Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rengøring af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg nu har brugt en halv time på at gøre min fars gamle Dual 1219 i stand, og er nu nået til der hvor pladen skal ligge( Hvad hedder den?), og er lidt bange for at bruge fugtig klud på den..

Det er denne her jeg mener:

Der er nogle tynde rødder streger der peger på den.. Altså den store runde skive, hvor pladerne skal på. Vil meget gerne vide hvad den hedder :D?

Hvordan kan jeg ellers pifte den lidt op? Er det er specielt godt rengørningsmiddel, til at få den til at skinne? Der er også en lille rust plet ved en skrue, hvordan fjerner jeg den?

PFT

krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Mit spørgsmål er sådan set bar om jeg må rengøre den med en fugtig klud?

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Den store runde del hedder pladetallerkenen. Den er vist af alumium på den der Dual. Ovenpå metaltallerkenen ligger så en plademåtte med stroboskop-markeringer (så vidt jeg kan se). Stroboskopet bruger man til at stille hastigheden korrekt. Man skal kigge på de små streger i lampelys (dagslys duer ikke), og når du synes at den række streger, som svarer til den hastighed, du har valgt, ser ud til at stå stille i stedet for langsomt at køre frem eller tilbage, er hastigheden rigtig. Denne effekt baseres på vor netfrekvens (50Hz), som er meget præcis. Mange har eksperimenteret med måtter af alle mulige materialer, som man så har kunnet købe løst til flere hundrede kroner. Den på billedet ligner den originale.

Lunkent vand med en dråbe opvaskemiddel er normalt meget fint til al slags rengøring af hi-fi ting. Bare sørg for at tørre efter med en godt sugende klud, for ellers kommer der striber og sådan. De fleste fabrikanter anbefaler dette i brugsanvisningerne. Brug endelig ikke sprit, benzin, fortynder og den slags. Det kan skade rigtig meget. Især vil skrift, som er påført med silketryk (og det er det normalt altid, for det er dyrt at fræse bogstaver ud), temmelig sikkert forsvinde. Plademåtten kan også tåle vand og opvaskemiddel.

Det med rust er værre. Måske en lille stump fin ståluld? Eller det der krom-pudsemiddel i tube, som jeg ikke lige kan huske navnet på. Fås i biltilbehørsbutikker.

krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Tusind tak.. Min far fortalte mig også lige det hed pladetallerken og jeg godt kun bruge en godt oprevet klud. Den ser godt godt ud endnu, i forhold til da jeg fiskede den op fra kælderen :P..

Vil prøve det med stålulden.. men rusten betyder ikke så meget da det er meget lidt.. det ser bare dumt ud..

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Den store runde del hedder pladetallerkenen. Den er vist af alumium på den der Dual. Ovenpå metaltallerkenen ligger så en plademåtte med stroboskop-markeringer (så vidt jeg kan se). Stroboskopet bruger man til at stille hastigheden korrekt. Man skal kigge på de små streger i lampelys (dagslys duer ikke), og når du synes at den række streger, som svarer til den hastighed, du har valgt, ser ud til at stå stille i stedet for langsomt at køre frem eller tilbage, er hastigheden rigtig. Denne effekt baseres på vor netfrekvens (50Hz), som er meget præcis. Mange har eksperimenteret med måtter af alle mulige materialer, som man så har kunnet købe løst til flere hundrede kroner. Den på billedet ligner den originale.

Lunkent vand med en dråbe opvaskemiddel er normalt meget fint til al slags rengøring af hi-fi ting. Bare sørg for at tørre efter med en godt sugende klud, for ellers kommer der striber og sådan. De fleste fabrikanter anbefaler dette i brugsanvisningerne. Brug endelig ikke sprit, benzin, fortynder og den slags. Det kan skade rigtig meget. Især vil skrift, som er påført med silketryk (og det er det normalt altid, for det er dyrt at fræse bogstaver ud), temmelig sikkert forsvinde. Plademåtten kan også tåle vand og opvaskemiddel.

Det med rust er værre. Måske en lille stump fin ståluld? Eller det der krom-pudsemiddel i tube, som jeg ikke lige kan huske navnet på. Fås i biltilbehørsbutikker.

viundermidlet hedder autosol, fås også hos cykelhandlere, farvehandlere, på kræmmermarkeder m.v.

Lader gummimåtten sig  fjerne så ned i opvaskebaljen med den.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mathae-us
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

nemlig.. AUTOSOL. lad det sidde et øjeblik, og gnid det godt ind, og så tør det af med en tør klud! fås på tankstationer til maksimalt 35kr tuben min ven hehe.. vi ses! 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes