| Forfatter |
|
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
Jeg har, som så mange andre herinde, et anlæg som jeg er ret godt tilfreds med. Jeg har også fået den der trang, til at udvide med snurrerundt.
MEN! Hvordan gør man lige det, uden at skulle rode med flere volumenkontroller eller skifte højttalerkabler, eller have flere sæt fronthøjttalere eller allerværst, skrotte stereoen? Jeg er nemlig ikke interesseret i nogen af delene.
Men Otto fra TC gav mig en supergod ide. Han foreslog en Musical Fidelity X-P200 effektforstærker, som man kan koble to sæt signalkabler til. Det ene sæt går så til pre-out på stereoforstærkeren og det andet til pre-out front på surroundreceiveren. På fronten af MFen sidder en omskifter, så du så at sige kan koble frontkanalerne til den forstærker du nu ønsker. Ret genialt. IMHO.
Her kommer så min smukkere halvdel ind. Kvinder plejer jo notorisk at være for små diskrete anlæg. Men ikke min :-) Hun er nemlig meget glad for vores Primare system og fremhæver, at den smalle enhed fra MF ikke passer voldsomt godt i designet. Og der har hun jo desværre nok en pointe.
Så nu, kære medentusiaster, vil jeg spørge om Jeres hjælp:
Er der nogen, der kender til andre effekttrin, der har denne meget nyttige egenskab med to sæt phonobøsninger og førnævnte omskifter?
Ethvert forslag er meget velkomment.
På forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden mulighed er at vælge en surround-enhed med mulighed for at sløjfe signalet igennem. På den måde foregår det helt af sig selv.
Nogle stereo-forstærkere har også mulighed for at sløjfe et surround signal ind og så kører det ligeledes problemsløst. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
En anden mulighed er at vælge en surround-enhed med mulighed for at sløjfe signalet igennem. På den måde foregår det helt af sig selv.
Nogle stereo-forstærkere har også mulighed for at sløjfe et surround signal ind og så kører det ligeledes problemsløst.
|
|
|
Ja, men desværre har min Primare I20 ikke denne mulighed, og at lade surrounden styre har jeg svært ved at se, i praksis?!?
Tak for dit svar
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denonfanatiker skrev:
| Ja, men desværre har min Primare I20 ikke denne mulighed, og at lade surrounden styre har jeg svært ved at se, i praksis?!? |
|
|
I nogle surround forstærkere kan man sløjfe din Primares liniesignal igennem. På den måde bruger du Primare'n til to-kanals lyd og surrounden til surround uden at gå på kompromis. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Denonfanatiker skrev:
| Ja, men desværre har min Primare I20 ikke denne mulighed, og at lade surrounden styre har jeg svært ved at se, i praksis?!? |
|
|
I nogle surround forstærkere kan man sløjfe din Primares liniesignal igennem. På den måde bruger du Primare'n til to-kanals lyd og surrounden til surround uden at gå på kompromis. |
|
|
Det lyder sikkert meget dumt dette spørgsmål. Men hvad betyder det helt konkret at sløjfe signalet. Hvad kræves det af in- og udgange osv.?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ikke andre end JJAZ der har et forslag eller en kommentar til dette spørgsmål?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denonfanatiker skrev:
| Det lyder sikkert meget dumt dette spørgsmål. Men hvad betyder det helt konkret at sløjfe signalet. Hvad kræves det af in- og udgange osv.? |
|
|
Du skal bruge pre-out/main-in på din Primare. Fidusen er at man tager signalet fra pre-out og kører ind i surround forstærkeren. I surround mode leverer surround forstærkeren så sit eget liniesignal til din Primare, imens den i stereo blot sender signalet den fik fra pre-out tilbage til main-in. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Denonfanatiker skrev:
| Det lyder sikkert meget dumt dette spørgsmål. Men hvad betyder det helt konkret at sløjfe signalet. Hvad kræves det af in- og udgange osv.? |
|
|
Du skal bruge pre-out/main-in på din Primare. Fidusen er at man tager signalet fra pre-out og kører ind i surround forstærkeren. I surround mode leverer surround forstærkeren så sit eget liniesignal til din Primare, imens den i stereo blot sender signalet den fik fra pre-out tilbage til main-in.
|
|
|
Hmmmm
Den løsning er jeg ikke sikker på at jeg synes om. Ikke for at betvivle din ekspertise, men det der lyder som den sikre vej til kortslutning.
Jeg formoder, at du mener main-in på surroundreceiveren og ikke på Primare. For en sådan findes ikke. Hvis den gjorde det, var problemet jo straks noget mindre.
Vil du prøve, at skære det lidt ud i pap for mig?
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke købe en matchende processor fra Primare? Eksempelvis SP31.7 eller evt. den helt nye SP31 (ved ikke om den er kommet på markedet endnu)?
SP31.7 har i tests fået megen ros for sin stereogengivelse, så jeg tror næppe at du går på kompromis nogen steder, ved at udskifte din I20´er med processoren. Så mangler du blot et eller flere effekttrin, som Primare jo også er leveringsdygtig i 
Du nævner ikke noget om dit budget, men hvis du er indstillet på at købe brugt, kan du være heldig at finde SP31.7´eren til en ganske fornuftig (læs: billig) pris...
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denonfanatiker skrev:
| Jeg formoder, at du mener main-in på surroundreceiveren og ikke på Primare. For en sådan findes ikke. Hvis den gjorde det, var problemet jo straks noget mindre. |
|
|
Nå, for søren.. Ja, så er problemet noget større. Jeg tog det som en selvfølgelig at din Primare havde både pre-out og main-in
Beklager hvis jeg har skabt mere forvirring end klarhed.
Uden en main-in har jeg ikke rigtig nogen gode idéer andet end at sælge din I20. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt forstå, du går efter en "elegant" løsning. Det gjorde jeg også - indtil jeg opgav at finde den... . For mig blev løsningen den simple, nemlig at køre surroundreceiverens frontsignal (preout) via stereoforstærkerens AUX-indgang. Min største anke mod dette var egentlig de to volumenkontroller, men i praksis oplever jeg det overhovedet ikke som et problem. Bare op på samme (afpassede) niveau på forstærkeren hver gang, du skal høre surroundlyd.... .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.B.P. skrev:
|
Hvorfor ikke købe en matchende processor fra Primare? Eksempelvis SP31.7 eller evt. den helt nye SP31 (ved ikke om den er kommet på markedet endnu)?
SP31.7 har i tests fået megen ros for sin stereogengivelse, så jeg tror næppe at du går på kompromis nogen steder, ved at udskifte din I20´er med processoren. Så mangler du blot et eller flere effekttrin, som Primare jo også er leveringsdygtig i 
Du nævner ikke noget om dit budget, men hvis du er indstillet på at købe brugt, kan du være heldig at finde SP31.7´eren til en ganske fornuftig (læs: billig) pris...
|
|
|
Hele ideen gik jo netop på, at jeg ikke ville skifte min I20 ud. Jeg ville blot have en surroundreceiver i en fornuftig prisklasse og så lede efter et effekttrin som har den funktion jeg skrev. Det vil kunne gøres i en helt anden prisklasse end en SP31.7 og to effekttrin. Havde jeg blot den slags penge til mit anlæg 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celziam skrev:
| Jeg kan godt forstå, du går efter en "elegant" løsning. Det gjorde jeg også - indtil jeg opgav at finde den... . For mig blev løsningen den simple, nemlig at køre surroundreceiverens frontsignal (preout) via stereoforstærkerens AUX-indgang. Min største anke mod dette var egentlig de to volumenkontroller, men i praksis oplever jeg det overhovedet ikke som et problem. Bare op på samme (afpassede) niveau på forstærkeren hver gang, du skal høre surroundlyd.... . |
|
|
Den løsning har jeg også haft oppe at vende. Men udover bøvlet med to volumenkontroller har jeg det problem, at jeg i forvejen kun har fire linieindgange på min Primare. Og de er optaget. Så det dur sgu ikke rigtig. Men tak for inputtet :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Denonfanatiker skrev:
| Jeg formoder, at du mener main-in på surroundreceiveren og ikke på Primare. For en sådan findes ikke. Hvis den gjorde det, var problemet jo straks noget mindre. |
|
|
Nå, for søren.. Ja, så er problemet noget større. Jeg tog det som en selvfølgelig at din Primare havde både pre-out og main-in
Beklager hvis jeg har skabt mere forvirring end klarhed.
Uden en main-in har jeg ikke rigtig nogen gode idéer andet end at sælge din I20.
|
|
|
Helt ok :-)
Jeg skulle bare lige være sikker på, at vi talte samme dialekt
Jamen jeg har jo sådan set selv fundet løsningen, som både kan løse mit stereo/surround problem og samtidig måske give lidt mere guf til højttalerne.
Det var jo netop derfor, at jeg efterspurgte et effekttrin med førnævnte omskiftefunktion.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Jeg tror jeg vil prøve at stille spørgsmålet en gang til.
Tak til alle Jer, der allerede har svaret. Men jeg HAR fundet løsningen til at integrere surround og 2-kanals.
Det jeg mangler, er et effekttrin med to sæt indgange og mulighed for at skifte mellem dem. Musical Fidelity X-P200 kan det, men passer ikke rigtig ind i designet.
Er der nogen, der kender til alternativer til Musical Fidelity?
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 30 Marts 2005 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved ikke lige på stående fod om primare har ballanceret udgang , men ellers kan man bruge den til stereo og rca til surround således at man skifter på effekten mellem xlr/rca
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |