Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: biampe eller biwire? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hey! Jeg skal ud og købe nyt HT kabel. Lige nu har jeg en NAD T753v2,2 forstærker. Og mine front højtalere er nogle DIY som består af:

Diskant: Vifa DX25
Mellemtone: Peerless SDS 164
Bas: 2 x Peerless 8" SLS

Mit spørgsmål er så... Hvad ville i? Ville i biampe eller biwire? Hvad tror jeg skal gøre for at få det bedste resultat?

/Andreas

Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

For at biampe så skal du bruge en separat effekt. Vedrørerende biwire, så er der en lille gevinst at hente, jeg oplever en lille smule bedre mellemtone og diskant. (Læs: jeg oplever at jeg bedre kan høre stemmerne i en sang).
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
For at biampe så skal du bruge en separat effek. Vedrørerende biwire, så er der en lille gevinst at hente, jeg oplever en lille smule bedre mellemtone og diskant. (Læs: jeg oplever at jeg bedre kan høre stemmerne i en sang).

Jeg tænker selvfølelig på at købe en effect.. Ok.. Jeg hælder også mere til biwire.. Men håber der kommer flere svar fra folk og deres erfaringer

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Andre?

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

kan kun tilslutte mig Keyvan. har selv biwiret og oplever også at mellemtone og diskant bliver bedre. det hele fremstår lidt mere tydeligt. har ikke prøvet at biampe så det kan jeg ikke hjælpe med 
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:
kan kun tilslutte mig Keyvan. har selv biwiret og oplever også at mellemtone og diskant bliver bedre. det hele fremstår lidt mere tydeligt. har ikke prøvet at biampe så det kan jeg ikke hjælpe med 

Okay!

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

har også oplevet forbedring ved biwiring. diskant og mellemtone bliver dog blød i det. men det lyder meget klart.
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hmmm jeg vælger nok bi-wire så 

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kørte først med biwiring mellem min Arcam A85 og Monitor Audio GR20. Jeg tror det gav en smule forbedring i forhold til single wiring, men så vidt jeg husker ikke noget revolutionerende. Derimod skete der virkelig noget, da jeg fik købt en ekstra Arcam-effekt, så højttalerne nu er biamped. Det svarer nærmere til at få en helt anden (læs: dyrere og bedre) forstærker.

Hvor stor gevinsten ved biamping er, afhænger selvfølgelig af det konkrete udstyr, men i mit setup var denne forbedring langt større end det, jeg har oplevet ved bedre kabler, selvom de kan være ligeså dyre som en ekstra effektforstærker.

En vigtig detalje er nok, hvor delingen mellem de to sæt terminaler på højttaleren er, dvs. at det nok er bedst, hvis bassen kører alene, mens mellemtone og diskant deler forstærker/terminaler.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Bi-amping kan løfte gengivelsen op i en helt anden klasse end single-amp og bi-wiring. Dyrt, men dejligt. Husk at rørforstærkere ikke kan tåle at køre bi-amping uden delefilter foran forstærkeren!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Husk at rørforstærkere ikke kan tåle at køre bi-amping uden delefilter foran forstærkeren!

Den må du godt forklare .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Normalt, når man bi-amper med to transistorforstærkere, forbinder man bare en forstærker til hver af højttalerterminalerne. Derefter klarer højttalerens delefilter resten. En tekniker fortalte mig fornylig, at den fremgangsmåde var en sikker måde at brænde rørforstærkere af på. Der skulle bruges elektronisk deling - altså før rørforstærkeren.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har biwiret mine avance signature 8 mkII med nordost flatline supergold. Dette her jeg været vældig godt tilfreds med. Da jeg ikke har prøvet at singlewire dem, kan jeg desværre ikke beskrive forskellen rent lydmæssigt.

MEN - Nu har jeg lånt en effektforstærker mere, magen til min egen (zap-pulse), og kører lige i øjeblikket biamping. Dette har givet et voldsomt løft i hele frekvensområdet. Jeg synes ikke at man kan sige, at det kun er bassen der får et løft, men snarere at musikken bliver mere musik!!! Det er svært at forklare med ord, det skal simpelthen opleves. Stemmer bliver mere klare og kraftfulde, som om et gardin bliver fjernet. Bassen bliver mere stram og hurtig, og man kan høre at nu magter forstærkeren virkelig at holde højttalerene i jerngreb. Flere detaljer kommer frem.

Min anbefaling vil være at biampe - simpelthen..

Mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=mørch]

MEN - Nu har jeg lånt en effektforstærker mere, magen til min egen (zap-pulse), og kører lige i øjeblikket biamping. Dette har givet et voldsomt løft i hele frekvensområdet. Jeg synes ikke at man kan sige, at det kun er bassen der får et løft, men snarere at musikken bliver mere musik!!! Det er svært at forklare med ord, det skal simpelthen opleves. Stemmer bliver mere klare og kraftfulde, som om et gardin bliver fjernet. Bassen bliver mere stram og hurtig, og man kan høre at nu magter forstærkeren virkelig at holde højttalerene i jerngreb. Flere detaljer kommer frem.

Min anbefaling vil være at biampe - simpelthen..

/QUOTE]

Godt at høre fra andre biamping-begjstrede. Min pointe var bestemt heller ikke, at det kun var bassen, der blev bedre, men det var måske det mest håndgribelige til at forklare det kort. Arcams danske importør sagde direkte, at han i valget mellem en integreret forstærker og et biampet setup til den samme totalpris helt klart ville vælge det sidste. Det lyder som en dyrere forstærker, ganske enkelt (hvad det selvfølgelig også er)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Undskyld AndreasCB at jeg låner din tråd, men det her skal afklares.

donkeyshark skrev:
Normalt, når man bi-amper med to transistorforstærkere, forbinder man bare en forstærker til hver af højttalerterminalerne. Derefter klarer højttalerens delefilter resten. En tekniker fortalte mig fornylig, at den fremgangsmåde var en sikker måde at brænde rørforstærkere af på. Der skulle bruges elektronisk deling - altså før rørforstærkeren.

Det må du godt spørge Teknikeren om igen, hvis delefilteret i ht'er ikke er lavet til biamp'ning så er det ikke kun rørforstærker der brænder af, det gør transistorforstærker også. Ellers kan jeg ikke se hvorfor rørforstærker skulle brænde af ved bi-amp'ning. 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Undskyld AndreasCB at jeg låner din tråd, men det her skal afklares.

donkeyshark skrev:

Det må du godt spørge Teknikeren om igen, hvis delefilteret i ht'er ikke er lavet til biamp'ning så er det ikke kun rørforstærker der brænder af, det gør transistorforstærker også. Ellers kan jeg ikke se hvorfor rørforstærker skulle brænde af ved bi-amp'ning. 

Hehe gør ikke noget Nu er jeg jo i tvivl igen hvad jeg skal Tror jeg vil prøve mig lidt frem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes