Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Impedans output/input (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil høre om dette kan blive et problem:

En effektforstærker med en indgangs impedans på 100k ohm

-og en forforstærker med en udgangs impedans på 1k ohm.

Vil denne kombination give problemer ?

PS. Hvorledes vil DC på udgangen af en pre. amp. udmønte sig i praksis ? -vil denne DC være tilstede uanset hvilken effekt amp. man tilslutter rør eller transistorer ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Nej, normalt vil det ikke give problemer med en så høj udgangsimpedans på din forforstærker, NÅR indgangsimpedansen er så høj, i dit tilfælde 100 gange højere. Dog har du et system, som ikke er særlig støj-imum, både på grund af den høje udgangsimpedans, samt den høje indgangsimpedans. Ligeledes nedsættes effektforstærkerens dynamiske område på grund af den høje impedans, men... der er jo så meget, som spiller ind.

Nogle effektforstærkere kan ikke tåle DC på indgangen, andre kan (de bør alle kunne tåle). De, som ikke spærrer for DC smider DC på dine højttalere, og SÅ er du vist godt klar over der kan ske grimme ting med dem.

Mvh,
Peter
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hej Peter-AR

Så tror jeg at jeg har udsat mine højttalere for DC, de overlevede dog  -jeg har prøvet at tilsluttet en Proceed BPA 2 effektforstærker til min rør-forforstærker, men det udmøntede sig åbenbart i DC som blev smidt ud i højttalerene (føj for den lede hankat, det lød ikke godt)

Det skal sige at der ikke er noget problmet når jeg køre med min rør-monoblokke, så er alt fryd om gammen

Kan der gøres noget ved DC i Proceed BPA og min rør-forforstærker ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hej Peter-AR

Kan der gøres noget ved DC i Proceed BPA og min rør-forforstærker ?

Hej Alex,

I princippet er det sådan set bare at sætte en kondensator i signalvejen. En kondensator spærrer for dc, og da musiksignalet er "ac" ville det kunne slippe igennem. Problemet med en kondensator er så desværre bare at den forringer signalet en smule. Men man kan jo købe nogle der er lavet til audio, og som har gode specs.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

_PHN_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

/ Nej det er aldrig godt at have DC ud af en forforstærker, ën ting er selvfølgelig den potentielle fare for omgående at overbelaste højtalerne med store DC strømme - en anden er at længere tid med mindre dc strømme igennem dine højttaler enheders spoler vil kunne få dem til over tid at blive så varme at de koger op i svingspolen! det er værst når de ikke bevæger sig og derfor ikke får luftkøling og selvfølgelig igen værre hvis svingspoleformen er af kapton og ikke aluminium.

Herudover vil det selvfølgelig skabe øget ulinearitet da ht-enhederne bliver trukket ud af deres naturlige udgangsposition.

Størrelsen af den kondensator du skal have i udgangen af din forforstærker vil afhænge af din indgangsimpedans i effektforstærkeren - jo større kondensator jo lavere nedre grænsefrekvens idet Fnedre = 1/(2*Pi*R*C) - du kan selv beregne værdien her:

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/experiment/highpass/hpf.html

God fornøjelse!

- Per

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Problemet var ikke tilpasning af impedans, men noget så banalt som mine WBT RCA på signalkablerne, der opstod brum når spændekappen på WBT berørte kabinettet på Proceed'en, da disse er undersænket.

Nu har jeg så fjernet spændekappen på RCA'en og nu er alt i orden, så nu skal der dælme lyttes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes