Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Justering af BIAS på E.A.R. 509? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Har et sæt E.A.R 509 mono trin fra ca 1981 (mk I) og har et par spørgsmål i forbindelse med justering af BIAS.

Begge nettrafoer bliver MEGET varme under drift, men aldrig mere end at jeg kan holde hænderne på. Jeg har derfor en mistanke om at BIAS ikke er ens for begge PL509 rør (push/pull) - jeg ønsker jo ikke at ødelægge de dyrebare nettrafoer...

Tilsyneladende bliver overhovedt ikke varme ved blot at stå tændt uden signal på (nu ca 1 times tid).
EDIT: Efter knap 2 timer (uden signal) er de lunkne gående mod det varme...

Begge udgangstrafoer er iskolde - også under drift.

I manualen er proceduren beskrevet at tomgangsstrømmen skal være 66 mA, men der er nævnt 3 forskellige spændinger i manualen

• Der er flere steder nævnt 1V
  • Tidlige enheder adjust til 600 mV (første diagram er 15/2 1976)
  • På en fotokopi vedlagt (fra Audio Consult?) er der tegnet hvordan der måles og her er angivet 0.8V
    EDIT, her var også vist at man kunne anvende GND til - terminalen altså et mindre spændingsfald også her - dette svarer således sandsynligvis til de 1V andetsteds (måske skulle man kontrolmåle)...

Nu er spørgsmålet så, hvilken spænding man skal vælge (sandsynligvis 1V eller 0.8V).

Afhænger det at PL509 rørets aktuelle data?

Kan nogen beskrive forskellen (lydmæssigt) ved de forskellige tomgangstrømme, som resultat af de førnævnte spændinger?

Jeg bruger 4 ohms udtaget med mine Snell A3i.

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Come on!

Er der virkelig ingen, som har forstand på E.A.R. 509 og BIAS?

Skal man bruge en 4 eller 8 ohms effektmodstand i det rette 4 eller 8 ohms udtag?

Eller hvad med at bruge mine HT, som jo er den "rigtige" belastning. Dette er jo nok måske lidt risikabelt, hvis BIAS ryger...

Kom nu, ingen "kloge" BIASister derude?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Der er sku ikke meget "BIASister" over mig

Ich habe keine röhren

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Der er sku ikke meget "BIASister" over mig  Nå, nå da!

Ich habe keine röhren  Det var trist - det er ellers "rørende" vanedannende!

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at kontakte ArtSound?. Jeg mener de er importør af E.A.R, så mon ikke de kan hjælpe?

Brian

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Du måler spændingen over kathodemodstanden.

Vi ved fra fysik at U=R*I, derfor er det ingen sag lige at regne ud hvilken spænding der skal være over kathodemodstanden for at der går en strøm på 66 mA. Værdien (altså modstanden) på kathodemodstanden står selvfølgelig på den, ellers måler man den bare.

Men bortset fra det, så er det nok en god ide at få én der ved bare lidt mere om det til at hjælpe dig - det er jo højspænding i sådan en fætter - og de er modsat de typiske 80-100 volt i en transistor ikke til at spøge med!

Strømforsyningstrafoen vil altid blive lidt varm når den har stået tændt nogle timer, men om det er faretruende skal jeg ikke kunne udtale mig om.

EDIT:
Og når du måler skal der naturligvis ikke være signal på. Om højttalere er tilsluttet er ligegyldigt, men er de ikke bør du kortslutte højttalerterminalerne for at beskytte udgangstrafoen hvis noget klodset skulle ske.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

brian skrev:

Har du prøvet at kontakte ArtSound?. Jeg mener de er importør af E.A.R, så mon ikke de kan hjælpe?

Brian

Jo, jeg har kontaktet ham. Så må vi se om han kan hjælpe med min ældre fætter...

De nye modeller kører jo uden BIAS justering og dermed matchede rør...

En E.A.R. 509 i 25 års jubi model (SLURP)

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
De nye modeller kører jo uden BIAS justering og dermed matchede rør...

Sludder og vrøvl. De kan gøre to ting:
1. Køre med kathodebias, dvs. det der normalt bliver kaldt autobias. Dette benyttes dog ikke rigtig længere, da det har visse hifimæssige ulemper.

2. Være bias'et så lavt, at uanset hvilke rør man sætter, vil bias ikke overstige max. Rigtig, så siger de at bias ikke skal justeres, bare der sættes matchede rør i (for så vil bias være ens for alle rør). Igen ikke en særlig hensigtsmæssigt, men nok det mest udbredte i nyere rørforstærkere.

Endeligt, så har nogle rørforstærkere et extern udtag, hvor man externt og helt sikkert kan måle spændingen over kathodemodstanden og igen externt justere bias'en så spændingen passer til det der står i manualen. Dette gøres når rørene er skiftet og ellers en gang imellem, da bias skifter lidt når rørene bliver gamle.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Du måler spændingen over kathodemodstanden.

Vi ved fra fysik at U=R*I, derfor er det ingen sag lige at regne ud hvilken spænding der skal være over kathodemodstanden for at der går en strøm på 66 mA. Værdien (altså modstanden) på kathodemodstanden står selvfølgelig på den, ellers måler man den bare.
Kender godt Ohms lov, men var lidt i tvivl om hvilken modstand jeg skulle give mig i kast med 

Men bortset fra det, så er det nok en god ide at få én der ved bare lidt mere om det til at hjælpe dig - det er jo højspænding i sådan en fætter - og de er modsat de typiske 80-100 volt i en transistor ikke til at spøge med!
Nej og det er da også med respekt og påpasselighed jeg nærmer mig en sådan opgave...

Strømforsyningstrafoen vil altid blive lidt varm når den har stået tændt nogle timer, men om det er faretruende skal jeg ikke kunne udtale mig om.

EDIT:
Og når du måler skal der naturligvis ikke være signal på.
Jeg vil anvende et RCA stik som er kortsluttet mellem GND og signal til input. Altså input på 0V.
Om højttalere er tilsluttet er ligegyldigt, men er de ikke bør du kortslutte højttalerterminalerne for at beskytte udgangstrafoen hvis noget klodset skulle ske.
Var det ikke bedre at tage hhv en 4 eller 8 ohms effektmodstand på for at skåne udgangstrafoen?
En ren kortslutning - kan det ikke skade (i hvert fald er det nok bedre at kortslutte udgangen på en rørbamse med trafo i udgangen frem for at lade den "svæve")?

Ved ikke om resultatet ændres ved en 4 eller 8 ohms modstand. Jeg har faktisk 2 stk 20 ohms effektmodstande liggende (dem kunne jeg jo ligge i parrallel).

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Jeg vil anvende et RCA stik som er kortsluttet mellem GND og signal til input. Altså input på 0V.
Perfekt.

Var det ikke bedre at tage hhv en 4 eller 8 ohms effektmodstand på for at skåne udgangstrafoen?
Hvis du synes. Men årsagen til at den skal kortsluttes er at hvis den er ubelastet kan der intern komme gnister i trafoen og lave overgang mellem vindingerne og det bliver dne ødelagt af. En rørbørge må ALDRIG være tændt ubelastet. Gerne kortsluttet, for er der ikke signal på er der jo heller ingen belastning. De fleste udgangstrafoer skal nok holde, selv med fuld knald på, der er det bare rørene man slider unødigt hurtigt. Men som sagt, det er jo også bare for at undgå uheld og så betyder selv 30 sekunders fuld knald absolut intet for rør eller trafo.

En ren kortslutning - kan det ikke skade (i hvert fald er det nok bedre at kortslutte udgangen på en rørbamse med trafo i udgangen frem for at lade den "svæve")?
Nej, skader jo ikke da der ikke er signal. Og den må under ingen omstændigheder svæve!
Ved ikke om resultatet ændres ved en 4 eller 8 ohms modstand. Jeg har faktisk 2 stk 20 ohms effektmodstande liggende (dem kunne jeg jo ligge i parrallel).
Nej, der ændres intet da der ikke er signal.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
ppp_dk skrev:

Perfekt.

Hvis du synes. Men årsagen til at den skal kortsluttes er at hvis den er ubelastet kan der intern komme gnister i trafoen og lave overgang mellem vindingerne og det bliver dne ødelagt af. En rørbørge må ALDRIG være tændt ubelastet. Gerne kortsluttet, for er der ikke signal på er der jo heller ingen belastning. De fleste udgangstrafoer skal nok holde, selv med fuld knald på, der er det bare rørene man slider unødigt hurtigt. Men som sagt, det er jo også bare for at undgå uheld og så betyder selv 30 sekunders fuld knald absolut intet for rør eller trafo.

Nej, skader jo ikke da der ikke er signal. Og den må under ingen omstændigheder svæve!
Nej, der ændres intet da der ikke er signal.

Har netop sendt dig en PB for at finde den famøse modstand...

Jeg tænkte på om det mon er vigtigt at de 66mA er korrekt og hvad er mon ændret for at de forskellige BIAS justeringsspændinger er opstået?

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Havde faktisk ledt efter en modstand at måle over og havde rent faktisk lavet 3 beregninger (tidligere - nu slettet ovenstående) gående på de 3 spændinger:

• R(1V) = 15 ohm
  • R(0.8V) = 12 ohm
  • R(0.6V) = 9 ohm

Jeg havde ikke diagrammet ved mig og vidste ikke præcist at denne modstand gik fra TP til ben 9 (katoden)....

Nu er det bare med at komme igang med at lave en ny bundplade med:

• TP1 bananbøsning
  • TP2 bananbøsning
  • GND bananbøsning
  • multiturn for TP1
  • multiturn for TP2

Tak til McAllan for inspirationen til dette samt dette link...

http://www.r-type.org/exhib/aaa0021.htm

Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej PPP,

Velkommen i rørland

Jeg syntes det er dejligt at du tager BIAS-opgaven med den alvor det trods alt er nødvendigt at udvise, især med ældre rørforstærkere/konstruktioner.

Det tyder på at du efterhånden får helt styr på det med BIAS - Det øger dog både ejer og lydkvaliteten på sigt!

I rørenes navn..

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Så har jeg taget mig sammen til at justere bias. Næste gang (inden for de næste par dage) lodder jeg nok et par "kroge" i til multimetret, således at jeg har et mere fast målepunkt ikke skal "pinpointe" ned på de beskrevne steder skiftevis med at jeg justerer på potmetrene.

Multiturn vil jeg også have monteret, da især en af de 4 kulpotmetre var ret levende i sin justering og derfor må formodes at ændre sig hvornår som helst.

Umiddelbart så det fornuftigt ud. Dog var en af de 4 justeringer på ca 0.88V - altså lidt i underkanten.

Alle er nu ca 1V (0.97V til ca 1.05V) altså under ca 5%... I brugsanvisningen stod at man skulle ramme indenfor en +- 10% margin.

Teoretisk skal spændingen være 0.99V, thi U=RxI og Katodemodstanden er 15 ohm og Biasstømmen skal være 66 mA...

Jeg vil karakterisere det hele som en succes, med flere detaljer til følge efter justeringen. Opstarter/forkanter gode, men især med musikken i forsædet - ingen svampebas her. Dog skiftede jeg (igen) duelund signalkablet ud til fordel for LC Audio stripline 2000 med WBT stikkene...

Næste gang drikker jeg IKKE kaffe før en såden "spændende" operation (shake-shake)

Stay tuned for next BIAS tuning!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg fat i 4 multiturn potmetre på 100K, men desværre ser det ikke ud til at benene passer idet der er større afstand. Skruen sidder også vinkelret i forhold til de andre...

Jeg overvejer nu, hvordan jeg kan flytte disse multiturn udenfor kabinettet uden at ødelægge noget...

Bundpladen er ikke så nem at skifte, iden den har mange slidser til afkøling...

Mit bedste bud er at holde det hele indenborde, thi der skal blot afmonteres 4 skruer for at fjerne bunden. Dermed kan multiturn (skal nok have fat i en anden model uden vinkelret). Loddeflige/bøsninger til nem måling samtidig med justeren på skruen.

Har set at en anden på nettet anvendte ekstern switch til at skifte imellem de to målepunkter og havde eksterne bøsninger. Da modstanden blot er på 15 ohm er jeg ikke vild med idéen om en switch, hvis der med tiden skulle komme modstand i denne...

Nogle forslag...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 17 Juli 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

godt 5 år efter - hvordan endte dine BIAS problemer og spiller du stadig på EAR 509?

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
godt 5 år efter - hvordan endte dine BIAS problemer og spiller du stadig på EAR 509?
Uha, der er godt nok løwet meget igennem Casa del Cäpitans stue!

Har dem ikke længere. Det er vel ca 5 år siden jeg solgte dem

Jeg husker faktisk 509'erne som nogle fede forstærkere som var utrolig stramme i lyden. Faktisk lød de ikke overraskende ikke vildt forskellig fra min daværende NAD S200, men faktisk foretrak jeg 509 frem for den...

509'erne lød rigtig hyggeligt sammen med mine daværende Snell A3i. Sikken et match!

Det kunne være sjovt at høre 509 idag...

Jeg husker stadig hifi træf i Viborg for mange herrens år siden da de spillede i en 25 års guld jubi udgave med en super (dyr) bladelius afspiller på nogle kulfiber marten design højttalere. Uha det var godt med Poul Dissing og Bras Bandet  - selv om Modifix ikke var imponeret over dem...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

nu ser det ud som om jeg også skal prøve storebrødrene EAR 549 - så må vi se hvad der lyder bedst - med 92 db følsomme Tannoy i Duelund horn skulle jeg vist nok kunne spille halvhøjt skulle jeg få lyst.

Andre steder skriver der at 509 ikke er hi-fi og buldrer i bassen mens de ingen mellemtone og diskant gengiver - det oplever jeg ikke

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
nu ser det ud som om jeg også skal prøve storebrødrene EAR 549 - så må vi se hvad der lyder bedst - med 92 db følsomme Tannoy i Duelund horn skulle jeg vist nok kunne spille halvhøjt skulle jeg få lyst.

Andre steder skriver der at 509 ikke er hi-fi og buldrer i bassen mens de ingen mellemtone og diskant gengiver - det oplever jeg ikke
Nej sådan var min 509 slet ikke en gammel mk I'er var det....

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa ppp tør man spørge hvad for en pris du fik for dem? og hvilken stand var de i? og hvilke rør du havde i dem?

hilsen René

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes