Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker Rega Mira (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rastamand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hva mener folk om denne forstærker? Alternativer er marantz pm 7200/harman kardon hk 670..

Har læst lidt rundt på nettet. Tilsyneladende mangler denne forstæker bund! Hva sir i til den.. Den er jo alt andet lige en prisklasse højere end de nævnte alternativer

Til top Vis rastamand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rastamand

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt den i omkring en time på et par B&W 704, og var ikke imponeret. Især dens evne til at smørre lyden sammen så de enkelte instrumenter druknede i hinanden var tydelig. På den anden side vil jeg sige at hvis man er til Rega lyd var den meget tro mod traditionerne, jeg havde bare forventet mig mere 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Den første udgave har lidt af de Zorglub fortælle, men de ny udgaver er langt bedre. Der er lavet radikalt om på volumenstyring, og det har betydet hul igennem. Jeg mener det er en rigtig god forstærker, hvor man dog kan finde flere kræfter andre steder til samme penge.

Matcher man med en forholdsvis nemt drevet højttaler, mener jeg man får meget for pengene.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej Rastamand

Du skal ikke regne med at få objektive meninger herinde og godt det samme. Folk har jo forskellige præferencer og forskellige anlæg. Zorglub har Thule og B&W, det er den lyd han er glad for og derfor kan han selvfølgelig ikke lide Rega, der lyder anderledes. At Rega smørre lyden sammen ??? er dog noget vrøvl, det sker hverken på den gamle eller den nye udgave af Mira, men det er rigtigt som Kjeldsen skriver at der er ganske store forskelle på den nye Mira 3 og den ældre Mira 2000. Gå ud og lyt selv, det er det klogeste og iøvrigt det sjoveste. I København kan du høre Rega hos Topsound, Hi Fi Forum, KT radio og Hi Fi Klubben Åboulevard.

Go`fornøjelse

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Det er Mira 3 der findes to udgaver af. Mira 2000 kender jeg ikke.

Bent må rette mig, hvis jeg det jeg skriver ikke er korrekt.

Den første Mira 3 havde traditionel volumen kontrol, dette er blevet ændret således volumen styres via strømforsyningen (lidt som på Tact, hvis jeg har forstået ret). Dette er noget mere kompliceret og stiller store krav til strømforsyningen.

Pointen er, at jeg ikke var vild med den første Mira 3, men efter ændringen var det som, at høre en helt anden forstærker. Der kom hul i gennem og klart bedre greb om tingene.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt er det nok ikke, jeg vil være tilbøjelig til at sige det måske har været en Rega Mira 2000 og en Rega Mira 3 jeg har sammenlignet. Ligeledes holdes volumenkontrol i forforstærkerdelen.

Her er forklaring på volumen (sakset fra Rega's hjemmeside)

Volume control

The volume level is controlled via a microprocessor, which in turn takes its information from the volume digital encoder on the front panel or remote control handset. The volume control has a resolution of 1dB per step, giving a total range of 80 steps over the available gain or volume range of 80dB. There is a calibrated LED display comprising of 20 LED's, which indicates the gain level or relative position of the volume control; this is calibrated in 4dB steps, across the total gain of volume range. The left and right
channels are matched and balanced within 0.2dB, ensuring a centrally placed soundstage no matter what the volume position or which gain level has been set.

The stepped resistive networks of the volume control are placed in the feedback and input circuits of the ic based line amplifier, thereby optimizing the gain of the line amplifier for a good signal to noise ratio. Also, the stepped resistive network provides the amplifier input with constant input impedance, providing the source component (CD, tuner, tape etc) with a constant impedance load and eliminating the possible changes in sound quality with different volume control positions.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en Rega Mira 3, så min menig er måske heller ikke så objektiv. Men når jeg nu synes at den spille kanon til de penge, så er det vel reelt nok? Jeg var i hvert fald meget overrasket over lyden. Jeg synes det lyder MEGET musikalsk og lækkert. Jeg har parret den med et par B&W 603s3 og hvor lyden før var kold og lidt kedelig er den nu virkelig lækker!
Jeg ved ikke om der er to udgaver af Mira 3'eren men min spiller i hvert fald dejligt.

Kan anbefales!

Guldlossen.

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne gøre reklame for Marantz PM 7200. Den spiller simpelthen forrygende i klasse A. Den får musikken ud af højttalerne og til at svinge. Den er heller ikke helt så varm som andre marantzforstærkere men har helt klart en varm glød. En fin balance synes jeg.

Den største anke er, at den ikke har pre ou. Og så lyder den absolut bedst i klasse A, hvilket vil sige 2*25 watt. Det er rigeligt i de fleste setups, men har du brug for masser af rå kraft, så kan den ikke være med. Men jeg vil klart anbefale dig at tage et lyt. Til prisen (3500) kan jeg ikke forestille med en bedre forstærker.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Zorglub har Thule

Har haft Thule

Medlyd skrev:

selvfølgelig ikke lide Rega, der lyder anderledes.

Det vil jeg faktisk ikke sige, de små mono blokke havde jeg på prøve og de var ok, men ja, jeg er ikke til Rega.

Medlyd skrev:

At Rega smørre lyden sammen ??? er dog noget vrøvl, det sker hverken på den gamle eller den nye udgave af Mira

Så må det være en fejl i den jeg hørte på for det var ret tydeligt, måske var det den samme som Kjeldsen hørte på? .. ej, helt vrøvl tror jeg nu ikke det er, man du er sikkert også til Rega

Medlyd skrev:

Gå ud og lyt selv, det er det klogeste og iøvrigt det sjoveste.

Altid det rigtige at gøre, så kan vi være nok så kloge, men det er dine øre det kommer an på i sidste ende. Plus så er det faktisk sjovt!

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Kjeldsen: Mira i det nye kabinet er lavet i 2 udgaver Mira 2000 og Mira 3, Mira 3 har den nye volumestyring.

Zorglub: Du må have haft en dårlig "smør i ørene" dag med den beskrivelse, men det er da rigtigt at Mira 3 er bedre end Mira 2000, især på Hi Fi parametre som perspektiv, dybde, højde, bredde osv.

Svinefar: Med mit kendskab til Marantz, så tror jeg du har ret i at Rastamand bør høre den, der er normalt masser af vellyd i Marantz.

Guldlos: Det er bare fedt at høre !

Venligst

Bent 

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Det er jo pænt heldigt du har valgt nogle produkter det er muligt at låne hjem..

selv ville jeg klart give marantz pm7200 en chance, var imponeret af den til prisen..

om Zorglup har haft en dårlig dag med kærgården i ørene tvivler jeg på, om man vil det eller ej har rega sin egen lyd, og mira er ingen undtagelse, op til den enkelte om man kan lide det... så ud at lytte, og se om du ik kan få dem med hjem på prøve, alt efter det øvrige udstyr og præferencer er det umuligt at sige hvilke du vil synes gør det bedst..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Find Holger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Mit første HiFi-stereoanlæg var Mira, Planet, Radio. Af højttalere har jeg haft først Snell E og siden B&W CDM1NT. Jeg synes Mira er en fremragende forstærker, den har ikke problemer med at trække nogen af de to ovennævnte højttalere og har fyldt min stue med musik i mange år (6) og hevet folk på dansegulvet til mange fester.

I midlertid har jeg solgt radioen og planten. Både mekaniken og betjeningen er simpelt hend for stenalderagtig. Det kunne jeg ikke leve med. Miraen har jeg imidlertid beholdt. Den spiller musik som ingen anden i prisklassen og du bliver hurtigt en haj til luftguitar

Til top Vis Find Holger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Find Holger

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Så længe man har en Rega fjernbetjening er der bestemt ikke nogat at klage over med betjeningen. Tvært imod er den virkelig lækker og logisk bygget op. Uden fjernbetjening har man begrænsede muligheder... Mekanisk fra stenalderen? Altså den er toploaded men det er der andre gode CD-afspillere der er. Jeg synes det virker fint.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg forstår heller ikke det med stenalderen, men hvis der refereres til den tid, hvor det var tilladt mænd at hamre deres udkårne i hovedet med en DIY kølle, slæbe hende hjem i håret og placere hende foran et megatonsestortrørgrammafonanlæg uden, at hun så meget som pippede en klagetone, så er jeg helt med på at Rega laver stenalderbetjening. Hvis der derimod med stenalderbetjening menes at man, helt i strid med tidsånden, selv skal løfte låget og at det er for besværligt, så må jeg sige fra. Det er formentlig tæt på at være det eneste motion en rigtig musiklytter dyrker. Dertil kan så tilføjes at Toplågets tilstedeværelse bygger på princippet om at lave tingene enkelt, så de holder længst muligt.

Det er fuldstændigt rigtigt at Rega har sin egen lyd, ligesom Marantz, Nad, Denon, Luxman, OVC, Mark Levinson, Krell, Gryphon, Linn, Naim, Musical fidelity, Quad osv. osv. Det er jo det der gør det sjovt at gå ud og lytte og vælge. Nogen kan lide det ene og andre det andet og så længe, at der intet Hi Fi findes der bare kommer i nærheden af den forjættede virkelighed, så må vi nøjes og det er ikke så ringe endda.

Venligst

Bent 

Venligst

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Rega smører løs med tyk pensel, de englænderne kalder "musikalsk", men som er betoninger og grums....og manglende dynamisk formåen.

Til dårlige plader man SKAL høre kan de da være chamerende, men for mig er bilradioen mere autentisk

REGA er en lille hund der løber efter de store hunde (Linn, etc.), med deres musik og strøvletramp og produkthistorier....interessante for marketing folk, uinteressante for ægte folk til autentisk lyd

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Groove: hvad satan.. nu kommer bent efter dig men er nu os min opfattelse.. men synes absolut de har en beretigelse på markedet.. hellere noget der spiller som det selv vil og gør det godt, end noget der prøver at spille korrekt og lyder af l**t, og den dynamiske formåen synes jeg ik rega har de store mangler ved .. og kan nu heller ik se Rega sku være gammeldags at betjene.. synes Rega er langt bedre end Linn, og lyden kan på ingen måde sammenlignes mellem de to
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Vedr, Groove's indlæg.

Flot, så er vi igen nede og rode i bundslammet efter argumenterne og sagligheden druknede på vejen.

Det er nær ved at være det mest sølle indlæg jeg har læst, og det er i sig selv en præstation. 

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Vedr, Groove's indlæg.

Flot, så er vi igen nede og rode i bundslammet efter argumenterne og sagligheden druknede på vejen.

Det er nær ved at være det mest sølle indlæg jeg har læst, og det er i sig selv en præstation. 

Ja, sandheden er ilde hørt  Sagligheden hvad er det? Jeg har min mening, product stories eller ej. Hvilken mening har du fået trukket ned? Og er den saglig? Dit indlæg rummer ingen argumenter, derfor er det rent toiletpapir

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hej Groove

Du lyder da godt nok sur, så kedeligt er det vel ikke at bo i Vestjylland. Du kan ikke se Sund`s argumenter, men Sund skal vel ikke argumentere, Sund konstaterer jo blot, hvad der er åbenbart for alle. Derimod mangler der argumenter fra dig, ikke at du behøves at argumentere for, at du ikke forstår, hvad Rega er, mere argumenter for de stereotype påstande omkring Rega og det at de angiveligt skulle efterligne Linn eller lignende firmaer. Er dine manglende argumenter nok til at udnævne dit indlæg som toiletpapir ??

Hids dig nu lidt ned, det er jo ikke religionskrig, vel !

Go` aften

Bent

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg forstår ikke REGA heller ikke Jehovas Vidner, men jeg klarer det nu fint aligevel

Som flere andre i tråden kan man jo bare prøve at lytte....unden at yperstepræsten behøver at fortælle en hvad der sker....men den situation er sku' svær at opnå

Over and out

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes