Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højtalere, Biamping, Densen og andet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 05:06 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Jeg er ny i både high end og dette forum! Jeg søger nogle nørder der kan besvare mine tekniske spørgsmål og komme med nogle hjælpene hints til køb og brug af bl. a. Densen.

Hvad er biamping præcist?

Er det af betydning om effekten er ens på to effektforstærkere hvis man biamper?

Giver triwiring nogen fordele?

Er der nogle der kender til densen og har nogle erfaringer vil jeg meget gerne høre om dem. Jeg er som sagt lidt grøn i denne verden men min plan er at anskaffe mig densen B-200, B-340 samt gizmo. Senere vil jeg opdatere min gamle denon cdafspiller til en B-400XS og mine dali 104 til et par Audiovector Mi3 Super.

Jeg vil gerne lære hvordan jeg skal bygge mit kommende densenanlæg op så jeg kan forbinde nævnte højtalere(triwiring) også det senere kan opdateres det med saxo og surround.

Alle der har tid til at give mig nogle input på mine spørgmål vil blive glædeligt modtaget!

Jeg er lidt desperat da jeg synes det er svært at finder steder hvor man kan lære om hi-fi.

mvh Maitreya

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2005 kl. 05:18 | IP-adresse registreret  

Biamping; er når man benytter flere effekttrin til at varetage hvert sit frekvensområde.
Eksempel:
Din højttaler har to terminaler, en til diskant og en til bas. Du tilkobler det første effekttrin til kontrolforstærkerens ene amp-udgang, og trækker kabler ud til højttalerne som normalt. Dog fjerner du de "bøjler", der kobler diskant og bas indgangene sammen, så du kun fodre bassen med signal fra effekttrinnet. Så tilkobler du det andet effekttrin på samme måde, men sætter det kun til højttalernes diskant indgang.
På den måde bruger du det ene effekttrin til bas, og det andet til diskant.
Ideen er at istedet for at hvert effekttrin skal behandle et fuldt signal og sende videre til højttalerne, så skal effekttrinnene kun behandle hver sin halve del. Dette skulle gøre arbejdet nemmere for effekttrinnene, med forbedring af lyd til følge.
Min gennerelle erfaring er at det virker, og jeg har kørt med biamping gennem en del år nu, selv med skiftende effekttrin, sørger jeg altid for at have to til biamping.

Triwiring er en variant af biwiring, og betyder blot, at du tager ét kabel fra din forstærker, og deler det op i tre til højttaleren. Her er der altså kun tale om én forstærker.
Min erfaring er, at det ikke giver nogle fordele overhovedet, og at det tvært imod kan give forringelse af lyden i forhold til ét kabel og én tilslutning til højttalerne.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Tak for imputten det var lærerigt!

Mvh Maitreya

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt.

Har desværre ingen erfaringer med Densen, har dog kun hørt gode ting.

Maitreya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Du er hurtig! Jeg hørte densen ved en buddy, jeg nød musikken meget mere end tidligere og må nu eje det. Det er som om det gengiver helt uden at farve lyden!

Nu du er her... kan du anbefale mig et par gode passive højtalere til max 20k pr. sæt? Helst ikke Audiovector da de kører triwiring og jeg får ikke waftilladelse til Elektrostater!

Maitreya

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Der er da intet i vejen med AudioVector. At de giver MULIGHED for triwiring/triamping, gør dem kun mere fleksible. Det er skam ikke noget der gør dem dårligere.

Jeg er selv DIY mand, specielt med højttalere, så jeg har ikke lige nogle specifikke modeller jeg kan nævne. Har dog en forkærlighed for ProAc og JM LAbs. Skulle jeg ud og købe nyt/brugt, ville det nok lande på et af de to mærker.

THX1138
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Densen elektroniske delefilter på et sæt Audiovector M3 signatur ved en demo i kbh. Det elektroniske delefilter er helt fantastisk. Det sker virkelig noget som man ikke kan hente på anden måde...

Så vidt jeg husker er B-340 en 4 kanals forstærker så mangler du kun 2 kanaler mere for at kunne kører aktiv. Det er jo smart for man behøver ikke tage springet til aktiv med det samme. Man kan nøjes med at starte med et effekt trin og så et mere. Altså investere hen ad vejen...

Men hvis du er totalt rundforvirret kan du jo bare over ringe over til Densen. De burde da kunne forklare dig hvordan det virker. Det er jo trods alt et dansk firma.

Til top Vis THX1138's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THX1138

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes