan tåle mere, da de er tiltænkt steder hvor de påvirkes med impuls strømme(Switchmode strømforsyninger).
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
det bekymrer mig noget at strømforbruget kan være så højt. Hvis 2x105w
kan sluge 550w, så må 6x80w jo ligge omkring de 1000w eller hvad?
Det bliver da noget af en elregning, også selvom man kun bruger den en time eller to om dagen.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine kl A ligger på ca 600W pr stk, og de lyder bedst efter 6-8 timer.
så jeg er god kunde hos el-selvskabet
Mht. holdbarhed, så har jeg ikke bemærket nedsat holdbarhed på noget, selvom de bliver noget lune
Jeg tror at det er ligesom med alt andet, at hvis bare konstruktøren har tænkt sig lidt om og valgt de rigtige komponenter, så går det nok.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor i alverden vil du have klasse-A til surround???? Skal det være så køb klasse-A til de to fronter og klasse-AB til center og bag-kanaler.
Klasse-A over det hele virker som totalt overkill hvis du spørger mig. En 6x80W klasse-A kan nemt have et tomgangsforbrug der dræner en hel fase!! __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Hvorfor i alverden vil du have klasse-A til surround???? Skal det være så køb klasse-A til de to fronter og klasse-AB til center og bag-kanaler.
Klasse-A over det hele virker som totalt overkill hvis du spørger mig. En 6x80W klasse-A kan nemt have et tomgangsforbrug der dræner en hel fase!!
|
|
|
Enig!
Jeg ville gerne se en 5x80W klasse A forstærker....den mekaniske opbygning vil være et spændene syn 
Men en med marketings-watt er uinteressant... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fuldstændig afhængigt af konstruktionens "sundhed" om ren klasse A kan holde. Stax lavede i sin tid nogle "små" effekttrin på 2x40w eller 1x80w ren klasse A. De er kendt for at selvdestruere. Printene blev sorte, komponenter fes af. De var både for kompakte og for dårligt kølede. Til gengæld kunne deres store model DA-300 (påstået 2x150w ægte klasse A, muligvis rigtigt nok trods ikke så stor vægt grundet køling med køletunneller) vistnok godt holde, og det samme med de enorme monotrin D-MAX 100 (1x100w hver, vel omkring 60 kg. stykket). D-MAX havde fire blæsere pr monotrin. En gigant som Dali Gravity (2x100w ægte klasse A, vejer over 100 kg) er også blæserkølet, og den holder vist. Det samme gælder så vidt jeg ved de enorme Denon POA-S1 (100w ægte klasse A, 90 kg stykket). Men også uden blæsere kan man lave holdbare klasse A ting. Threshold SA-1 på 50w pr monotrin var kølet med rigtig mange køleprofiler, og de holdt vist også. Mens et (utroligt smukt i øvrigt) monotrin som Denons POA-6000, som ellers kun kørte klasse A op til måske 20-30 w og derefter klasse B, brændte sig selv i stykker gang på gang, og vistnok kun kunne holde hvis man byggede en eller flere små blæsere ind. Jeg ved desværre ikke noget om de amerikanske klasse A ting. Men alt i alt må man sige at det er udførelsen, som er vigtig, og den kan man først bedømme når apparatet har kørt i længere tid. En klasse A forstærker må under alle omstændigheder ikke være for kompakt bygget. Husk også at klasse A ikke er lige godt egnet til alt. det kan godt være at sådan en svend lyder bedre end mange A/B konstruktioner, og da den aldrig må være underdimensioneret noget sted er der næsten altid masser af råstyrke til stede (f.eks. ofte fin fordobling af effekten for hver halvering af højttaler-impedansen), men til gengæld er der intet head-room! Det vil jo så sige, at når de 50 eller 100 w er brugt, så er de væk, og der indtræder klipning. Der er ingen "elastik", så man lige kan hente 3, 4 eller 5 dB mere ud i kortere tid, som man kan fra mange mere almindelige forstærkere. Meget elastik er naturligvis ikke et kvalitets-tegn, nærmest tvært imod, men skal der tæskes løs med tungtdrevne højttalere kan selv store klasse A banditter komme ud i slemme problemer. Her kan man få sig en gevaldig overraskelse, hvis man troede at en stor, tung forstærker også er en "bundløs" forstærker effektmæssigt. Der er masser af drejningsmoment, men ikke ret mange hestekræfter, hvis man kan bruge den sammenligning fra bilverdenen.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Den er jo nok lidt slemmere til at udtørre elektrolytter... men termisk stress osv. burde nok ikke være det store, da den kun bliver udsat for stresset når den tændes og slukkes, hvor en normal klasse B står og skifter lidt hele tiden, og self. også i takt med volumen... |
|
|
Hvis konstruktøren sikrer ordenlig køling og en fornuftig dimensionering af lytterne er holdbarheden ikke et problem - som for alle andre forstærkertyper.
Klasse A / rørforstærkere har alle dage givet problemer fordi konstruktøren/producenten er nærrig/uduelig/o.s.v.
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis forbruget ligger over 1000w for 899c tror jeg at jeg må kigge efter noget andet.
Nogen der ved om Cayin 1205.1 er klasse A, og om den spiller godt?
Hilsen Henning
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en ting som du måske har overset det er den varme de afgiver hvis du har et ret lille rum kan der blive ret varmt snakker af erfaring.
Jeg har i øvrigt Vincent de kører high bias som HF skrev i sin tid, de er relativ kraftige bygget så må vi se hvor længe de holder de bliver håndlune og bruger ca.300w per side har målt på det.
De har for øvrigt nogle små ret prisbillige blokke på programmet måske noget til surround. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|