Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Min pladespiller kører for langsomt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg købte mig for et halvt års tid siden en brugt Rega Planar 3, men det har måske vist sig at være en stor fejl - i hvert fald har den aldrig fungeret optimalt!  

Problemet består i, at den kun kører 2/3 hastighed af hvad den burde - til gengæld er denne hastighed stabil! Jeg har forsøgt mig med en ny rem, men det har ikke hjulpet - den kan sjældent selv komme i gang og kører stadig for langsomt.

Hva gør jeg, kan det være motoren og/eller skal der sidde en ring/skive under den (mangler fagudtryk;) der holder selve glaspladen???

Jeg er som I nok kan høre ikke ekspert - men vil så gerne ha gang i pladerne, jeg gider bare ikke betale en formue for at reparere en brugt pladespiller..

Til top Vis Kramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kramer

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer

Her er nogle forslag til hvad der eventuelt kan være galt. Jeg er ikke Rega-ekspert, men her er 3 ting du kan prøve:

1. Start med at tage remmen af. Rens herefter de flader, som remmen kører på med isopropyl-alkohol. (remhjulet på motoren og bunden af pladetallerkenen hvor remmen kører på.) Hvis disse flader er beskidte / fedtede kan det ske at remmen glider.

2. Check at remhjulet stadig sidder 100% fast på motorens aksel. (start motoren uden rem og hold omkring remhjulet for at se om akslen glider)

3. Check at pladetallerkenen kører frit rundt. Med remmen afmonteret kan du med hånden rotere pladetallerkenen. Den skal blive ved med at køre i et stykke tid. Hvis den går stramt og hurtigt går i stå, skal lejet renses og smøres.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hvis den kører STABILT på 2/3 hastighed, så tvivler jeg på at remmen glider eller lignende. Så må det være motorstyingen der er problemet. Det er en synkon motor med elektronisk styring, så et eller andet er galt med elektronikken.

Kramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, jeg har forsøgt mig med rengøring m.m. men lige meget hjalp det. Jeg havde lidt på fornemmelsen, at det var ophænget af motoren, det var i vejen med - hvilket bevirkede at remhjulet gik imod glaspladen. I mine bestræbelser på at fikse det kom det en revne i selve pladen, altså i træfundamentet - PIS, PIS, PIS!!

Jeg gir' op og sparer op til en ny pladespiller - køber en ny denne gang!!!

Er der nogen der interesseret i en rega planar 3, der ik virker til billige penge??? 

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

På visse ældre Regaer kan trækhjulet ganske rigtigt gå løs på motorakselen, og skal så bare hives af og have en klat lynlim. Så kører den igen.

Der var desværre også en serie af de benyttede Philips synkronmotorer, som havde et uheldigt smøremiddel i de to motorlejer. Det hærdede og blev gummiagtigt. Man kan naturligvis købe en ny motor hos Medlyd, og samtidig opgradere til den nye motortype. Men ellers er det muligt at pille motoren ud og opløse det gummiagtige middel med benzin. Derefter smøres med en olie, som Medlyd vist kan hjælpe med eller fortælle, hvad er. Det er let at konstatere om det er løst trækhjul eller stivnet motor. Du drejer bare motorakselen. Går den meget tungt, er motoren angrebet af gummi. Drejer den alt for let, så tænd motoren og hold på trækhjulet. Hvis hjulet stopper og motoren bare snurrer videre indeni, så er trækhjulet gået løs.

I ganske få tilfælde har en ufornuftig ejer hevet lejeakselen op af brønden og måske endda fået den lille kugle derned til at falde ud. Det er naturligvis helt galt. Men det kan godt reddes. Man kan rense lejebrønden op, købe en ny kugle af Medlyd og samtidig lidt af det specielle smøremiddel, som Rega bruger. Så kan den normalt køre igen. Så hvis du ikke har ødelagt plinten helt, skulle der være mulighed for at komme til at køre uden store udgifter. Og husk under alle omstændigheder at RB-300 armen er meget velspillende og temmelig kostbar som ny i dag.

Kramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt høre at jeg dummet mig gevaldigt, men nu vil jeg bare af med den og starte på en frisk! Hva kan man tillade sig at tage for Rega Planar, hvor der er en revne i plinten og motoren sikkert er defekt - men RB-300 armen virker??

I stedet har jeg tænkt på at købe en Thorens TD 295 MkIII (i Anis farven) - man kan købe den i tyskland til 499 EUR hvilket må siges at være billigere end til de 6000,- jeg har set den til herhjemme. Tjek www.hifinesse.com

Er der nogen der erfaring med denne Thorens model og kan det betale sig at købe den i Tyskland mht fragt, garanti m.m.?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

det med limen er OK, har selv gjort det på en Rega med samme tendenser.

Gl. Rega er vel 500 kr værd afhængig af revnen, men den nye ejer kan vel snedkere en anden plade i MDF (hvilket selvfølgelig ikke er autoriseret, men man kan vel ikke købe en ny plint?).

Jeg tør næsten ikke sige at du kunne fortsætte med din Rega og købe et DC motor kit, så er spilleren flere klasser over rega std. tror også over Thorens.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

det med limen er OK, har selv gjort det på en Rega med samme tendenser.

Gl. Rega er vel 500 kr værd afhængig af revnen, men den nye ejer kan vel snedkere en anden plade i MDF (hvilket selvfølgelig ikke er autoriseret, men man kan vel ikke købe en ny plint?).

I køb og salg var der da en rega uden arm til salg for 500 kr for et par dage siden.

De fås også på eBay med jævne mellemrum.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ja der er mange muligheder. Du kunne også beholde din Rega RB300 tonearm, og så finde f.eks. et brugt Thorens TD321 værk. Så behøver du aldrig at tænke på kvalitets DC motor kit. Der sidder en super DC motor på dette værk som standard. Bør kunne findes til omkring 1000,- på brugtmarked alt efter stand.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes