| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ændre man nåletrykket ved at ændre VTA?
Venlig hilsen
Frank.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
VTA = Vertikal Tracking Angle (Vertikal Sporings Vinkel).
Ændring af VTA ændrer ikke på nåletrykket, men får du din PU vinklet forkert, kan det lyde som om den har for lavt nåletryk!
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
Hej,
Venlig hilsen
Frank.
|
|
|
Nåletrykket ændres også når du ændrer vta på grund af du også har ændret på tyngde punkten ved at flytte armen op eller ned. __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
sigma6 skrev:
|
Hej,
Venlig hilsen
Frank.
|
|
|
Nåletrykket ændres også når du ændrer vta på grund af du også har ændret på tyngde punkten ved at flytte armen op eller ned.
|
|
|
Sludder og vrøvl.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare rolig... jeg ved godt hvad vta er og den artikel er fin, men det ændrer ikke på det at når du flytter arm basen op og ned ændrer du også trykket på den anden ende.
forsæt god dag. __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er nok rent akademisk eller teoretisk, for i praksis er den lydmæssige forskel afjgjort størst på grund af den ændrede VTA.
Men reelt vil nåletrykket blive ændre lidt - MEGET lidt. Hvis armen ses fra siden og massen ikke er ens over og under omdrejningspunktet, vil der (hvis massen er størst over tyngdepunktet) blive skiftet lidt mere masse foran omdrejningspunktet, når man hæver armen. Ergo bliver nåletrykket hævet en brøkdel af en brøkdel af et gram.
På den anden side, så kan man vel sige at en arm der ikke er ordentlig afbalanceret med hensyn til fordelingen af massen over og under tyngdepunktet er dårligt konstrueret?
Noget helt andet er det så, at VTA ideelt bør justeres helt ude ved pick-up'en. I praksis meget svært, men det kan lade sige gøre med små afstandsstykker (f.eks. sølvpapir) under pick-up'en. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 25 August 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils har helt ret.
Der er tale om milliontedele af gram. Og hvis ikke udvidelseskoefficienten for armrør, pickup og kontravægt er nøje afstemt så vil ændrede temperaturer også ændre nåletrykket. Jeg ser i ånden en eller anden freak udtale, at 1812 ouverturen på hans pladespiller lyder bedre ved 22 grader i stuen end ved 20 grader, hvorfor han har investeret i et super kombineret klima-anlæg med konstant luftfugtighed, således at lytteforholdene er ideelle (og så kan cigarerne også ligge fremme uden at udtørre) 
Altså hysterisk akademisk teori. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
Jeg ser i ånden en eller anden freak udtale, at 1812 ouverturen på hans pladespiller lyder bedre ved 22 grader i stuen end ved 20 grader, hvorfor han har investeret i et super kombineret klima-anlæg med konstant luftfugtighed, således at lytteforholdene er ideelle 
|
|
|
Hej Walin,
Meget morsomt, men det kan faktisk forekomme. Vi skal dog ned på nogle helt andre temperaturer. Jeg talte for mange år siden med en fattig student (før CD'erne kom rigtigt frem). Han slukkede for varmen i sin lille lejlighed for at spare. Temperaturen kom ned omkring de 8-10 grader og han pakkede sig ind i varmt tøj og tæpper. Men pludselig blev det så koldt, at hans Ortofon pick-up ikke ville spore mere! Det var alligevel for meget. Kulden kunne han acceptere, men at leve uden musik, var for meget __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|

walin skrev:
|
Janils har helt ret.
Der er tale om milliontedele af gram. Og hvis ikke udvidelseskoefficienten for armrør, pickup og kontravægt er nøje afstemt så vil ændrede temperaturer også ændre nåletrykket. Jeg ser i ånden en eller anden freak udtale, at 1812 ouverturen på hans pladespiller lyder bedre ved 22 grader i stuen end ved 20 grader, hvorfor han har investeret i et super kombineret klima-anlæg med konstant luftfugtighed, således at lytteforholdene er ideelle (og så kan cigarerne også ligge fremme uden at udtørre) 
Altså hysterisk akademisk teori.
|
|
|

1812 skal spilles ved mindst 22 grader og en luftfugtighed under 50, ellers bliver krudtet fugtigt!
I praksis kan man jo vanskeligt indstille nåletrykket med en så stor nøjagtighed ... ligesom selve monteringen af pickupppen heller aldrig bliver 100% nøjagtig. I øvrigt anbefaler de fleste jo også et interval når vi taler nåletryk!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils snakker om en brøkdel af en brøkdel, walin snakker om milliontedele af gram og den artikle som vi fik hos finn52 mener at det er lidt mere hvis det er en arm med en lav tyngde punkt så indflydelsen på trykket er lidt mere end hvis det er en arm med en høj tyngdepunkt.
Nu er jeg blevet lidt nysgerrig og har prøvet at skrive nogle ligninger ned og regnet på det, men statik beregninger er ikke noget jeg gøre dags dagligt så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg regner arm røret, som en homogent rør med same masse over hele fladen eller ikke.
Så nu vil jeg gerne spørge, har i prøvet at regne på det og hvad var jeres antagelse i forbindelse med armens udformning?
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej kristian,
Hvis du virkelig vil regne på det, så vil jeg mene at hvis du regner med armens masse ligelig fordelt og med pickup'en's vægt de godt 20 cm ude i den ene ende og så en kontravægt på minimum 10-25 gange pick-up'ens vægt ca. 2-4 cm ude i den anden ende af "vægtstangen", så kan du regne på vægtforskydningen hvis armen er hængslet foroven eller forneden på de ca. 1cm tykke armrør.
Jeg har ikke regnet på det, men min fornuft siger mig at det virkelig er småting. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |