Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad gør effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 April 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret, hvad mere 'effekt' egentlig gør ved lyden? Feks har jeg en forstærker som spiller 2*25 watt i klasse A. Den spiller godt, og jeg kan spille højere, end jeg gider at lytte på, uden den forvrænger.

Hvis man kunne købe en forstærker med samme opbygning, bare med flere watt og flere ampere, hvad ville det så betyde for lyden?

Gerne i ikke-tekniske vendinger hvis det er muligt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du hører meget klassisk musik og især orkesterværker, er niveauforskellene mellem lavt og højt meget store. Typisk har du brug for 10 gange så meget effekt i spidserne som ved alm. niveau.

Hvis alm. niveau er 3-5 watt har du altså  brug  for  30 - 50 watt for at gengive de musikalske udladninger uden komprimering af dynamikken.

De fleste forstærkere kan godt gengive den dobbelte effekt i kort tid.

Det jeg har oplevet med ekstra effekt, er overskud til at spille de dynamiske udladninger, og en større ro generelt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Ok, så det er ikke noget med, at man ved almindelig styrke feks får mere bas eller lignende?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Du vil kunne opleve mere "smæk" i bassen, men der kommer ikke mere bas.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svaret :)

Spøjst med så få svar dog. Men det kan da være, at der ikke er så mange, der egentlig er klar over det.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:
Spøjst med så få svar dog. Men det kan da være, at der ikke er så mange, der egentlig er klar over det.

God pointe!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Tja - eller også er det fordi det er lidt svært ikke at bruge tekniske vendinger til forklaringen. Mere effekt betyder alt andet lige (samme højttalere, samme opstilling osv.) at mere akustisk energi kan genereres og at de samme højttalere vil kunne spille højere. Men af langt større betydning end den kontinuerte effektopgivelse - hvilket jeg synes er vigtigt at huske er det der normalt tænkes på når man snakker forstærkereffekt - langt vigtigere er impulseffekten, fordi det er den vi oplever når vi lytter musik. Én 25 W forstærker kan måske afgive 35W i en ganske kort impuls, mens en anden 25 W forstærker kan afgive 100 W i samme korte impuls. Lytter man musik vil sidstnævnte lyde af langt mere.

Forklaringen herpå er lidt teknisk, men hænger sammen med dimensioneringen af strømforsyningen, og er en af grundene til at klasse A forstærkere, som er nødt til at have kraftigt dimensionerede strømforsyninger pga. klasse A princippet, meget ofte lyder af mere end tilsvarende klasse B.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Det er meget svært at generalisere. Der er meget stor forskel på "watt" og "watt". Det kommer i høj grad også an på, hvilke højttalere der skal drives samt absolut også rummet.

Jeg har oplevet en lille 2 x 20 Watt forstærker (hjemmebyg) med VOLDSOMT overdimensioneret strømforsyning - 600.000 uF og 600VA trafo, spille langt mere dynamisk og velkontrolleret end en stor tung 2 x 250 Watt "super" hifi forstærker.

En læresætning ved konstruktion af forstærkere hedder:
"Der findes 3 ting som skal overholdes, for at lave en god forstærker:
1. En god strømforsyning
2. En god strømforsyning
3. En god strømforsyning

Oftest er det evnen til at trække vanskelige belastninger det kommer an på, og her spiller strømforsynignen så absolut ind. Lydmæssigt giver det sig udtryk i en mere ubesværet og letflydende gengivelse. Mange sammenligner det med en bil, der har lettere ved at accellere, når man trykker på speederen. Nu har jeg ingen bil, men personligt vil jeg sige at en mindre veldimensioneret forstærker (med de rette højttalere) ofte leverer en mere engagerende lyd, der får en til at høre mere musik.

Det samme kan opnås med større forstærkere, men her kommer vi så lidt ind på det tekniske (kan ikke undgås). Større effekt, kræver større spænding internt. Komponenter - trafo, kondensatorer og transistorer - der kan arbejde med denne højere spænding er gerne meget dyrere. Derfor kan man generelt (meget generelt) sige at en rigtig god 100 Watter bliver mindst 5 gange så dyr som en rigtig god 20 Watter, hvis du skal have noget der nærmer sig samme kvalitet.

Ser du på de nye såkaldte "digitale" forstærkere, forholder det sig dog meget anderledes. Her får du meget effekt og en rigtig god gengivelse for meget små penge. Reel high-end er der stadig ikke tale om, men så snakker vi også helt andre beløb.

Et helt andet svar på dit spørgsmål kunne være, at finde nogle mere letdrevne højttalere til dine 2 x 25 Watt. Hvis du er tilfreds med forstærkeren, hvorfor så skifte den ud?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg delt Wattene op i to: spændings-watt og strøm-watt:

Spændingwatt: Den effekt, der er opgivet på forstærkeren. Dvs. Hvor højt kan den spille?

Strømwatt: Den effekt, der kan leveres til højttaleren. Dvs. hvor meget strøm kan forstærkeren levere?

Mange spændingswatt = spille højt.
Få spændingswatt = ikke spille så højt ( måske højt nok, men det kommer an på, hvad man sammenligner med)

Mange strømwatt = Forstærker kan levere strøm til højttalererne uden at gå i knæ.
Få strømwatt = Forstærkeren kan ikke trække højttalerne (åndenød/klipning).

Advarsel: Dette er MEGET generelt og farvet af min egen personlige erfaring.

Som konstruktør er man mange gange ude i en balancegang: Størrelse, vægt, pris vs. fortjeneste. Men som selvbygger er man ude over dette, og man kan konstruere efter eget koncept. OK, måske det med prisen spiller også ind hos en selvbygger, men dog ikke på samme måde.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ja watt er en sjov ting.

Min effekt er opbygget omkring en trafo på ca 30.000 Watt (kan der selvfølgelig ikke trækkes fra lysnettet) og ca 2 x 500.000 uF - spændingen gør at den ikk yder mere end 125 W i 8 ohm, men yder til gengæld 1000 W i 1 ohm - altså ren fordobling hver gang "ohm-tallet" halveres.

Stømmen i en forstærker er altafgørende mht at trække højttalere - du nævner at din forstærker er en KL.A og de plejer at være mere solidt (læs større trafo osv) opbygget, derfor vil den sikkert spille højere OG bedre end en "alm." 100 Watter.

Der er en masse mht modkobling, ikke modkobling, lokal modkobling og global modkobling, der også gør at en forstærker spiller på en anden måde.

Derfor kan man LANGT fra sige at 50 watt er 50 watt - Den ene kan yde f.eks 50 Watt i 8 ohm og 95 i 4 ohm - - og den anden 50 Watt i 8 ohm og 55 Watt i 4 ohm. Den er er tættest på at fordoble sin effekt (watt) i 4 ohm i forhold til 8 ohm, er den der er mest strømstærk - og på en 4-ohm´s højttaler, siger det næsten sig selv hvilken en der vil spille "højest"

Der er dog den ting at fra 50 til 100 Watt, sker der meget lidt mht at det spiller højere, da det kræver ca 9 DB at få en HØRBAR fordobling - 3 DB er en målebar fordobling, så 9 DB er mere end 4 gange så meget - - altså, har man en 50 watt forstærker, skal man op i ca 200 Watt for at få det dobbelte lydtryk - med de samme højttalere ---- og dog, er det en strømsvag 50 watter, kan en strømstærk 100 watter nemt lyde som "det dobbelte" lydtryk.

Det er nok en del nemmere at finde 2 stk 50 eller 100 wattere der spiller meget forskelligt mht "højde" end finde 2 stk 50 eller 100 wattere der spiller nøjagtigt lige højt. - - - og ja igen, der skal 9 db til osv osv osv

LYD, WATT er en sjov størrelse

Jeg kan gi 3 råd:

1. LYT OG PRØV   

2. LYT OG PRØV    

3. LYT OG PRØV !!!!!

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Så kom de tunge forklaringer på banen. Mange tak for det. Jeg vidste jo, at i var derude

Altid rart at fylde lidt i vidensbanken.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes