Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lydkvalitet på danmarks radio.=EN LYDBÆ.! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Kan ikke rigtig forstå hvorfor danmarks radio sender deres udsendelser i så dårlig lydkvalitet når andre godt kan sende i en lydkvalitet der er MEGET bedre.

Sverige har en rigtig god lyd over deres udsendelser.feks

Men håber da at det kun er et kortvarigt fænomen når de nu skal blive færdige med deres dyre og omfattende byggeri på Amager.

men det er godt nok en LYDBÆ at lægge øre til.

er der andre som har denne LYDBÆ. oplevelse.

håber da ikke at selve byggeriet også bliver en ØJEBÆ.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Øh-bøh; hvis det drejer sig om P1 og P2 live/direkte, så er det altså fin-fin "hifi"!!!  P3 og P4 er til bilradio og sår´n!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Så er du der igen - du kære brokkerøv.

Jeg synes der er rigtig god lyd på DR - også P3. (dog synes jeg at de har lidt drop-outs for tiden)

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 25 April 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej !

P1, P2, og P4 har en meget fin lyd P3 mindre god, og har man egen antenne på taget så er det bare helt OK, men en gang i mellem på P4 kan lyden godt være kedelig.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 April 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Øh-bøh; hvis det drejer sig om P1 og P2 live/direkte, så er det altså fin-fin "hifi"!!!  P3 og P4 er til bilradio og sår´n!!!

Mon ikke kompressionsgraden er tilpasset programtypen / lyttersegmentet, men den type "direkte fra OB vognen" råkost transmissioner fra f.eks Montmartre i 60'erne og 70'erne er desværre et overstået kapitel.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Er du efter mig "brokke-bjørn"?  

P1 har masser af "live" i rigtig god kvalitet, men det er så ikke musik!!!

P2 derimod er fyldt med vellyd og "live" flere gange om ugen!!!

Når man har hørt mainstream-pop er man godt klar over, at det tager IKKE skade af compress-limit på 65dB-90dB; det bliver bare lidt mere interessant!!! (men kun lidt)

Kan man tage Sveriges radio P2, musikradion, så får man nok en kende mere ud af det, meeen det gælder kun, hvis man selv tager det ned via tag-antenne!!! Fælles-antenne lugter!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvem har stukket dig i måsen ? Jeg er da ikke efter dig, og iøvrig brokker jeg mig kun når der er noget at brokke sig over. Kvaliteten har siden 70'erne ændret sig i takt med DR's tekniske/personale/indstillingsmæssige fornyelse og det er det ikke blevet bedre af. Ovenstående er basseret på direkte/båndede transmissioner af big band hvor jeg har muligheden for at sammenligne.

P2 sendte i går en optagelse fra 1997 med RBB/NHØP og kvaliteten var da fin (et dat'et) men man sidder ikke tilbage med fornemmelsen af at have lagt øre til en "masterkopi" som det trods alt ind i mellem var tilfældet i "gamle dage" 

Jow da

Jow jow

Når man har hørt mainstream-pop er man godt klar over, at det tager IKKE skade af compress-limit på 65dB-90dB; det bliver bare lidt mere interessant!!! (men kun lidt)

Hører kun den slags om morgenen/formiddagen som baggrund på P4/Kbh og så er det oftest på en bærbar eller i bilen

Kan man tage Sveriges radio P2, musikradion, så får man nok en kende mere ud af det, meeen det gælder kun, hvis man selv tager det ned via tag-antenne!!! Fælles-antenne lugter!!!

Jeg har kun den lokale parcel-antenne og svensk radio går fint igennem

Med venlig bjørnehilsen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Køb jer en rigtig god DAB radio og en tilsvarende DAB antenne (Triax 5 elements antenne kan anbefales!), som rettes direkte mod nærmeste antenne, så glemmer I hurtigt alt om den gamle teknologi kaldet FM. Jeg fatter stadigvæk ikke, at der kan komme så god lyd ud af en radio Tongue 

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 26 April 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Køb jer en rigtig god DAB radio og en tilsvarende DAB antenne (Triax 5 elements antenne kan anbefales!), som rettes direkte mod nærmeste antenne, så glemmer I hurtigt alt om den gamle teknologi kaldet FM. Jeg fatter stadigvæk ikke, at der kan komme så god lyd ud af en radio Tongue 

Lars

Jamen så er man jo ovre i en helt anden boldgade, for DAB kan jo sende med en meget høj bitrate, men såvidt jeg kan forstå på de kloge hoveder (har ikke selv en DAB) så er bitraten skrumpet en del, for at have plads til så mange kanaler... Kender ikke f.eks. bitraten på DR's kanaler, men den skulle være en del lavere end hvad DAB systemet giver mulighed for?

Men det kommer jo også meget an på modtager udstyret, for dataene fortolkes jo først helt nede i dette, lisom f.eks. på en cd afspiller.

Men det lyder jo lovende at der skulle være mulighed for at bedre lydkvalitet end analog radiosignal... men jeg tror nu at tråden her drejer sig om kvaliteten af den lyd der bliver sendt, og ikke om signalernes formidlings medie... Men jeg har nu også hørt fra flere sider, at DR's bedste udstyr, skulle være henvist til P2 ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 26 April 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=F.Christians]

Kan man tage Sveriges radio P2, musikradion, så får man nok en kende mere ud af det, meeen det gælder kun, hvis man selv tager det ned via tag-antenne!!! Fælles-antenne lugter!!! En fælles antenne er nu ikke dårlig vis det er gjort ordenligt, har men en ejendom på 10 lejer kan det godt lade sig gøre for man kan sætte en fem elementers antene så er der godt gang i den så behøvers der ingen forstærkning vis man bor tæt på senderen.

Hybrid net   det er som at lytte til en transister radio.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hvem har stukket mig i måsen? Joh; jeg så lige *øven af en bister "brokke-bjørnebi", dem der med brunt bælte i karate, avs!!!

Lars 37; DAB er noget  og dansk DAB er ikke det bedste med hensyn til lydkvalitet, som Migma 18 så rigtigt skriver! Der er kun så og så mange ledige frekvenser og skal man have 1000+ kanaler, såeh? Det er dog taleradio og "underlødig" musik, som først og fremmest bliver bit-ratebeskåret.

Hurra for dem som ved hvad der så er "underlødigt"!!!  

Triax 5 element FM-antenne er bare nums og den fåes kun bedre som 8 elements. Jeg har en 5 elements hængende under loftet i min stue/mit lytterum og den kan drejes til 2 forskellige sendere: TDC, Stofa, Dansk kabel-tv og hvad de ellers hedder; ut a mi kjosk!!!

Jamen TV da? Jeg forsager djævelen, alt hans væsen og alle hans gerninger!

Migma 18; P2 har et 20/24bit digitalt netværk og det laves først analogt lige inden "broadcasting". P1 er vist med sin lidt oldnordiske teknologi, det der kommer nærmest gammeldags radio og tit er det en ren fryd, at lytte til direkte "mikrofonholder"-radio, hvad det så end handler om!  P3 er vist sådan noget harddiskafviklet radio, lidt i stil med lokalradioerne, men det er vel også deres nærmeste konkurrenter!?

Og Glad^2; Med fællesantenne mener jeg IKKE en udlejningsejendoms antennesystem på taget og i gårdhaven. Med gode kabler og linieforstærkere, kan det være lige så godt som den privates antenne, eller bedre!!!

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvem har stukket mig i måsen? Joh; jeg så lige *øven af en bister "brokke-bjørnebi", dem der med brunt bælte i karate, avs!!!

Lars 37; DAB er noget  og dansk DAB er ikke det bedste med hensyn til lydkvalitet, som Migma 18 så rigtigt skriver! Der er kun så og så mange ledige frekvenser og skal man have 1000+ kanaler, såeh? Det er dog taleradio og "underlødig" musik, som først og fremmest bliver bit-ratebeskåret.

Hurra for dem som ved hvad der så er "underlødigt"!!!  

Triax 5 element FM-antenne er bare nums og den fåes kun bedre som 8 elements. Jeg har en 5 elements hængende under loftet i min stue/mit lytterum og den kan drejes til 2 forskellige sendere: TDC, Stofa, Dansk kabel-tv og hvad de ellers hedder; ut a mi kjosk!!!

Jamen TV da? Jeg forsager djævelen, alt hans væsen og alle hans gerninger!

Migma 18; P2 har et 20/24bit digitalt netværk og det laves først analogt lige inden "broadcasting". P1 er vist med sin lidt oldnordiske teknologi, det der kommer nærmest gammeldags radio og tit er det en ren fryd, at lytte til direkte "mikrofonholder"-radio, hvad det så end handler om!  P3 er vist sådan noget harddiskafviklet radio, lidt i stil med lokalradioerne, men det er vel også deres nærmeste konkurrenter!?

Og Glad^2; Med fællesantenne mener jeg IKKE en udlejningsejendoms antennesystem på taget og i gårdhaven. Med gode kabler og linieforstærkere, kan det være lige så godt som den privates antenne, eller bedre!!!

Det ved du da vist ikke en rygende prut om Wink. Jeg har selv ejet en af de bedste analoge tunere, der kan købes for penge, en Onkyo 9090II, med en kæmpeantenne til. Lyden var da ok, men intet i sammenligning med, hvad en ordentlig DAB-kilde kan levere.

Glem FM og hop på fremtiden i stedet for at skue bagud - ellers kan du lige så godt ansøge om optagelse hos de gamle på plejehjemmet Big smile

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Onkyo 9090; åh-jo en dejlig tuner med bund og detaljer! Ligeledes med min no-nonsense Arcam!

Og klart er det også, at FM ikke rækker til 20Khz, meeen jeg har alligevel til gode, at høre en DAB der kan reproducere det mylder af detaljer, bla. ruminformation, som direkte FM-radio hevet ned på egen antenne!

192Kbit/sec hvad giver det egenligt ekstra; der er SQ da langt til et ikke komprimeret multiplex-signal (med støj og sus, ok)?! Jeg tror at DAB vinder på dyb bas og høj diskant, men taber på detaljering, rumfornemmelse og akustisk formidling (forskellen på radioavis-studiet og så dem på åben mark f.eks!)  

Digitalt er godt; derfor er der heller ingen audiophiler, som vil røre ved analoge grammofoner og sår´n, eller ej!!!

PS: Jeg skal ikke på plejehjem; enten kan jeg selv eller også må jeg dø af det!

Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 April 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt fra en der arbejder i DR at de cutter ALLE frekvenser over 12000 hz ! i radioen. Derud over er langt det meste af deres nyere musik gemt som mp3 !

Så de vælger deres musik fra nogle kæmpe store harddiske hvor det hele ligge samlet !!

Mp3 er jo ikke lige den bedste kvalitet !!

;) Kenneth

Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Nah; lige ved 12Khz tror jeg nu ikke at der "cuttes", men meget over 15-16Khz er der ikke i FM-regi!!!

På P3 er langt det meste musik gemt på harddisk (ligesom MP3-filer), men så ikke et ord om, at de nok bliver pakket ud til CD-standard igen ved "broadcasting".  

For godt nok lyder P3 af hø, men ikke som MP3-muzak!!!  

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2005 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Lige siden første nummer af HighFidelity udkom (sidst i 60erne), har man diskuteret DRs lykvalitet, eller mangel på samme. Konklusionen har til enhver tid været, at LIVE-udsendelser er OK, men alt andet er komprimeret (og idag: digitalt manipuleret) til døde. Jeg har i tidens løb lyttet til (og optaget) en del torsdags-koncerter, sendt live. Det har næsten altid været en fornøjelse at lytte til. Men "ikke-live" musik fra DR: nej tak!

Nu er DAB så dukket op, men indtil videre er jeg skeptisk. Egentlig ikke kun overfor den tekniske kvalitet, men også overfor den musik der udbydes. Hvis man har en musiksmag, der ligger temmeligt meget i udkanten af MAINSTREAM (f.eks. er jeg mere til Shostakovitj end Mozart), er der så noget at komme efter?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Finn52; du har ret med hensyn til DR´s kvalitet; den er kun gået nedad gennem årene. Men kan man tåle P1 og P2 er der stadig en del underholdning at hente!!!

Det DR-DAB jeg har hørt, minder mest af alt om Sky-radio når det er værst!!!

Måske en dag MP-DAB bliver et hit; til den bærbare med en buffer, så man også kan høre "muzak" downtown, eller måske ikke!!!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes