Så kom dagen hvor der skulle en ny og moderne pick-up på vinyl-spillen.
Har genopdaget vinylen, og har hidtil spillet med nogle gamle (men ikke nedslidte) Ortofon MC20 super og MC30 super.
Jeg har kigget længe efter et fornuftigt køb, og da jeg fandt Kontrapunkt A til 3000 så slog jeg til. Da pickuppen kom i hus blev den straks monteret på DIY spillen, og der blev spillet, justeret, spillet mere, justeret ... osv.
De første indtryk sammenlignet med MC30 Super er et væsentligt højere output (hvad den også har), væsentligt mindre rillestøj, og en mere vægtig og opstrammet bund.
Pickuppens styrker sammenlignet med MC30 super er bunden, som er rigtigt god, og dynamikken er takket være det høje output og den strammere bund også mere overbevisende - CD - go home!
Svaghederne sammenlignet med MC 30 Super er efter min vurdering toppen, hvor man mangler lidt mikro-detaljer, og dermed også lidt luft. Jeg vil dog sige, at der er meget at hente ved en yderligere optimering af VTA mm., og den kan jo også sagtens åbne op ved tilspilning.
Overordnet set synes jeg at den til prisen gør et fremragende job, men man kan da godt høre hvorfor der er nogle dyrere modeller i Kontrapunkt serien. Alt i alt synes jeg dog at den virker bedre end MC 30 Super, som jo også har mange år på bagen. Den virker mere helstøbt, og der er mere dynamisk drive i musikken.
Så nu skal der drejes noget vinyl
SATMIT