Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad får man? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har INGEN forstand på rørforstærker, men ser at de ofte har nogle HELT ANDRE data end alm forstærker og at de udover disse data ofte er ret pebrede i forhold til dataerne, hvis man sammenligner med en alm forstærker. Men hvad for man egentlig hvis man har en rørforstærker i stedet for en alm for pengene. Udover en masse teknik som selvsagt er anderledes, hvad man kan så som BRUGER have af fordele i den sammenhæng.

Sagt på en anden måde, hvad er det en rørforstærker kan som en alm ikke kan?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det er jo noget af et stort emne, du her tager op. Lidebskabelige, kilometerlange diskussioner ka blive resultatet. MEN, lad mig prøve:

Det JEG synes, først og fremmest skiller rørene fra transistorerne, er mellemtonegengivelsen. Menneskestemmer gengives i 9 ud af 10 tilfælde bedre på en rør-amp. Der er mere "ægthed" og "nærvær" over rør. Ofte oplever jeg også, at der er mere ægte perspektiv, mere luft omkring hvert enkelt instrument. Man kan lettere pege hvert enkelt instrument ud, i lydbilledet. Noget jeg altid har haft imod lyden fra transistorforstærkere, er det jeg kalder "diskantfnidder". En næsten uhørlig hvislen i diskantområdet. MEN den er der.

Alt er jo som bekendt relativt, og der er transistor forstærkere, som jeg sagtens kan leve med. Sidst, jeg lyttede på transistorer, var i en 3-4 års periode, for 10 års tid siden. Da havde jeg et Perreaux-sæt, som jeg jævnligt satte op imod rørgrej. Først da SK lånte mig et Cary Audio rør-sæt, skiftede jeg Perreaux-sættet ud. En forforstærker med 2 tilhørende monoblokke på hver 20-30 watt, med EL34-rør (Signature Edition). Disse få watt, lød så meget bedre end Perreauxens 200w, at jeg skiftede øjeblikkeligt. Selvfølgelig var der områder hvor Perreaux var bedre, bassen for eksempel, men lytteglæden over Cary Audio sagde spar 2 til alt andet.

Jeg sammenligner jævnligt med transistorgrej, men indtil videre holder Cary skansen. Der har dog været ET tilfælde, hvor jeg havde lyst til at skifte, men hvor jeg ikke havde pengene. 2 x 50W kl.A Accuphase. Det var i næsten alle henseender bedre end Cary. Det skal jeg have, når jeg vinder i lotto!

Af rørgrej jeg, med glæde, har været ejer af, kan nævnes: EAR, Lectron, Luxmann 3800, AudioResearch og en selvbygger fra Vellemann.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hey finn52

Det lyder bestemt spændende, nu har jeg aldrig, af hvad jeg selv ved, hørt noget med rør, men det kunne da godt være man skulle prøve det engang når man alligevel står og skal have andet grej.

Der findes jo vist også rørforstærkere til "menneskepenge" efterhånden synes jeg at have erfarret. Men en anden ting, stiller de ikke rigtig store krav til højtalerne i modsætning eller er det bare en skrøne?

Michael

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Krav til højttaler?? Du skal bare vælge højttalere der ikke stiller krav! Det er er da dig der betaler??

Mere seriøst kan de som oftest ikke lide højttalere med for lav impedans, og et ikke alt for kompliceret delefilter er også en god ting. Rørforstærkere kan bedst lide at levere spænding og ikke strøm, så f.eks. båndhøjttalere som Apogee er nok ikke så oplagte. Der er masser af muligheder for højttalere der passer, men det er da nok en god ide at betragte højttalere og rørforstærkere som et hele.

Ellers er jeg enig med finn52. Rør har en eller anden form for "nærhed" i lyden som virker meget musikbefordrene. Indenfor rørforstærkere er der så flere "skoler". Singel ended, OTL, PP, differential............., det er en stor verden indenfor rør.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

TubeJ: Uha da, det er da vist en verden man aldrig bliver "færdig i" som jeg har bevæget mig ind i kan jeg efterhånden forstå. Pt har jeg som jeg har skrevet flere steder ikke den samme erfarring som mange "gamle rotter" der sidder herinde og har beskæftiget sig med lyd i 20-30 år, hvilket jeg godt kan mærke. Men så er det godt at komme et sted hvor man kan udvidde sin hoisont.

Michael

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

<SPAN =bold>TubeJ: Uha da, det er da vist en verden man aldrig bliver "færdig i" som jeg har bevæget mig ind i kan jeg efterhånden forstå. Pt har jeg som jeg har skrevet flere steder ikke den samme erfarring som mange "gamle rotter" der sidder herinde og har beskæftiget sig med lyd i 20-30 år, hvilket jeg godt kan mærke. Men så er det godt at komme et sted hvor man kan udvidde sin hoisont. </SPAN>

<SPAN =bold></SPAN>

<SPAN =bold>Michael</SPAN>

He-he, vi bliver alle klogere med alderen. Hvis du har mod på at fuske selv ligger der pt. en Dynaco ST-70 på den blå avis til 800 kr. LØØØØØB til Holstebro. Kan ombygges til noget godt.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hey finn52

Det lyder bestemt spændende, nu har jeg aldrig, af hvad jeg selv ved, hørt noget med rør, men det kunne da godt være man skulle prøve det engang når man alligevel står og skal have andet grej.

Der findes jo vist også rørforstærkere til "menneskepenge" efterhånden synes jeg at have erfarret. Men en anden ting, stiller de ikke rigtig store krav til højtalerne i modsætning eller er det bare en skrøne?

Michael

Rørforstærkere til menneskepenge, tjae.... bob, bob.

Hvis 15000-20000kr. er menneskepenge (ny forstærker) så har du ret. Det billigste jeg kan acceptere, af det der er på markedet idag, er Cayins rør-modeller. Det de kan mangle i "finesse", har de til gengæld i dynamisk formåen (udgangstrafoer er vist billige i Kina).

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes