Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hadcock GH 228 ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er vitterligt i tvivl her.

Jeg har fået kig på en Hadcock GH 228 tone arm. Den er 15 år gammel men i god stand. Manden vil have 2500 kr for den.

Så vidt jeg kan forstå kan man udskifte armrøret og få en GH 242 ud af det. Hvem ved om det er korrekt? Det er svært at finde helt eksakte oplysninger på Nettet.

Hvad kan GH 228 i forhold til en Rega RB 300? Hvad kan den i forhold til Micro Seiki MA55 mkIII ?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann.

Jeg har selv haft en 228 for nogle år siden. Den var ok, men ikke noget særligt. Hvis du vil have noget i den stil, så mener jeg at du vil være bedre tjent med en mørch UP4, som du tilmed antageligvis kan få for lidt mindre. Jeg har en stærk fornammelse at at det ikke er korrekt at en 228 kan blive til en 242, idet der så vidt jeg husker ar adskillige andre forskelle end armrøret.

Hvad kan den i forhold til RB300 og Ma55/III. Jeg vil sige at den kan justeres ordentligt, hvilket i min verden gør det til et bedre valg end RB300. Jeg antager at du mener Ma505/III. I så fald er det naturligvis en markant forskel at 228 er en meget lettere konstruktion. Den lavere bevægelige masse, er en fordel til de fleste mm, men en ulempe hvis du skal køre med en stiv (MC) pickup. Den lave totalvægt kan være en fordel på nogle flydende ophængte værker, men jeg mener at den massive armbase på 505/III er en del af grunden til dens fremragende lyd. Dens vægt er ikke nogen ulempe på din pladespiller.

Derfor: Hvis du kører med en stiv pickup, så behold din 505/III, men skift udganskablet til et bedre. hvis du vil køre med en blød pickup, så køb en Mørch istedet for den 228. Den er for dyr, og den er ikke bedre end en UP4.

Mvh. Highmass

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Hej Vilmann.

Jeg har selv haft en 228 for nogle år siden. Den var ok, men ikke noget særligt. Hvis du vil have noget i den stil, så mener jeg at du vil være bedre tjent med en mørch UP4, som du tilmed antageligvis kan få for lidt mindre. Jeg har en stærk fornammelse at at det ikke er korrekt at en 228 kan blive til en 242, idet der så vidt jeg husker ar adskillige andre forskelle end armrøret.

Hvad kan den i forhold til RB300 og Ma55/III. Jeg vil sige at den kan justeres ordentligt, hvilket i min verden gør det til et bedre valg end RB300. Jeg antager at du mener Ma505/III. I så fald er det naturligvis en markant forskel at 228 er en meget lettere konstruktion. Den lavere bevægelige masse, er en fordel til de fleste mm, men en ulempe hvis du skal køre med en stiv (MC) pickup. Den lave totalvægt kan være en fordel på nogle flydende ophængte værker, men jeg mener at den massive armbase på 505/III er en del af grunden til dens fremragende lyd. Dens vægt er ikke nogen ulempe på din pladespiller.

Derfor: Hvis du kører med en stiv pickup, så behold din 505/III, men skift udganskablet til et bedre. hvis du vil køre med en blød pickup, så køb en Mørch istedet for den 228. Den er for dyr, og den er ikke bedre end en UP4.

Mvh. Highmass

Det var jo er jo klar tale.
Om end jeg havde lidt på fornemmelsen at 228'eren ikke nødvendigvis er bedre end UP-4.

Og jo, det er selvfølgelig en 505/III jeg har. Hvilket kabel bør man skifte til? URL?

Min PU er en Dynavector 10x5. Jeg ved faktisk ikke om den betegnes som stiv eller blød.

Jeg er næsten sikker på at basen på GH 228 og GH 242 er næsten identiske.
Jeg har fundet en webside der siger at man kan skifte armrøret.
Men om det kun gælder på de nyere modeller ved jeg ikke.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Highmass skrev:

Hej Vilmann.

Mvh. Highmass

Det var jo er jo klar tale.
Om end jeg havde lidt på fornemmelsen at 228'eren ikke nødvendigvis er bedre end UP-4.

Og jo, det er selvfølgelig en 505/III jeg har. Hvilket kabel bør man skifte til? URL? Et hvilket somhelst kabel af anstændig kvalitet vil være en forbedreing. Hvis det skal være billigt, så har DAT et ok kabel (Monitor cable hiflex). Hvis det godt må koste lidt mere, så mener jeg at VDH 502 er et godt valg.

Min PU er en Dynavector 10x5. Jeg ved faktisk ikke om den betegnes som stiv eller blød. Din pickup har en opgivet compliance på 12. Den er ikke ultrastiv, men den er absolut ikke blød. Hvis jeg skulle vælge en arm til den, så ville jeg klart foretrække din 505, eller en Mørch med et af de tungere rør.

Jeg er næsten sikker på at basen på GH 228 og GH 242 er næsten identiske.
Jeg har fundet en webside der siger at man kan skifte armrøret.
Men om det kun gælder på de nyere modeller ved jeg ikke. Alt hvad jeg kan sige er, at den 228 jeg havde var ret forskellig fra en 242. Hvis 228 er modificeret en del i den mellemlæggende tid, så er det da meget muligt at det kan lade sig gøre. Du skal dog være opmærksom på, at det utvivlsom vil koste en del at få den ombygget.

Mvh. Highmass

/vilmann

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes