Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Luxman 5L15 - Nogen der har en schematic? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bo Kaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 12 September 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en Luxman 5L15 integraret forstaerker.  Den er i perfect kosmetisk stand, men der er lidt galt med udgangen; volumen er nede, og der er noticabel distortion naaar den rigtigt drives   Er der nogen der har et schamtic/diagram saa jeg kan proeve at kigge under hjelmen foer jeg myrder sparegrisen paa et 'repair job'?  Eller maaske en ide om hvad der er galt?  Ingen komponenter ser ud til at vaere fisen af, saa det er ikke saa nemt at gaette hvor fejlen ligger.

Tak for alt hjaelp :)

Hilsen,

Jakob
Til top Vis Bo Kaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bo Kaj

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 September 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Bo Kaj skrev:
Hejsa

Jeg har en Luxman 5L15 integraret forstaerker.  Den er i perfect kosmetisk stand, men der er lidt galt med udgangen; volumen er nede, og der er noticabel distortion naaar den rigtigt drives   Er der nogen der har et schamtic/diagram saa jeg kan proeve at kigge under hjelmen foer jeg myrder sparegrisen paa et 'repair job'?  Eller maaske en ide om hvad der er galt?  Ingen komponenter ser ud til at vaere fisen af, saa det er ikke saa nemt at gaette hvor fejlen ligger.

Tak for alt hjaelp :)

Hilsen,

Jakob

Hajænd musikservice i Vanløse har overtaget Rossings restlager vedrørende gammelt Luxman, der kan du købe et diagram og evt. reservedele eller få dyret serviceret

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har diagrammet på den og kan også lave den for dig hvis det har interesse.Tilbud på reparationen er gratis..
Jeg har selv en 5L15 der er bygget lidt om... Det er en fed forstærker..

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Jeg har diagrammet på den og kan også lave den for dig hvis det har interesse.Tilbud på reparationen er gratis..Jeg har selv en 5L15 der er bygget lidt om... Det er en fed forstærker..

Det er nemlig en fed forstærker.
Jeg fik elektronikken i min tjekket for små 2 år siden. Intet galt. 2x82 watt uden at forvrænge. Ingen grund til at skifte lytter.
Og den er altså lavet i 1977!

Jeg har problemer med at den ene kanal nogle gange falder ud lige efter forstæreren er tændt, men jeg mener at have lokaliseret det til enten Volume-potmeter eller Input-selector. Formodentlig det sidste.

Det første jeg tænkte på da jeg sætte den til i stuen fornylig var Exposure 3010. Jeg har ikke sammenlignet dem, men 5L15'eren har det der drive og måske lidt råhed om man vil, som musikken har så godt af og som også 3010'eren har.

I øvrigt er luxman.dk nok værd at kigge på. SVJH er det Michael Thiesen (stavning?) fra High End Musik-service der står bag.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Det med den ene kanal falder ud kan også meget nemt være højttaler relæet. Det er næsten mere sansynsligt. Det kan du skille ad og slibe med noget meget fint sandpapir. Og så blæse det rent. Der skal ikke rensevæske og andet i. Så kører den perfekt.

Grunden til det holder er også at de har bukket komponentbenene ned til printet inden de har lodet, og så opstår der aldrig løse forbindelser...

Hvis nogen har en stående de skal af med så skriv en pb, jeg kunne nemlig godt bruge en mere.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 13 September 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Det med den ene kanal falder ud kan også meget nemt være højttaler relæet. Det er næsten mere sansynsligt. Det kan du skille ad og slibe med noget meget fint sandpapir. Og så blæse det rent.

Med mindre højttalerrelæet sidder et ulogisk sted i 5L15'eren, er det ikke det. Den virker fint som poweramp only.

Citér:

Der skal ikke rensevæske og andet i.

Nej da

Hvad har du forøvrigt gjort ved din 5L15'er? Du skrev noget om modificeringer?

/vilmann

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en anden bagplade til den, med bedre højttaler terminaler og linieindgange osv.
Og så har jeg lavet to ekstra print med lytter, så der er hovedlytterne og så er der 4 ekstra på 10000uf stk til hver udgang. Og som følge af lytterne osv er der en større brokobling i. Der er nogle zener dioder der er afkoblet osv osv...
Det er derfor jeg er på jagt efter en mere, jeg vil nemlig gerne have en helt original og så den der er bygget om. :)

Men så er det nok din input vælger eller attenuator knappen. Den vippe knap der sidder tættest på volumen.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 14 September 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Jeg har lavet en anden bagplade til den, med bedre højttaler terminaler og linieindgange osv. Og så har jeg lavet to ekstra print med lytter, så der er hovedlytterne og så er der 4 ekstra på 10000uf stk til hver udgang. Og som følge af lytterne osv er der en større brokobling i. Der er nogle zener dioder der er afkoblet osv osv... Det er derfor jeg er på jagt efter en mere, jeg vil nemlig gerne have en helt original og så den der er bygget om. :)

Lyder smart.

Citér:

Men så er det nok din input vælger eller attenuator knappen. Den vippe knap der sidder tættest på volumen.

Det er absolut muligt. Alle vippekontakterne er i dårlig forfatning. Specielt attenuatoren. De bliver jo sjældent brugt.
Ved du om man kan skaffe nye?

/vilmann

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist nogle liggende... jeg kigger lige...

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle jeg mener der er magen til, men jeg ser lige ned i min egen i aften eller imorgen.

Men ellers kan en rensning med isopropylalkohol og derefter petroleum gøre det...

Bo Kaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Det maa jeg nok sige, flot tilbud og tak for svarene.  Ja, jeg bor i Australien, saa det kunne nok blive lidt svaert at faa den set til, men har du en 'soft' kopi i diagrammet?  Den er ogsaa skruet godt sammen, saa jeg har ikke flaaet den aaben endu.  Ud af interesse, hvor store er de originale capacitors?  Er de Elna?  Det var maaske vaerd at gi den en sjat steroids paa samme tid?

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg tager et billede af de knapper i weekenden, så ser vi lige.

De er 12000uf og der er 2. Jeg kan ikke huske om det er Elna, men det mener jeg at det er.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 24 September 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Jeg har nogle jeg mener der er magen til, men jeg ser lige ned i min egen i aften eller imorgen.Men ellers kan en rensning med isopropylalkohol og derefter petroleum gøre det...

På stående fod har jeg lidt svært ved at gennemskue den proces. Men på en måde lyder dte jo helt rigtigt.
Jeg skal vist lige skille den ad.....

/vilmann

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Jeg har nogle jeg mener der er magen til, men jeg ser lige ned i min egen i aften eller imorgen.

Men ellers kan en rensning med isopropylalkohol og derefter petroleum gøre det...
Er du sikker på at petroleum er en god idé?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
[QUOTE=Kristiankk]

Ja det er jeg. Det smører og det tiltrækker ikke støv ligesom det olie der er i almindelig kontakt rens. Så ja det er det eneste der dur. Dog skal det jo renses først med isopropylalkohol.

KT88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Sendt: 24 September 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Til Bo Kaj:

Uden
at det skal starte en diskusion om rensemetoder må jeg
venligst slå fast at der under ingen omstændigheder må bruges
sandpapir på nogensomhelst kontakter.

Det er temmeligt indlysende at de lag af guld eller platin der ligger
på kontakterne vil blive ødelagt.

Jeg gengiver et svar jeg sendte forleden til én der havde foretaget dette og sluttet
af med kontaktspray købt i det lokale møntvaskeri:

Vi bruger én type til at vaske kontaktstedet rent med, dernæst en anden type til at fjerne oxidationsbelægninger med, og sluttelig en tredje type til at foretage en konserverende behandling med.
Den form for kontaktspray man køber i almindelig handel er ikke pengene værd. Der findes ikke én type der kan foretage alle 3 behandlinger i et, så desværre er det kun kortvarig bedring Du har oplevet dermed.

En nem måde at rense kontakter på er at stikke groft papir ind mellem kontakterne, derefter presse dem sammen og føre papiret frem og tilbage.
Overfladen bliver ren uden at skade belægningerne og derefter kan man  efterlade lidt WD40 på disse, hvis man ikke har adgang til det branchen bruger.

Har Du yderligere spørgsmål elle ønsker Du diagram sendt elektronisk
er Du velkommen til at kontakte mig på
Info@luxman.dk
Med venlig hilsen
Michael Thiesen
Til top Vis KT88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KT88

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:
ppp_dk skrev:
[QUOTE=Kristiankk]

Ja det er jeg. Det smører og det tiltrækker ikke støv ligesom det olie der er i almindelig kontakt rens. Så ja det er det eneste der dur. Dog skal det jo renses først med isopropylalkohol.

Ja, isopropylalkohol er jeg med på og at petroleum smører kan jeg nemt forestille mig... Men skepsis beror også mere på om der er en fornuftig elektrisk kontakt, når man efterbehandler med petroleum...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Bo Kaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ja, ville bare lige takke for alle svarene.  Jeg endte med at slippe med at rense potterne, toggle switches og PCB godt og grundigt.  Det funker...og, saa kom der ogsaa lige en mint PD-284 ind i billedet   Nu spiller det bare!

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Bo Kaj skrev:
Ja, ville bare lige takke for alle svarene.  Jeg endte med at slippe med at rense potterne, toggle switches og PCB godt og grundigt.  Det funker...og, saa kom der ogsaa lige en mint PD-284 ind i billedet   Nu spiller det bare!

Top nice lille anlæg

Hvilke højtalere spiller du på Bo?

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Bo Kaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jo tak   Det er Luxman igen, Ocean 4, som -ikke- er vintage eller for dan sags skyld rigtige Luxman, som saadan...men de lyder godt.  Response ned til 25hz.  Det er "rebadged" British Acoustics, og det ville maaske normalt vaere nok til at faa en til at vaelge fra, men de er faktisk rigtigt gode, specielt naar de faar lidt 'juice'.  Omkring 35kg stykket, fed MDF, to 6.5" kevlar bass drivers, 5,25" mid og en dome tweeter.  I moerk brun veneer og "piano finish" passer de bare lige.  Stadig til salg for ca 9000kr hernede. 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes