Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker med udgange til 4 højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om spørgsmålet hører til her eller under surround. Har dog ikke brug for surround lyd, men bare en forstærker til en restaurant, hvor der kan tilsluttes 4 højtalere.

Forhørte mig i NAD C352 tråden om det var muligt med den forstærker, men har ikke fået svar endnu.

Hvis den ikke kan, er der så nogle der kan anbefale andre forstærkere, helst under 4000 kr. Jeg ved at Pioneer laver forstærker med udgange til for- og baghøjtalere, men ville lige høre om I har nogle forslag.

På forhånd tak

Til top Vis diavolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diavolo

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

stort set alle stereo forstærkere har tilslutning for 4 højttalere a/b ellers kan du sagtens sætte 2 højttalere til en udgang bare du sørger for at alle højttalere er 8 ohms.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at præcisere lidt:
Selvom en (ikke surround) forstærker har 2 højttalerudgange (A og B), så er der stadig kun ét udgangstrin (A og B er parallelkoblede inde i forstærkeren), og derfor skal alle højttalerne minimum have en impedans på 8 ohm, hvis du vil køre alle 4 højttalere samtidigt.

2 højttalere på 8 ohm, som parallelkobles giver en resulterende impedans på 4 ohm, og lavere må du normalt ikke komme (afhænger af forstærkeren).

Dermed har det ingen betydning om forstærkeren har 1 eller 2 sæt højttalerudgange, da du opnår samme resultat som med 2 udgange ved at forbinde 2 højttalere til ét sæt udgange.

Det kunne vist være forklaret bedre Så meget for at ville præcisere......Håber dog det giver lidt mening

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jo tak, det tror faktisk hjalp en del selv om jeg ikke har den store viden indenfor højtalere og forstærkere.

Men vil en almindelig stereoforstærker være at foretrække i forhold en surround receiver?

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

diavolo skrev:

Jo tak, det tror faktisk hjalp en del selv om jeg ikke har den store viden indenfor højtalere og forstærkere.

Men vil en almindelig stereoforstærker være at foretrække i forhold en surround receiver?

Ja, en surroundforstærker sender ikke samme signal til baghøjtalerne som den sender til fronthøjtalerne, så lyden vil blive mangelfuld. Så du bør finde en stereoforstærker, som du faktisk bør stille til at køre mono hvis du vil give alle restaurantens gæster al lyden.

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ok, det må du meget gerne uddybe . Hvad menes der med at køre mono? Hvordan gør man dette?

Ja, undskyld min uvidenhed

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

I stereo er det lydsignal der bliver sendt ud i hhv højre og venstre højttaler forskelligt, således at lyden kan svinge mellem de to højttalere - f.eks. en sanger der står langt til venstre og trommerne til højre.

Med højttalere placeret rundt omk. i din restuarant, kan du opleve at nogle gæster kun hører trommerne imens andre kun hører sangeren...

I mono er der ikke denne forskel, her bliver hele det samlede signal sendt ud i hver kanal, uanset om der er en, to eller ti højttalere.

Ved at køre mono har du altså samlet signalet til et, så du undgår at nogle gæster kun hører halvdelen af musikken...

Hvordan man så rent faktisk gør dette afhænger lidt af udstyret, nogle forstærkere har en mono-knap, man blot skal trykke på

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Ok, nu forstår jeg, tak.

Så skal jeg altså finde en forstærker, der er i stand til dette. Min egen Thule IA100 kan så vidt jeg kan se ikke køre mono. Har ihvertfald ikke nogen mono knap på fronten.

Har læst lidt i forummet om hvad der bliver anbefalet af forstærkere og har disse i tankerne: Densen B100, Classic no.6.8 eller 6.6, NAD C352, Holfi Integra 8.

Classic forstærkerne fås lige nu på tilbud til 3000-4000 kr, NAD'en koster 4000 ny, mens de andre ligger i det prisleje brugte. Kan alle af disse bruges hvis de skal køre mono?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Der bliver skudt over mål her. Med mindre det er en restaurant for hifi nørder så glem ovenstående.

Køb en cambridge stereo effektforstærker i hifiklubben til 1500 kr. Tilslut en lille mixer og iPOD/CD/MP3/DAB radio til denne.

Hyr en lokal lydtekniker til korrekt opsætning. Det koster ikke alverden. 

Hvis du gerne vil have forskellige niveauer i restauranten så kan du købe 2 cambridge, så har du mulighed for 4 forskellige niveauer i restauranten.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det kan du godt have ret i. Forstærkeren er ikke til mig, så derfor ville jeg finde noget godt. Men da de alligevel havde tænkt at afspille mp3 filer(har allerede rippet en del cd'er, og så behøver man ikke at skifte skiver så tit), så er en al for dyr forstærker måske ikke nødvendig. Det skal dog siges, at ejeren lægger megen på kvalitet.

Mht mp3, kender I da nogle dvd afspiller der kan afspille mp3 filer brændt ned på en DVD skive?

tbbv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror stort set alle nye dvd-afspillerer kan afspille mp3.

Mit forslag vil være at købe en Pioneer dvd afspiller til ca. 1000,- el. (evt en brugt NAD), ligeledes vil jeg købe en NAD med 6 udgangstrin, kan fås på DBA for mellem 1000-2000,-, samt en nad forforstærker kan købes for 500-1500,-.

Så vil jeg mene du har den optimale løsning.

Det forudsætter, at lyd nivauet er til baggrundsmusik og lidt højerer, ikke "disco"-niveau.

Med "normaltdrevne" højtalerer kan man spille pænt højt.

Mvh

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ja det er bestemt ikke disco-niveau.

Med mp3 delen, troede jeg bare, at ikke alle dvdafspillere kunne afspille mp3 filer på dvdskiver(jeg ved at næsten alle kan afspille cd skiver med mp3 filer).

Men det kan da godt være at jeg har misforstået noget eller at de nye dvd afspiller er i stand til dette.

tbbv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det kan være du ret mht til dvd-skiver.

Jeg har en Pioneer 575 (den kan), den nye model 585 kan fåes fra TC for ca. 1500,-, den burde også kunne.

Grib knoglen og ring til TC og spør!

Mvh

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

diavolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Har sendt TC en mail ang. dette.

Ellers tak til alle for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes