Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor skal anlægget stå? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvor skal anlægget stå?. Mellem højttalerne eller ved sidevæggen? Man ser ofte at anlægget er placeret mellem højttalerne. Det giver den nemmeste og billigste opsætning. Korte signal og højttalerkabler. Men hvad med at sætte højtalerne på den anden led? Effektforstærkerne imellem højttalerne. Balancerede signalkabler skulle kunne gøre kunsten uden tab. Men er hele sagen værd at ofre 50000 kr på?

Er der nogle der har prøvet dette?

mvh  

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

50K på signalkabler? Nææ så for du nok mere ud af at bruge pengene andre steder!

Bortset fra det er der da ikke noget i vejen for at have anlægget stående på en "sidevæg" det er bare nemmere at have det hele samlet et sted og nemmere at få højttalerkabler i en passende og ens længde.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Der er også den symmetrien at tage i betragtning....ser bedst ud med anlægget i midten

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Sendt: 20 September 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Det er da det nemmeste med anlægget i midten. Men skal man være virkelig seriøs, har jeg hørt at anlægget ikke bør stå mellem højttalerne. Her skulle der efter sigende være den største påvirkning mht. mikrofoni. Stereoperspektivet skulle også lide skade.  Jeg kunne selvfølgelig hugge hul til det tilstødende lokale og lade anlægget stå der

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

hvis man undgår faste flader på sit rack, og ik har tv eller andet  stående i midten tror jeg på ingen måder det kan svarer sig. og ser os en smule kedeligt ud med ren luft imellem...
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
hvis man undgår faste flader på sit rack,

øh, måske er jeg lidt langsom her - men hvad mener du med faste flader? I modsætning til løse flader? Kan du uddybe det lidt eller give et eksempel

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være virkelig seriøst så burde anlægget nok stå i et andet lokale så det ikke bliver påvirket når der spilles højt, men så er vi vist ved at være lidt langt ude

Med mindre det er en eller anden form for multirums installation.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Live21 skrev:

øh, måske er jeg lidt langsom her - men hvad mener du med faste flader? I modsætning til løse flader? Kan du uddybe det lidt eller give et eksempel

Jeg tror live21 taler om de møbel kasser både du og jeg har mellem højttalerne?

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Live21 skrev:

er måske lidt træt.. men hvis man så sagde plademøbel hjalp det måske lidt  eller et rack med plader på siden istedet for luft ? altså som eksempel på hvad man ik skal have.. ligesom et tv heller ik er smart at smide ind mellem sine speakers. det kan nemlig være yderst generende for ens 3d lydbillede

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Hvis det skal være virkelig seriøst så burde anlægget nok stå i et andet lokale så det ikke bliver påvirket når der spilles højt, men så er vi vist ved at være lidt langt ude

Jamen hov.... er det ikke nøjagtig det som Hi-end går ud på.... at finde den løsning der er allerbedst.
Jeg kan læse tråde herinde om kabler der spiller lyst, mørkt, dynamisk eller luftigt og strømkabler der får dit anlæg til at spille bedre, dæmpefødder under din CD-afspiller for at mindske vibrationer osv... osv... osv...
Nogen af disse ting vil jeg ikke modsige har en indflydelse på lyden, men andre er for mig lidt langt ude.

Så hvis anlæg'et skal placeres i et andet rum for bedre lyd er det vel egentlig et li'så godt tweak som alle andre... eller hvad?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
CHTT skrev:

Live21 skrev:

er måske lidt træt.. men hvis man så sagde plademøbel hjalp det måske lidt  eller et rack med plader på siden istedet for luft ? altså som eksempel på hvad man ik skal have.. ligesom et tv heller ik er smart at smide ind mellem sine speakers. det kan nemlig være yderst generende for ens 3d lydbillede

OK nu er jeg med Sådan et har jeg selv, og ja, det er lidt generende

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:
MichaelWB skrev:

Jamen hov.... er det ikke nøjagtig det som Hi-end går ud på.... at finde den løsning der er allerbedst.
Jeg kan læse tråde herinde om kabler der spiller lyst, mørkt, dynamisk eller luftigt og strømkabler der får dit anlæg til at spille bedre, dæmpefødder under din CD-afspiller for at mindske vibrationer osv... osv... osv...
Nogen af disse ting vil jeg ikke modsige har en indflydelse på lyden, men andre er for mig lidt langt ude.

Så hvis anlæg'et skal placeres i et andet rum for bedre lyd er det vel egentlig et li'så godt tweak som alle andre... eller hvad?

Helt sikkert, men det er ikke nødvendigvis et af de billige eller nemme tweaks.
an skal jo også huske på at det som udgangspunkt er bedst hvis kabler er så korte som muligt og det kan jo være lidt besværligt hvis anlægget står i et andet rum.

Men det optimale lytterum er vel optimeret til forholdet mellem dig, dine højttalere og så rummet, men så er vi også ovre i rum der KUN kan bruges til at lytte.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Wizard skrev:
MichaelWB skrev:

Helt sikkert, men det er ikke nødvendigvis et af de billige eller nemme tweaks.
an skal jo også huske på at det som udgangspunkt er bedst hvis kabler er så korte som muligt og det kan jo være lidt besværligt hvis anlægget står i et andet rum.

Men det optimale lytterum er vel optimeret til forholdet mellem dig, dine højttalere og så rummet, men så er vi også ovre i rum der KUN kan bruges til at lytte.

Nu er der vel grænser for hvor korte kablerne behøves at være. Den marginale nytte værdi af at skære yderligere en meter af sine kabler kan vel diskuteres. For hvornår kan det høres og hvornår kan det ikke høres? :o)

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:
Jeg kunne selvfølgelig hugge hul til det tilstødende lokale og lade anlægget stå der

mvh

Det ville sgu da være en konsekvent handling... Er der nogle der har prøvet det?

Det tætteste jeg har været på var da min kompressor til min luftpudearm (ET2) stod i rummet ved siden af for at undgå brum

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes