Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens 320 MkII/Rega Planar 3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hvilket af ovenstående værk ville I gå efter? og hvorfor? evt. fordele/ulemper ved den begge to.

Glæder mig vildt til nogle svar

Hilsner fra - Casper

Til top Vis Casperm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casperm

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige med på en lytter, da jeg selv leder efter pladespiller. Jeg hælder mest til en Rega Planar3, da den er så enkelt opbygget, men der vil mange nok være af modsat mening, og mene man skal ha det flydende ophæng.
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

En thorens 320/321 med en rega rb 300 arm. Så har du taget det bedste fra begge mærker, og med den rigtige pick up når du meget langt.

Rega værket er da fint, men lydmæssigt kommer det ikke op på siden af thorens'en, med fare for liv og lemmer tør jeg godt sige at det er et meget bedre leje, motor og pladetalerken der sider i Thorens'en.

Jeg har begge to selv, og tager dem frem en gang imellem hvis der lige skal prøves en pick up eller tonearm, og den slags

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Casperm

Det er to udmærkede kandidater du har udset dig der. Uanset hvilken en af dem du vælger, vil du få en udmærket pladespiller til billige penge.

Jeg har selv lige købt en Thorens 320 mkII, fordi jeg mener værket er bedre end på Rega´en. Det er også en fordel at den selv stopper når pladen er slut. Thorens 320 MkII´eren er tillige forsynet med TP90 armen, som faktisk er en af de bedre arme fra Thorens. Derfor har jeg valgt at beholde armen og istedet købe en rigtig god pick up.

Det er jo værd at huske, at Pick Up´en er det vigtigste på en pladespiller. Det er også vigtigt at dens eftergivenhed (compliance) passer til pladespillerens arm. Jeg har lige bestilt en ny Dynavector 10x5. Den passer perfekt til den forholdsvis tunge arm på min Thorens.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge en Rega P3 - da der er mere musik i den !

Hilsen King ... -0

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej Casper M.

Jeg er slet ikke i tvivl hvis jeg skal gå efter lyden, så må det være Thorens. Jeg har haft 4-5 stk. - alle med super lyd til følge. Tung tallerken, godt leje (bedst i de dyre modeller), flydende ophæng og ikke mindst remtræk. Dette er en god cocktail. I dag spiller jeg stadigvæk på en sådan til 2. hand plader, men har en anden pladespiller af helt det samme princip - Sota safire.

Rega har jeg haft tideligere, men den måtte lade livet, fordi den gav akustisk tilbagekobling. Den har et stift ophæng. Hvis du skal have en sådan skal den op på væggen. Dog skal det siges at den har en utrolig god arm. Så...

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

King: Jeg er desværre ikke den lykkelige ejer af en P3, men blot en Planar 3

Jeg står lidt og vakler. Jeg har følgende spiller pt. En Rega Planar 3 med RB300 og en Rega Planar 3 med Mørch up-4, samt en løs MA-505.  Jeg går dog lidt med tanken om at købe en Thorens TD 320 MkII med TP90 arm. Hvis jeg nu stod med alt dette, ville der så være en optimal kombination - her tænker jeg på, om det er en ide, at bytte rundt på en arm eller to????

I kan nok se, at det er store problemer.... Alt for mange værk og arme på en gang.

Tak for Jeres svar - Casper

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Tjaa....  jeg vil jo mene at Thorens 320 mk.II og Mørch UP4 kombinationen ligger lige til højrebenet!!!

Og man kunne også sagtens prøve med MA-505'eren.

Efter min mening har du mulighederne for et par rigtige fede kombinationer....

Hvilke pu'ere har du?

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

I kan nok se, at det er store problemer.... Alt for mange værk og arme på en gang.

Jeg kan ikke se problemet - du kan bare sælge mig en Planar 3 med RB300 arm.

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jamen den er da sat til salg. Spørgsmålet er vel bare prisen

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

PM.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

Jeg står lidt og vakler. Jeg har følgende spiller pt. En Rega Planar 3 med RB300 og en Rega Planar 3 med Mørch up-4, samt en løs MA-505.  Jeg går dog lidt med tanken om at købe en Thorens TD 320 MkII med TP90 arm. Hvis jeg nu stod med alt dette, ville der så være en optimal kombination - her tænker jeg på, om det er en ide, at bytte rundt på en arm eller to????

En anden indgangsvinkel til dit dilemma, kunne være at tage udgangspunkt i hvilken pick up du vil benytte. Vælg herefter den arm der passer bedst til den. Samspillet mellem pick up og arm er meget vigtigt. Det er meget vigtigt at få placeret resonansfrekvensen det rigtige sted - det vil sige omkring 10 Hz.

Hvis man kender den samlede effektive masse af tonearmssystemet (effektiv arm masse + vægten af PU) samt pick up´ens compliance, kan man regne sig frem til denne frekvens. Til dem af os der har glemt denne formel (jeg er selv en af dem ), er der hjælp at hente på Van Den Huls website. Kik nederst på denne side: http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

King: Jeg er desværre ikke den lykkelige ejer af en P3, men blot en Planar 3

Jeg spurgte efter forskellene på PLaner 3 og P3 i en eller anden tråd.
Hvis jeg husker ret sagde Bent fra Medlyd at Planar 3 og P3 nogenlunde samme ting.

Citér:

Jeg står lidt og vakler. Jeg har følgende spiller pt. En Rega Planar 3 med RB300 og en Rega Planar 3 med Mørch up-4, samt en løs MA-505. Jeg går dog lidt med tanken om at købe en Thorens TD 320 MkII med TP90 arm. Hvis jeg nu stod med alt dette, ville der så være en optimal kombination - her tænker jeg på, om det er en ide, at bytte rundt på en arm eller to????

Nå, det er sådan det hænger sammen.

becker skrev:

Tjaa.... jeg vil jo mene at Thorens 320 mk.II og Mørch UP4 kombinationen ligger lige til højrebenet!!!

Det ville jeg også tro

Citér:

Og man kunne også sagtens prøve med MA-505'eren.

Efter min mening har du mulighederne for et par rigtige fede kombinationer....

Jeg har lige skiftet fra Rega RB300 til MA505 Mk III. Og der er ingen vej tilbage. Rega'en er sat til salg.
MA505'eren er væsentlig bedre end RB300. I hvert fald med den PU jeg bruger.

Jeg ved ikke om dit Thorens-værk kan bære den. Den vejer vist tæt på 1½ kg.
Prøv at lægge den på dit Throrens-værk og se om det er muligt at få ophæget i vater.

Jeg mener at have hørt en gang at Micro Seiki armene har det bedst uden flydene ophæng, men om det er rigtigt ved jeg ikke.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok P3 har fået en bedre moter - og en moter der ikke er ophængt men derimod fastspændt på plintetn. Om det er bedre - det ved jeg ikke. Men mon ikke det er det. Ellers ville Pega vel ikke lave denne modifikation.

Jeg vil nu regne lidt med Van.

Takker for Jeres svar. Vender tilbage når jeg har fundet ud af lidt mere.

Mht. pick-up. Så haar jeg kun gammelt l... liggende. Men det bedste bud er nok min Ortofon MCP 100 eller min Teknifi K1

Overvejer meget en ny. Nogle gode bud?

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
.....er der hjælp at hente på Van Den Huls website. Kik nederst på denne side: http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm 

Det er muligt at Van den Hul ikke har den flotteste hjemmeside set fra en web-designers synspunkt. Men til gengæld er den informativ! Sikke en guldgruppe af informationer!

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:

Mht. pick-up. Så haar jeg kun gammelt l... liggende. Men det bedste bud er nok min Ortofon MCP 100 eller min Teknifi K1

masser af bud... men jeg kender kun til relativt billige pu'er, så hvis du skal have noget i den dyrere ende, er der formentlig andre der er bedre til at svare på det end jeg....

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej Casperm

I begge pladespillere får du en god kvalitet, både, hvad angår holdbarhed og lydgengivelse. Jeg ville ikke købe en Thorens og så skifte armen til en Rega RB 300, jeg ville beholde den af Thorens påmonterede ellers er der ingen fornuftig økonomi i det. Om forskellene mellem en P3 og en Planar 3 er der, som Vilman er inde på, ingen og så alligevel, da jeg går ud fra at det er en ældre Planar 3 du tænker på. Den nye Planar 3, der altså i folkemunde hedder P3, har en ny motorstyring der afstedkommer væsentligt mindre motorvibration end på en gammel Planar 3, hvilket giver mulighed for at montere motoren direkte på plinten uden noget lyd-degraderende flydende ophæng. Udover det, så er plinten skelet udfræset og man kan derfor, når der nu fjernes temmelig meget vægt, bruge en endnu tættere spåntype, hvilket altså gør plinten meget stivere uden at det forøger vægten.

Altså, der er ingen forskel på P3 og Planar 3, men der er forskel på en gammel og en ny øh..P3 !

God fornøjelse

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

becker skrev:
Casperm skrev:

masser af bud... men jeg kender kun til relativt billige pu'er, så hvis du skal have noget i den dyrere ende, er der formentlig andre der er bedre til at svare på det end jeg....

Kom gerne med bud på billigere PU'er

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg synes jo at Goldrings 1000 serie er fantastisk god. Jeg har selv en 1006 som koster 1.000 inde hos Audio Consult. Den spiller men nerve, rytme og energi. Er helt umulig at sidde stille til. Et fantastisk godt køb.

Jeg synes ikke du skal vælge noget billigere, for så får du ikke noget der er bedre end K1'eren.

Skal det være dyrere er der Goldrings 1042. Men den er netop steget fra 1500 til 2000 efter at Scandinavian Audio Systems overtog importen (tak for det SAS audio), og nu er den blevet ligeså dyr som eksempelvis Dynavector DV10x5. Og så vil jeg alligevel hellere have Dynavector'en. Et andet spændende alternativ til 2.000 er Audio Note IQ1 som også skulle være forrygende god. Den koster 1.800. Jeg tror (men jeg er ikke sikker) at det er modificerede Goldring pu'ere. Jeg har kun hørt den en enkelt gang, men jeg synes den var fænomenal til prisen.

Skal det være dyrere endnu, har jeg ikke erfaring med det. Men jeg ville selv (hvis det stadig skulle være MM) overveje en Clearaudio Virtuoso Wood til 3.875 hos Activ-hifi. Men nu er vi ude i gætværk, og det er du formentlig selv ligeså god til som jeg er.

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

I følge Audio Consults hjemmeside, så koster 1006 - 850 kroner og en 1042 - 1500 kroner.

Har før haft Goldring, og var OK tilfreds.

Tak for Jeres inputs.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum