Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker basics (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rastamand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er ny på forummet og har begrænset kendskab til hifi. Har dog lidt teknisk forstand eftersom jeg spiller en del musik..

Her er mine overvejelser/spørgsmål:

1. Hvis man skal ud og købe en forstærker til at spille musik på, bør man så overveje en surroundround receiver? (til fremtidig brug) Er en surroundreceiver også forstærker? Er der nogle "drawbacks" i forhold til en normal forstærker, eftersom den alt andet lige vel har mere funktionalitet?

2. En del på forummet snakker også om preamps. Er dette noget man køber fordi man har for lidt power på sit nuværende system, eller er der nogle umiddelbare lydmæssige fordele ved at køre med et sådant setup? 

3. De fleste guitarister og bassister med godt gear, bruger rørforstærker andre syntes bedre om transistor. Er rørforstærkere almindeligt i hifi forstærkere?

4. Lige til sidst en ide: Hvis man alligevel har et baskabinet stående, kunne man så tilslutte dette til sit hifi anlæg via et delefilter (i princippet er det vel lidt lige som en subwoofer). Ville det fungere godt?

Jeg er først og fremmest interesseret i at få et setup der kan spille min musik godt.. Håber i kloge nørder gider besvare mine "dumme" spørgsmål

Tak for hjælpen.

Til top Vis rastamand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rastamand

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

rastamand skrev:

Jeg er ny på forummet og har begrænset kendskab til hifi. Har dog lidt teknisk forstand eftersom jeg spiller en del musik..

Her er mine overvejelser/spørgsmål:

1. Hvis man skal ud og købe en forstærker til at spille musik på, bør man så overveje en surroundround receiver? (til fremtidig brug) Er en surroundreceiver også forstærker? Er der nogle "drawbacks" i forhold til en normal forstærker, eftersom den alt andet lige vel har mere funktionalitet?

Til musik bør man aldrig overveje en surroundreceiver, det er et alt for stort kompromis, men ja en receiver er os en forstærker.. det man altid mister ved flerkanals receivere er især perspektiv, dynamik, bund og kraft. alt det der gør musik fedt

2. En del på forummet snakker også om preamps. Er dette noget man køber fordi man har for lidt power på sit nuværende system, eller er der nogle umiddelbare lydmæssige fordele ved at køre med et sådant setup? 

en forstærker består af to dele. en forforstærker og en effektforstærker, forforstærkeren er der faktisk kun for at man kan bestemme lydniveau, og flere kilder. fordelen med seperat er at man selv kan bestemme hvilken effekt man vil have og hvilken pre, samt de er (næsten altid) bedre end det man får i en integreret forstærker, men os dyrere

3. De fleste guitarister og bassister med godt gear, bruger rørforstærker andre syntes bedre om transistor. Er rørforstærkere almindeligt i hifi forstærkere?

rør er en smagssag, personligt er jeg ik vild med dem, men til nød kan rør i pre gå, men der skal smides mange penge for en god rør effekt.. de fleste der er til at betale er kinagrej og det har intet med rigtig rørlyd at gøre

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

Om du skal have pre/power eller en integreret forstærker afhænger af smag og behov.

Du kan godt få rør, men enten skal du have meget effektive højttalere ellers er store rør-forstærkere som regel ret dyre.

Drop baskabinettet. Det er ikke lavet til dyb-bas som en subwoofer. Den dybeste E på en 4-stenget el-bas ligger på 46hz sub-oktaverne ligger under 17-20 hz. Jeg har iøvrigt prøvet det så jeg taler af erfaring. Find de bedste højttalere til Hifi du kan købe for dit budget og lev så med det bas-niveau du får. Hvis god bas er et krav så gå efter store højttalere. Man kan ikke lave fed bas i små slanke kabinetter.

Held og lykke.

rastamand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

super feedback. tak

Umiddelbart giver det heller ikke så meget mening med rør forstærker på et hifi anlæg. Jeg vil mene lyden skal forsøge at være relativ neutral/objektiv overfor musiken der afspilles! men det er nok en mere ideologisk diskussion.

mht baskabinet, så kan mit spille ned til 30 hz hvilket er bedre end de fleste gode hifi højtalere! Det er så ved 4 ohm, hvor de fleste forstærkere er 8 ohm

Til top Vis rastamand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rastamand

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

rastamand skrev:

super feedback. tak

mht baskabinet, så kan mit spille ned til 30 hz hvilket er bedre end de fleste gode hifi højtalere! Det er så ved 4 ohm, hvor de fleste forstærkere er 8 ohm

Velbekomme. Er enig i dine holdninger til rør.

Du kan da bare prøve baskabinettet og se ad..... min erfaring er at det ikke dur.

PS. Mine egne højttalere er -3db ved 27hz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes