|
Jeg er ny på forummet og har begrænset kendskab til hifi. Har dog lidt teknisk forstand eftersom jeg spiller en del musik..
Her er mine overvejelser/spørgsmål:
1. Hvis man skal ud og købe en forstærker til at spille musik på, bør man så overveje en surroundround receiver? (til fremtidig brug) Er en surroundreceiver også forstærker? Er der nogle "drawbacks" i forhold til en normal forstærker, eftersom den alt andet lige vel har mere funktionalitet?
Til musik bør man aldrig overveje en surroundreceiver, det er et alt for stort kompromis, men ja en receiver er os en forstærker.. det man altid mister ved flerkanals receivere er især perspektiv, dynamik, bund og kraft. alt det der gør musik fedt
2. En del på forummet snakker også om preamps. Er dette noget man køber fordi man har for lidt power på sit nuværende system, eller er der nogle umiddelbare lydmæssige fordele ved at køre med et sådant setup?
en forstærker består af to dele. en forforstærker og en effektforstærker, forforstærkeren er der faktisk kun for at man kan bestemme lydniveau, og flere kilder. fordelen med seperat er at man selv kan bestemme hvilken effekt man vil have og hvilken pre, samt de er (næsten altid) bedre end det man får i en integreret forstærker, men os dyrere
3. De fleste guitarister og bassister med godt gear, bruger rørforstærker andre syntes bedre om transistor. Er rørforstærkere almindeligt i hifi forstærkere?
rør er en smagssag, personligt er jeg ik vild med dem, men til nød kan rør i pre gå, men der skal smides mange penge for en god rør effekt.. de fleste der er til at betale er kinagrej og det har intet med rigtig rørlyd at gøre |