Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller - hvor meget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt skeptisk mht. pladespillere. Jeg betragter dem nærmest som en slags forældet teknologi for t**ser. Men jeg kan nu ikke udelukke at de nogle gange lyder bedre end CD. Så hvor meget skal jeg ofre på en pladespiller, der lyder bedre end en god CD afspiller? Eller burde jeg se fremad mod det nye medie SACD?

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Synes det er et meget væsentligt spørgsmål så følger lige med her 

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Der er mange meninger om dette emne, så du skal nok ikke forvente at nå til nogen entydig konklusion.

Min erfaring siger mig, at en pladespiller kan bringe et nærvær og en musikalsk kommunikation, som er svær (eller: dyr) at opnå via cd-mdiet. En cd er muligvis mere "korrekt", hvis man interesserer sig for måledata. For mig er dette mindre væsentligt - jeg er mere interesseret i hvordan den musikalske oplevelse formidles.

Et godt udgangspunkt for de analoge vinylplader kunne være en Rega Planar 3, som skulle kunne findes for under 2000 kr., afhængig af alder og stand. Efter min erfaring skal der ofres mange penge for at finde en cd-spiller, der slår sådan en på alle punkter. Andre muligheder, afhængigt af budget, kunne være Project, Linn, Nottingham Analolgue, Audio Note og mange andre.

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil høre musik med nærvær/nerve/musikalitet som Thomas ganske rigtigt siger, så er der ingen vej uden om en pladespiller, det kan du på ingen anden måde opnå med et andet medie...................

Som Thomas også ganske rigtigt siger så start med en Rega Planar 3, stik den en god pickup og det spiller bare, Rega´en koster typisk 1500,- brugt og så en ny Tekni-Fi K1 til 500,- så kører det.

Hvis du så alligevel ikke bryder dig om lyden er den rimmelig let at sælge igen, så jeg siger bare prøv det, du vil ikke fortryde  ....................

Til top Vis Allan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

HEj

En CD spiller bliver ALDRIG så god som en pladespiller uanset pris.

Selvom plader = vinyl LP er dømt død de sidste 20-25 år, så sælger de som aldrig før, og der sælges flere LP'er end af SACD+DVD-A tilsammen, det er da tankevækkende.

Det har meget med opsætning af pladespiller, pick-up og tonearm + RIAA forstærker, men er det i øjet og valgt med omhu (kyndig vejledning) så er det ikke til at slå.

HAr du en Cd spiller til 10k eller 5k, så køb en pladespiller med pick-up og RIAA til det samme. Hvornår er det nok, eller hvormeget skal der til? LIgeså meget du drømmer om, HIFI har ingen ende - vel alle i andre

Du og ligesindede er meget velkomne til at tage kontakt for at udforske emnet.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Der er nogle meget overbevisende udsagn om LP vs. CD ovenover. Men hvad med SACD vs. LP? Er LP bedre en SACD? Det er svært at sammenligne en analog kilde med en digital, men hvad lyder bedst? Måske skulle jeg gå ned i den lokale Hifi shop og lytte til sagerne :-)
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:
Der er nogle meget overbevisende udsagn om LP vs. CD ovenover. Men hvad med SACD vs. LP? Er LP bedre en SACD? Det er svært at sammenligne en analog kilde med en digital, men hvad lyder bedst? Måske skulle jeg gå ned i den lokale Hifi shop og lytte til sagerne :-)

Jeg har ikke lyttet specielt meget til SACD men vil stadig mene at den analoge lyd er den bedste, men som du selv siger så gå ned til den lokale HIFI-pusher og lyt lidt på sagerne, det er jo dine ører der afgør hvad du kan lide, held & lykke med jagten....

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Så meget du har råd til. Og gerne en du kan opgradere, hvis bacillen rammer dig.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det ikke, med jeg ved der er enormt mange LPer der aldrig kommer ud på SACD!

Hvad gør du i begge tilfælde? Hvis nu folk her siger LP er bedst, køber du så det?

Og omvendt?

Køb begge dele, men en alm CDafspiller og en god pladespiller, så har du det bedste fra de to verdener.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Mangler lige at itilføje at jeg mener en Rega P3 til 1500 slet ikke er en god repræsentant for LP mediet. Der skal helt andre boller på suppen!

Du skal op på 8-10K brugt før det virker. Og så vil jeg sige armen er mere væsentlig end plinten og en god PU koster altså mere op ad 5K end ned til 1K.

Og en rigtig god RIAA og MC koster minimum 2,5K og helst 5K

Men når de ting er på så er du i SACD luftlag!

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Nemmerlig.  Der bliver solgt flere LP`er end SACD og DVD-audio tilsammen.

CD og LP.....Helt enig.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Mangler lige at itilføje at jeg mener en Rega P3 til 1500 slet ikke er en god repræsentant for LP mediet. Der skal helt andre boller på suppen!

Du skal op på 8-10K brugt før det virker. Og så vil jeg sige armen er mere væsentlig end plinten og en god PU koster altså mere op ad 5K end ned til 1K.

Og en rigtig god RIAA og MC koster minimum 2,5K og helst 5K

Men når de ting er på så er du i SACD luftlag!

Helt ærligt jeg synes godt nok at det er en fis i en hornlygte at sige at Rega P3 ikke er go´ nok, har selv haft den og det er en ganske udemærket pladespiller hvis man ikke ved om vinyl-mediet er noget for én..................og for den sags skyld også selv om man kan lide lyden af vinyl..........vil sige det er en kanon pladespiller til prisen.

De vilde inversteringer kan man altid foretage sig senere, har selv pladespiller til adskillige tusinde, Linn LP12 og jeg ved godt at den er kilde til mange diskutioner herinde................................

Så jeg siger bare start med en Rega P3 og se om det er noget for dig......

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Allan skrev:
Helt ærligt jeg synes godt nok at det er en fis i en hornlygte at sige at Rega P3 ikke er go´ nok, har selv haft den og det er en ganske udemærket pladespiller hvis man ikke ved om vinyl-mediet er noget for én..................og for den sags skyld også selv om man kan lide lyden af vinyl..........vil sige det er en kanon pladespiller til prisen.

Jeg er enig. Selvfølgelig har Kontrast ret i at med de summer han nævner, så kommer man derop hvor det ringer, men mindre kan også gøre det.

Man kan prøve at starte med mindre, men gå også gerne efter mellemvaren. Køb brugt, så er det ikke svært at komme af med det igen med minimalt tab.

En medfølgende pickup skal man dog som regel være reserveret overfor mht. hvilken værdi den bør andrage, specielt hvis pladespilleren ikke har været brugt et stykke tid - gummiet i en pickup har brug for at røre sig jævnligt. Resten plejer ikke at være noget problem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Ja, det med gummiet er rigtigt. Problemet med PU´s er at det er gummiet der bliver stift med alderen, så kan nålerøret ikke bevæge sig frit nok til siderne, og så resultatet bliver at hele pickuppen og delvis også armen bliver smidt fra side til side. Derfor; altid ny PU på - for man kan sjældent stole på timeangivelsen når en skal sælge en brugt PU. De har NÆSTEN ikke spillet...!!

Jeg synes ikke det er vildt at bruge 8-10-12K på en pladespiller. Der er jo ingen tvivl om du vil kunne lide lyden, for den ER god, den er helt på højde med SACD og mere flydende. Men omvendt, hvis pladespilleren er for ringe, så fænger det dig ikke. Og der ER bøvl med pladespillere; opstilling, ophængning, understøttelse, justering, kabel og PU rensning...

PS Jeg har selv en fin LP12 med gode sager på og dem som siger den ikke kan spille ved intet om musik.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej JPDK

En Rega Planar 3 er ikke bare en Rega Planar 3. De modeller der findes på brugtmarkedet til mellem 1000,- og 1500,- er ikke den Planar 3 der udbydes idag. Jeg er ikke klar over, hvor mange der ved det, men en nutidig Planar 3 er altså et par skridt op i forhold til de forgangne modeller. Den nye P3 har en motorstyring der minimerer motorvibrationer i et omfang der overflødiggør flydende ophæng og motoren er derfor sat direkte på plinten. Det giver en bedre gangkonstans, bedre dynamik, bedre bas, bedre perspektiv og en varmere mere naturlig klang. Derudover er plinten forbedret og medvirkende til en lydgengivelse i topklasse, ikke mindst prisen taget i betragtning.

Nu har jeg desværre den principielle holdning, at jeg ikke vil sælge mine produkter her i disse hi fi tråde, men jeg vil ikke undlade at fortælle en lille anekdote. En mand investerede nyligt 1500,- i en brugt Planar 3 "modificeret" med en anden arm, defekt viste det sig, der var ingen måtte til og remmen var "tyndslidt". Nu skulle han så have ny arm RB 300 (2000,-), ny måtte (100,-) og ny rem (180,-) ialt har han nu betalt 3680,- for en "gammel" Planar 3 med ridset plint og låg. Han regnede selvfølgelig med at alt var iorden, men må nu konfronteres med at han kun har sparet 320- i forhold til en ny P3 med de fordele den har (bl. a 2 års garanti). Det er til at hyle over, men hvis ikke man har indsigt og erfaring, så er det, hvad man risikerer. Jeg skal ikke pådutte dig en P3 eller andet nyt Rega, blot råde dig til at gå i nogle butikker og se, hvad der er af gode pladespillere og der er mange. Prøv Project, Thorens, Linn, Clear audio, Audio Note osv. og (må min mund blive skuret i brun sæbe) Rega. Det kan være at det i sidste ende er en god investering med en ny pladespiller.

Go` fornøjelse.

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Medlyd]

Hej JPDK

En Rega Planar 3 er ikke bare en Rega Planar 3. De modeller der findes på brugtmarkedet til mellem 1000,- og 1500,- er ikke den Planar 3 der udbydes idag. Jeg er ikke klar over, hvor mange der ved det, men en nutidig Planar 3 er altså et par skridt op i forhold til de forgangne modeller. Den nye P3 har en motorstyring der minimerer motorvibrationer i et omfang der overflødiggør flydende ophæng og motoren er derfor sat direkte på plinten. Det giver en bedre gangkonstans, bedre dynamik, bedre bas, bedre perspektiv og en varmere mere naturlig klang. Derudover er plinten forbedret og medvirkende til en lydgengivelse i topklasse, ikke mindst prisen taget i betragtning.

Nu har jeg desværre den principielle holdning, at jeg ikke vil sælge mine produkter her i disse hi fi tråde,

Nå, jeg synes da ellers du er godt igang!!!

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det er da helt fint at motorstyring, og plint o.s.v. "er bedre" end på de gamle P3, men det siger godt heller ikke ret meget!

Jeg husker Rega som en pladespiller der aldrig kunne finde hverken rytmer eller melodi, de lød "sjovt" i fht Linns billlige(re) pladespiller der var fremme på samme tid, men jeg tror det er som med FOlkevognen; det var aldrig en god bil (farlig at køre i og sårlige køreegenskaber, m.v.) men den var billig og "go nok" til de fleste med NAD forstærkere og billige højttalere, så de blev solgt som varmt brød engang

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej Kontrast

Det kan man mene, men mange velmente anbefalinger om at købe brugt, ligegyldigt, hvad det er kan ofte komme til at koste den stakkel, der forveksler de velmente råd med gode råd, en hel masse penge. Samtidigt er det også nødvendigt, føler jeg, at oplyse folk om de forskelle der gør, f.eks din mening, irrelevant. 

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Gider du forklare hvordan min mening bliver irrelevant via dine oplysninger, for den sammenhæng forstår jeg ikke?

Der er ingen af os der har været på tråden som har været i ond tro og givet manden gode råd for det skal koste ham penge - på dårligt udstyr.

Og alt andet lige, så er der altså flere penge dels på spil ved at købe nyt og dels flere at tabe ved at købe nyt end brugt. Det kan du ikke komme udenom.

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

HEj

En CD spiller bliver ALDRIG så god som en pladespiller uanset pris.

Selvom plader = vinyl LP er dømt død de sidste 20-25 år, så sælger de som aldrig før, og der sælges flere LP'er end af SACD+DVD-A tilsammen, det er da tankevækkende.

Det har meget med opsætning af pladespiller, pick-up og tonearm + RIAA forstærker, men er det i øjet og valgt med omhu (kyndig vejledning) så er det ikke til at slå.

HAr du en Cd spiller til 10k eller 5k, så køb en pladespiller med pick-up og RIAA til det samme. Hvornår er det nok, eller hvormeget skal der til? LIgeså meget du drømmer om, HIFI har ingen ende - vel alle i andre

Du og ligesindede er meget velkomne til at tage kontakt for at udforske emnet.

off top!! jeg kan ikke sige det tit nok AE CAP kan være på højde med LP

Det er bare et spm. om smag ... og heldigvis for det

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum