Glem alt om FONA, Merlin og 2tal... de sælger minianlæg, og ikke andet. Helst hvor alle pengene er brugt på blinkende lamper og billig plastic.
Ved ikke hvorfor du har sat grænsen ved 2x100watt.... Faktisk siger antallet af watt INTET om forstærkerens egenskaber. Mange tror det er en kvalitetsbetegnelse, hvilket det på ingen måde er. Andre anser det som dens evne til at spille højt, hvilket det kunne være, hvis ikke det var fordi der er gået inflation i denne måleenhed.
Prøv bare at gå ud i din lokale EL-mutant.... Her er samtlige minianlæg klistret til med klistermærker, der lover hundredevis af watt, fra små plastickasser. Værst er det med PC-højtalere. Jeg har et sæt hvor der står 2x350watt. De strømforsynes af en lille adapter, som kun yder 3.3watt. Med en typisk effektivitet på 60%, er den maksimale effekt således 2x1 watt, og altså 350 gange mindre en fabrikanten lover. Derfor: Glem alt om watt!!! Også selvom flødedrengen i EL-mutantet lover guld og grønne skove. Han ved sikkert mindre end dig selv... han er bare iført skjorte og slips med firmalogo, for at få ham til at se kompetent ud.
Jeg vil give dumbo fuld opbakning omkring Cambridge P500. Det er en super forstærker, til kun 1500,-. Faktisk spiller jeg pt selv på en midlertidig, indtil jegbliver færdig med et større selvbyggerprojekt.
Den yder "kun" 2x65 watt, men har imponerende godt tag i højtalerne. Måske fordi den rent faktisk kan levere de 65 watt den lover pr kanal. Der skal nemlig meget færre watt til en mange tror, for at spille ganske højt. Men grundet producenternes falske løfter, har mange den opfattelse at der mindst skal 2x1000watt til for bare at kunne spille højt inde i en Fiat Uno.
Hvis du vil høre denne forstærker i aktion, er du velkommen til at kigge forbi. Og hvis 1500,- for dyrt, så kunne det tænkes at jeg snart skulle af med min (mit projekt er næsten færdigt... håber jeg).... skriver en privat besked...