Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brum problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et irriterende problem som består i at der generelt er brum og snerren i mit anlæg. Både forstærker og cd giver lyd fra sig. Ikke voldsomt højt men det er der. Jeg har iøvrigt lagt mærke til at det ikke er et enestående problem. Jeg tjekkede lidt rundt ved messen i Kbh. og mange steder var der sørme brum. Det største problem er at det hos mig kan høres i højtaleren(hvilket det iøvrigt også kunne flere steder ved messen) Spørgsmålet: Er dette normalt, og hvad skyldes det og især hvad kan der gøres ved det. Er det problemer med selve nettet eller skyldes det defekte apparater. Det sidste har jeg lidt svært ved at tro, da det er forholdvis nye ting. Vil netstøjfilter, jording osv evt. afhjælpe problemet.

VH

Blitz

Til top Vis blitz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blitz

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe at der ikke er nogen som har et bud på dette problem?

Blitz

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Vil  jording  evt. afhjælpe problemet?

JA

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Det kan også være en dårlig forbindelse et sted.. 

Prøv dig frem med at koble de forskellige enheder fra forstærkeren og så sætte dem til en efter en, - HUSK sluk for strømmen når du kobler fra og til.

Og Ja en jord og evt et net filter kan muligvis hjælpe

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kan det evt også have noget at gøre med dårlig afskærmning af kablerne.

Nogle er fortalere for at kabler ikke må krydse hinanden. Hvordan det så ungåes i praksis? Men som sagt har jeg efter jeg er blevet opmærksom på problemet konstateret det flere steder. Er det noget som ikke helt kan forhindres?

Blitz

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

JA

Ualmindeligt dumt svar. I mange tilfælde kan jording af consumer hifi apparater faktisk FORVÆRRE brum. Dette skyldes at man i consumer og semi proff. udstyr, har den dårlige vane at blande stel jord og signal jord sammen. Når du kombinerer dette faktum med at man i kbh. ofte laver jord forbindelse ved nulling, har du balladen.

Skal jord ticket virke, skal der bruges en såkaldt "ren teknisk jord", direkte til et seperat jordspyd, meget sinpelt at lave i et parcel hus, et helvede i etagebyggeri.

Så hvis du har brum problemer, og anvender ubalanceret kabelføring, start med at finde ud af hvilke apparater der har jord forbindelse. Enten igennem 220 V eller evt. antenne stik.  Prøv så at fjerne jord forbindelserne  systematiskt, indtil du har et rent signal.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

JA

Ualmindeligt dumt svar. I mange tilfælde kan jording af consumer hifi apparater faktisk FORVÆRRE brum. Dette skyldes at man i consumer og semi proff. udstyr, har den dårlige vane at blande stel jord og signal jord sammen. Når du kombinerer dette faktum med at man i kbh. ofte laver jord forbindelse ved nulling, har du balladen.

Skal jord ticket virke, skal der bruges en såkaldt "ren teknisk jord", direkte til et seperat jordspyd, meget sinpelt at lave i et parcel hus, et helvede i etagebyggeri.

Så hvis du har brum problemer, og anvender ubalanceret kabelføring, start med at finde ud af hvilke apparater der har jord forbindelse. Enten igennem 220 V eller evt. antenne stik.  Prøv så at fjerne jord forbindelserne  systematiskt, indtil du har et rent signal.

MVH

Bonné

Kan vi lige bede om kammertonen (440Hz), din københavnersnude!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på den ikke er 442Hz?

http://www.procordion.dk/ktone.htm

Men ellers en tåbelig start på et indlæg fra snuden!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på den ikke er 442Hz?

http://www.procordion.dk/ktone.htm

OK Groove, jeg gi´r mig: 440-443Hz er kammertonen. Hvor ligger sovekammertonen så?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej !

Prøv at vende strøm kablerne en efter en og har du hybridnet og har din tuner der så prøv at hiv stikket ud der, kammertonen er nok svær at måle der sover man jo

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

JA

Okay, synes du dit eget svar er i en konstruktiv kammer tone, eller kunne det virke en anelse arrogant ?

Personligt er jeg mere interesseret  i at hjælpe manden end at diskutere dit åbentlyse regionale mindreværdskompleks.....

Vi venter spændt på flere guldkorn om fjernelse af brum !

MVH

Bonné

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg mere interesseret  i at hjælpe manden

Vi har allerede tårer i øjnene........, hvilken selvopofrelse, fra den kant.

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Okay Ro på nu!

Jeg har prøvet at vende stik osv.

Jeg er slet ikke teknisk kyndig. Bonne` vil du eller andre ikke prøve at forklare tricket med jordspyd. Knalder man bare et kobberspyd i jorsen og forbinder det(hvordan) til apparaterne. Hvad med selve stikkene. Prøv venligst at forklare det helt nede på jorden uden alt for mange tekniske termer. Hvordan mener du finde ud af hvilke apparater som har tilsluttet jord.

Blitz

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

blitz skrev:

Okay Ro på nu!

Jeg er slet ikke teknisk kyndig. Bonne` vil du eller andre ikke prøve at forklare tricket med jordspyd. Knalder man bare et kobberspyd i jorsen og forbinder det(hvordan) til apparaterne. Hvad med selve stikkene. Prøv venligst at forklare det helt nede på jorden uden alt for mange tekniske termer. Hvordan mener du finde ud af hvilke apparater som har tilsluttet jord.

Blitz

Har du brum på er der en fejl, så er det med jordforbindelse ikke stedet at starte. Kig efter deciderede fejl (kabler med dårlig skærm/forbindelser, defekte produkter, etc.). Prøv evt. også alternative indgange....

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Okay Ro på nu!

Blitz

Hej Blitz

Jeg ville starte med at koble ALLE stik fra forstærkeren, og sætte strøm og ht. på. Sæt forst. FRIT så den ikke får falsk stel, eller indstråling fra andre apparater. Falsk stel opstår f.e.k.s. når kabinettet rører ved andre kabinetter. Hvordan er signalet nu ?

Evt. brum skal mindst ligge UNDER susen og andet støj når du nu tænder. endvidere skal den være umoduleret ( konstant ). Tjek nu netstikket, er det ikke trepolet har du ikke jordforbindelse i 220 v. Prøv at lade en finger løbe hen over forpladen, er der en let "sitren" ? I så fald , vend netstikket.

Hvis brummet nu er uacceptabelt højt , har du en defekt amp som skal til rep. Hvis brummet er "acceptabelt", så prøv at "huske" niveauet.

Sæt strøm på CD spillen, stil den frit og uden signalkabler. Gentag tricket med forpladen ( du kan evt. bruge et multimeter til at måle pot. til jord, mål imellem et stykkke bart metal og en jordforbindelse, laveste spænding viser korrekt "vending" af 220 v stik.Pas på, denne metode KAN tirigge dit HFI relæ).

Sæt herefter spillen til forst. og læg mærke til støjniveuaet. Det må ikke stige mærkbart. Hvis dette sker, er dine kabler eller cd spille sikkert i udu. Hvis alt er fint, så prøv at gen placere udstyret imens du lytter efter stigende støj.

Hvis alt dette ikke nytter, så må du give nogle flere detaljer om dit anlæg, din strøm installation osv.

Held og Lykke

MVH Bonné

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hvilke apparater er der tale om?? Og hvor gamle er de??
Og har du en ide om det er 50hz eller 100hz brum??

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
blitz skrev:

Okay Ro på nu!

Blitz

Har du brum på er der en fejl, så er det med jordforbindelse ikke stedet at starte. Kig efter deciderede fejl (kabler med dårlig skærm/forbindelser, defekte produkter, etc.). Prøv evt. også alternative indgange....

Der er tale om forholdsvis nye produkter, så fejl skulle der jo ikke gerne være. Men som nævnt er det jo noget, efter jeg er blevet opmærksom på problemet,jeg har konstateret ved mange anlæg eks. på messen. Det er vel ligeledes meget alm at der er en svag brummen ved en forstærker når man ligger øret til? men hvor meget er inden for det acceptable. Problemet er jo først udtalt når det kan høres i højtaleren. Jeg må prøve nogle af de mange forslag til at få klaret problemet. Tak.

Blitz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes