Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: ahh.. HOT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hvem gætter først hvilken hvilken forstærker jeg her har taget billeder af?

Hint: bestykningen er 4 x 5881 / 6L6 rør i effekt-delen..

Kan iøvrigt tilføje at det er min egen, nyindkøbte, som er fra starten af halvfemserne...

Til top Vis teddyjoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af teddyjoe

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald den der har blå lysdioder i bunden  -Men kan ikke huske hvad den hedder....

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Det er i hvert fald den der har blå lysdioder i bunden  -Men kan ikke huske hvad den hedder....

/Præsten

Såmænd nej.. Det er faktisk rørenes eget lys..

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

den der har blå lysdeoder i bunden er vist en Emilé KW70 eller noget i den stil... forhandles af www.mictor.dk

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Marshalll...................
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

er det en petromax-drevet damp forstærker

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
Marshalll...................

arrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... rigtigt

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt lyder de Marshall JCM900 noget bedre med EL34 (synes jeg), som de blev lanceret med. De begyndte at bruge 5881/6L6 fordi at kvaliteten på EL34 var temmelig dårlig i start/midt  90erne. De bruger den samme nettrafo som EL34 modellerne, så den bliver ikke overbelastet af den extra glødestrøm EL34 trækker. 

Jeg købte selv en JCM900 i midt 90erne, godt nok "kun" en 50W, jeg har altid synes de 100W var for store. jeg kan bedre lide en lille forstærker der er vredet op, så udgangsrørene begynder at synge. Måske er det så ikke så sktuelt for dig, medmindre du spiller stadionkoncerter Hvad har du i kabinettet? Er det G12T-75, vintage 30, eller greenbacks? Greenbacks er min favorit.

Men alt i alt synes jeg faktisk det er en finfin forstærker, også selvom opamps er en væsentlig del af forvrængningen.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

De 100 Watt er faktisk for meget - men har da så muligheden for at drosle ned på 50 watt via en switch på bagsiden.. Har dog fået fortalt at det er en bedre løsning at fjerne to af rørene? I forhold til min gamle 100 Watt transistor-forstærker er der MEGET mere knald på!

Under alle omstændigheder lyder den kun rigtigt når den virkelig får tæv! Har efterhånden også lært at holde igen med gain, og istedet lade power-trinnet tage sig af det hårde arbejde

JCM900 modeller med EL34 rør er ikke så udbredte herhjemme, er dog at finde i nogle af SLX-modellerne.. Købte denne, model 4100 High Gain dual reverb, fordi jeg fik den svinebilligt!

Kabinettet er et standard 1960A, altså med 4x12" Celstion G12T-75. Har endnu tilgode at prøve et greenback eller V30 kabinet som jeg ellers har hørt meget godt om.

Forstærkeren i sig selv lød meget bedre, end hvad jeg havde hørt rygter om - dog er den ikke vildt alsidig. Men til rock og andet med knald på synes jeg lyden er fremragende! Clean kanalen er dog overhovedet ikke brugbar når der bliver spillet højt  Op amps'ene tror jeg ikke man skal være alt for paranoide over for - det er meget udbredt og bliver fx også brugt i nogle af de meget roste JCM800 modeller.. Tror det er en princip-sag for nogle musikere at undgå dem.

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Tænker tit på hvordan det ville lyde at bruge effekt-trinnet til hi-fi?  Ved dog ikke helt hvordan det skulle stilles an.. Forstærkeren har både pre -out og -in, men signalet er jo ultra svagt fra en guitar..

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

De 100 Watt er faktisk for meget - men har da så muligheden for at drosle ned på 50 watt via en switch på bagsiden.. Har dog fået fortalt at det er en bedre løsning at fjerne to af rørene? I forhold til min gamle 100 Watt transistor-forstærker er der MEGET mere knald på!

Den switch der sidder på bagsiden er en såkaldt "triode" switch der kobler G2 til anoden på hver udgangsrør. Det er en god løsning. Hvis du derimod fjerner 2 af udgangsrørene, som mange gjorde førhen, skla du tage enten de to yderste eller de 2 inderste. Derfor ser trafoen også en anden impedans, og det kræver at du skal sætte dit højtalerkabinet i 8 ohm udtaget i stedet for 4 ohm. Du kan selvfølgelig også kombinere det, med både triode switch og fjerne 2 rør, så har du ca 20-30W, så er den nok lidt lettere at få til at synge

Under alle omstændigheder lyder den kun rigtigt når den virkelig får tæv! Har efterhånden også lært at holde igen med gain, og istedet lade power-trinnet tage sig af det hårde arbejde

Det er jeg glad for at høre, alt for mange bruger slet ikke powerampen til overstyring. Derfor synes jeg også at dem med EL34 lyder bedre, pga den tykke kraftige overdrive de laver. 6L6 har en mere slank skrigende tone, så når du en gang skal have nye rør i, overvej at få EL34 sat i, og få din tekniker til at undersøge om ben1+8 på udgangsrørene er forbundet, det var de på min.

JCM900 modeller med EL34 rør er ikke så udbredte herhjemme, er dog at finde i nogle af SLX-modellerne.. Købte denne, model 4100 High Gain dual reverb, fordi jeg fik den svinebilligt!

Jeg synes nu jeg ser flere med EL34 end med 5881, og jeg har haft mange inde til tjek up.

Kabinettet er et standard 1960A, altså med 4x12" Celstion G12T-75. Har endnu tilgode at prøve et greenback eller V30 kabinet som jeg ellers har hørt meget godt om.

V30 kan godt virke lidt for fokuseret og tight til min smag, men hvis det er til heavy og den slags, er det nok det mange ønsker.

Forstærkeren i sig selv lød meget bedre, end hvad jeg havde hørt rygter om - dog er den ikke vildt alsidig. Men til rock og andet med knald på synes jeg lyden er fremragende! Clean kanalen er dog overhovedet ikke brugbar når der bliver spillet højt  

Hehe, nej ikke til "clean", men du kan få nogle fine crunchy toner ud af den, selv med en strat eller tele. Man skal ikke forvente Fender super eller twin reverb clean på en marshall, selvom jeg synes at JCM2000 er rigtig gode.

Op amps'ene tror jeg ikke man skal være alt for paranoide over for - det er meget udbredt og bliver fx også brugt i nogle af de meget roste JCM800 modeller.. Tror det er en princip-sag for nogle musikere at undgå dem.

Enig. Jeg har iøvrigt en JCM800 2204 50w master volume samt en JCM800 4212 50W 2x12 split channel reverb. Split channel modellen har dioder der sidder i forforstærkeren og klipper top og bund af signalet for at få den til komprimere og overstyre mere. Jeg synes iøvrigt at JCM900 har en bedre overdrive end JCM800 split channel som er lidt lys i det, modsat MV modellen som er rigtig fed crunchy med en Les Paul

Tubeman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:
Tænker tit på hvordan det ville lyde at bruge effekt-trinnet til hi-fi?  Ved dog ikke helt hvordan det skulle stilles an.. Forstærkeren har både pre -out og -in, men signalet er jo ultra svagt fra en guitar..

Det tror jeg du skal glemme alt om, udgangstrafoen har ikke noget særligt bredt frekvensområde, husk på en guitar spiller vel ikke meget under 200(?) hz. Desuden er den absolut ikke lineær. Så skal du finde nogle af de gamle Sunn forstærkere, de brugte Dynaco transformere, eller eventuelt Hiwatt eller Park 150/Marshall Major som brugte Partridge hifi transformere.

mener iøvrigt også at en af de gamle Mesa 2x200W(?) slaver blev meget brugt af Hifi folket.

Tubeman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes