Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: OTL rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu har jeg stødt på betegnelse OTL indenfor rørforstærkere. Jeg er klar over at det står Output Transformer Less, altså uden transformatorer i udgangen. Men er der nogen her der kan forklare princippet og helst så en novice som jeg har en chance for at forstå det.

Hvad er fordelene og ulemperne ved henholdsvis at have tranformatorer i udgangen vs. at udelade dem? Det kræver vel under alle omstændigheder to meget forskellige opbygninger så hvad skal man især være opmærksom på ved de to opbygninger?

VH Jeppe

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Rør er modsat transistorer højimpedansede. Dvs. de har en stor indre modstand.

Da højtalere nu om dage er lavimpedansede (og har været det i hvert fald siden 50'erne), er trafoens opgave at omsætte impedansen. Dvs. store spændingsudsving m. lav strømstyrke til lave spændingsudsving m. høj strømstyrke. Af samme årsag yder de fleste rørforstærkere samme effekt uanset 4 eller 8 ohm højtalere, da de har flere udtag på trafoen. Andre kan også drive 16 ohm. Så er der også gamle proffe typer som f.eks. mine Bofa'er, de yder 15 w uanset om det er 5, 10, 15 el. 20 ohm højtalere.

At lave en OTL rørforstærker har én kæmpe ulempe: De skal bruge MANGE rør for dels at få et fornuftigt output i 8 ohm, dels have en nogenlunde fornuftig dæmpning af højtalerne for at undgå for meget "hyggebas".

Jeg er selv rørfan, men har indtil videre kun hørt trafo typer. Og selv at få en OTL rækker min økonomi vist ikke til, hverken indkøb af rør eller drift af dem - dem jeg har kendskab til kører klasse A. Kunne forestille mig det er single ended, da man ikke kan lave rør med modsat polaritet. Hvis nogen kender nærmere til det vil jeg da også gerne høre nærmere Et par EL84 i klasse A som f.eks. Bofa'erne sluger derimod kun beskedne ~80 w for et par monoblokke - ikke ret meget mere end mange higher mid-end surround receivere i idle.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jo, der laves klasse A push pull OTL som f.eks Joule Electra.

Her bruges 6C33 rør som ligger på ca. 6 ohm i udgangsimpedans, så der behøves ikke voldsomt mange rør, især hvis en smule modkobling anvendes.

Fordelene ved OTL er en udsøgt fornemmelse af "hul igennem" og meget autentisk musikoplevelse, især med "organisk musik"

Det de falder lidt igennem på er manglende evne til at levere rå lavfrekvent impulsenergi.

Mvh,

Karsten

EDIT: Haha glemte lige at nævne det (ikke for at fornærme nogen) Et spørgsmål om udgangstransformerløse forstærkere fra Vinding......

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

En af grundene til jeg spørger er at jeg i øjeblikket kigger lidt efter en hovedtelefonforstærker med rør og har set nogle være OTL opbygget, bl.a. WooAudio 3. Denne anvender dog kun to driverrør og ét udgangsrør - kig evt. på www.wooaudio.com. Men måske er det nok til at opnå præcis bas når den kun skal drive et par hovedtelefoner?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke bas er et problem med hovedtelefoner. Egentligt kunne jeg godt forestille mig at OTL ørebøf forstærker ville fungere meget fint.

Mvh,

Karsten

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Er 6AS7 en pentode eller triode egentlig? Ovennævnte forstærker (WooAudio 3) anvender ét af dem til udgangen i en single-ended opbygning. De fleste siger såvidt jeg ved at trioder lyder bedst.

Men måske er det altid trioder når det er single-ended?

Hvordan kan man få rørforstærker til at spille stereo hvis man kun anvender ét udgangsrør?

Hovedtelefonforstærkere behøver vel andet lige ikke at være så kraftige og derfor burde det vel være nemmere (og billigere) at få alle fordelene ved single-ended trioder i OTL konfiguration?

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

"Er 6AS7 en pentode eller triode egentlig?" det er en dobbelttriode derfor kun 1 rør til stereo ---kan du skrue lidt selv, så er der en otl her:

http://hem.passagen.se/ebcpecz/Tube/6AS7%20Headphone/headpho ne.html

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Er 6AS7 en pentode eller triode egentlig? Ovennævnte forstærker (WooAudio 3) anvender ét af dem til udgangen i en single-ended opbygning. De fleste siger såvidt jeg ved at trioder lyder bedst.

Men måske er det altid trioder når det er single-ended?

Nej, en triode er blot betegnelsen for rørets opbygning. Både push/pull og single ended kan laves med trioder, tetroder, pentoder og sikkert også heptoder, ikke at jeg har kendskab til nogen har gjort det.
En triode er kathode, et gitter og anode. En tetrode er med 2 gitre, en beam tetrode er med 2 gitre og en "beam" plade og en pentode er med 3 gitre. Jeg ved ikke om jeg vil give "de fleste" ret i trioder lyder bedst, det afhænger af ret meget. Men trioder støjer generelt mindre.

<>
Jeppe Vinding skrev:

Hvordan kan man få rørforstærker til at spille stereo hvis man kun anvender ét udgangsrør?

Som TUBA siger, så kan ét rør sagtens indeholde flere rør og hver halvdel kan så tage sige af hhv. højre og venstre.

Jeppe Vinding skrev:

Hovedtelefonforstærkere behøver vel andet lige ikke at være så kraftige og derfor burde det vel være nemmere (og billigere) at få alle fordelene ved single-ended trioder i OTL konfiguration?

Jep, hovedtelefonforstærkere behøver ikke alverden med effekt. 1/4 w eller deromkring er alt rigeligt til at give dig høreskader. Desuden er de fleste hovedtelefoner 32 ohm eller derover, hvilket betyder de er nemmere at drive med OTL end højtalere.
Faktisk behøver langt de fleste folk meget mindre effekt end de selv går og tror takket være 5000 "bomuldswatt"-anlæggene fra Netto og Bilka der yder reelt 10 w per kanal hvis man er heldig samt andre også mere eller mindre useriøse fabrikanter.
Når folk vil høre mine Bofa'er eller jeg spørger om de vil, er første spørgsmål jo typisk hvor meget de yder. Siger jeg de må gætte skyder de langt over målet. Fortæller jeg derimod fra start at de yder 15 w falder interessen for at høre dem oftest til nærmest 0. Men alle bliver dog overraskede hvor meget tryk på der er med at par alm. gulvhøjtalere.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

TUBA: Jeg er slet ikke så meget inde i elektronik at jeg forstår diagrammer og den slags og tror egentlig at jeg hvis jeg var ville begynde på min egen konstruktion og så gik al min tid med det så det holder jeg mig fra. Men tak for tippet alligevel

Tak til TUBA og McAllan for de udførlige forklaringer om rør og deres opbygning - så fik jeg (og sikkert andre) det på plads

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes