|
De 100 Watt er faktisk for meget - men har da så muligheden for at drosle ned på 50 watt via en switch på bagsiden.. Har dog fået fortalt at det er en bedre løsning at fjerne to af rørene? I forhold til min gamle 100 Watt transistor-forstærker er der MEGET mere knald på!
Den switch der sidder på bagsiden er en såkaldt "triode" switch der kobler G2 til anoden på hver udgangsrør. Det er en god løsning. Hvis du derimod fjerner 2 af udgangsrørene, som mange gjorde førhen, skla du tage enten de to yderste eller de 2 inderste. Derfor ser trafoen også en anden impedans, og det kræver at du skal sætte dit højtalerkabinet i 8 ohm udtaget i stedet for 4 ohm. Du kan selvfølgelig også kombinere det, med både triode switch og fjerne 2 rør, så har du ca 20-30W, så er den nok lidt lettere at få til at synge
Under alle omstændigheder lyder den kun rigtigt når den virkelig får tæv! Har efterhånden også lært at holde igen med gain, og istedet lade power-trinnet tage sig af det hårde arbejde 
Det er jeg glad for at høre, alt for mange bruger slet ikke powerampen til overstyring. Derfor synes jeg også at dem med EL34 lyder bedre, pga den tykke kraftige overdrive de laver. 6L6 har en mere slank skrigende tone, så når du en gang skal have nye rør i, overvej at få EL34 sat i, og få din tekniker til at undersøge om ben1+8 på udgangsrørene er forbundet, det var de på min.
JCM900 modeller med EL34 rør er ikke så udbredte herhjemme, er dog at finde i nogle af SLX-modellerne.. Købte denne, model 4100 High Gain dual reverb, fordi jeg fik den svinebilligt!
Jeg synes nu jeg ser flere med EL34 end med 5881, og jeg har haft mange inde til tjek up.
Kabinettet er et standard 1960A, altså med 4x12" Celstion G12T-75. Har endnu tilgode at prøve et greenback eller V30 kabinet som jeg ellers har hørt meget godt om.
V30 kan godt virke lidt for fokuseret og tight til min smag, men hvis det er til heavy og den slags, er det nok det mange ønsker.
Forstærkeren i sig selv lød meget bedre, end hvad jeg havde hørt rygter om - dog er den ikke vildt alsidig. Men til rock og andet med knald på synes jeg lyden er fremragende! Clean kanalen er dog overhovedet ikke brugbar når der bliver spillet højt
Hehe, nej ikke til "clean", men du kan få nogle fine crunchy toner ud af den, selv med en strat eller tele. Man skal ikke forvente Fender super eller twin reverb clean på en marshall, selvom jeg synes at JCM2000 er rigtig gode.
Op amps'ene tror jeg ikke man skal være alt for paranoide over for - det er meget udbredt og bliver fx også brugt i nogle af de meget roste JCM800 modeller.. Tror det er en princip-sag for nogle musikere at undgå dem. 
Enig. Jeg har iøvrigt en JCM800 2204 50w master volume samt en JCM800 4212 50W 2x12 split channel reverb. Split channel modellen har dioder der sidder i forforstærkeren og klipper top og bund af signalet for at få den til komprimere og overstyre mere. Jeg synes iøvrigt at JCM900 har en bedre overdrive end JCM800 split channel som er lidt lys i det, modsat MV modellen som er rigtig fed crunchy med en Les Paul
Tubeman |