Hej Vilmann.
Jeg har selv haft en 228 for nogle år siden. Den var ok, men ikke noget særligt. Hvis du vil have noget i den stil, så mener jeg at du vil være bedre tjent med en mørch UP4, som du tilmed antageligvis kan få for lidt mindre. Jeg har en stærk fornammelse at at det ikke er korrekt at en 228 kan blive til en 242, idet der så vidt jeg husker ar adskillige andre forskelle end armrøret.
Hvad kan den i forhold til RB300 og Ma55/III. Jeg vil sige at den kan justeres ordentligt, hvilket i min verden gør det til et bedre valg end RB300. Jeg antager at du mener Ma505/III. I så fald er det naturligvis en markant forskel at 228 er en meget lettere konstruktion. Den lavere bevægelige masse, er en fordel til de fleste mm, men en ulempe hvis du skal køre med en stiv (MC) pickup. Den lave totalvægt kan være en fordel på nogle flydende ophængte værker, men jeg mener at den massive armbase på 505/III er en del af grunden til dens fremragende lyd. Dens vægt er ikke nogen ulempe på din pladespiller.
Derfor: Hvis du kører med en stiv pickup, så behold din 505/III, men skift udganskablet til et bedre. hvis du vil køre med en blød pickup, så køb en Mørch istedet for den 228. Den er for dyr, og den er ikke bedre end en UP4.
Mvh. Highmass |