Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Varme? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål, angående min forstærker! Den kan blive meget varm, men sker der egentlig noget ved det? Det skal lige siges at det er en "ældre" forstærker.

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Har den altid gjort det? Bliver den også meget varm ved normalt lydniveau? Har du evt. prøvet med nogle mindre højttalere (hvis du altså har nogle store gulvhøjttalere tilkoblet nu)?

Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hvis køleprofilerne er varmere end 60 grader er der noget galt/ noget går snart i stykker.

er det en klasse A forstærker er det ok at den er rimlig lun.

Hvis det er en A/B eller optical class A og lign. og den er meget varm skal du nok have justeret Bias strømmen, eller tomgangsstrømmen om du vil.

Hvis du kan skaffe et diagram over forstærkeren og den normale tomgansspænding, kan du snildt gøre det selv, ved hjælp af et multimeter og en skruetrækker.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

der kan godt ligge en masse støv, som kan være med til varmeudviklingen. så du prøver at åbne for den, og støvsuger let.
Hvis der sidder en blæser på forstærkeren kan du så også lige tjekke om der er gang i den.
Men jeg vil ikke tro der kan ske noget med den, da den jo er sådan fra fabrikken.
Du skal selvfølgelig sørge for, at der er plads omkring den, og ikks står noget ovenpå.

Synes også lige jeg ville linke til Witzels 3020'er 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2866&KW =3020&PN=0&TPN=16 - så er der dømt støv

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Har den altid gjort det? Bliver den også meget varm ved normalt lydniveau? Har du evt. prøvet med nogle mindre højttalere (hvis du altså har nogle store gulvhøjttalere tilkoblet nu)?

Mvh. Clive

Det er en forstærker jeg har købt brugt, for et par år tilbage. Dengang gjorde den det os, men det har bare undret mig hvorfor den egentlig gør det. Har prøvet med mindre højtalere osv., men det er heller ikke det! Burde den ikke slå fra vis den bliver for varm, eller?

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nyere forstærkere slår vist fra, men personligt ville jeg ikke "gå ud fra det".

Ved ikke om min forstærker (Technics) slår fra, men den har aldrig været varm, men spurgte engang Technics omkring varme (1. gang - før en forestående fest ), og de anbefalede ikke toppladen blev over 60c... Hvilket også må siges at være ganske pænt af en "klasse a" forstærker.

Får forstærkeren nok luft? Prøv evt. at åbne den og se om den er støvet til, så dét kan være grunden til at den er varm. Har den blæser? Kører den? Når du skruger op for lyden? (medmindre man spiller for fuld skrue, så bliver min amp. næsten varmere ved middelhøj "normal" styrke fordi forstærkeren ikke står højt nok i styrke, men det er ikke et program. Den bliver dejlig varm, men aldrig mere end det.

Håber det var til hjælp

---

Michael

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes