Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 08:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvem har/har haft en Goldmund Studio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle vinyleslkere

Jeg har en Goldmund med en periodisk fejl (vibrerer/ryster sommetider) som ingen kan finde ud af hvad er og hvor kommer fra vil jeg høre om nogen her har en Studio? Send gerne en privat mail til mig, vil gerne finde nogen at udveksle erfaringer med nemlig.
Mail til fidelity-matters@sol.dk

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kender nogen har/har haft en Goldmund Studio?

Synes det er vanskeligt at komme videre med reparationen af min defekte guldklump - hjælp! 

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 24 November 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo efterhånden en ældre sag, stadigvæk MEGET lækker, misforstå mig ikke, men der er jo ikke solgt så mange af dem, derfor er der vel ikke mange med erfaringer, heller ikke mig, men er det ikke et JVC drev der sidder på den? hvis så kunne der måske være en mulighed for at finde et andet brugt?!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke spor kendskab til omtalte grammofon, men har du tjekket, om remmen skraber på?
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Hej alle vinyleslkere

Jeg har en Goldmund med en periodisk fejl (vibrerer/ryster sommetider) som ingen kan finde ud af hvad er og hvor kommer fra vil jeg høre om nogen her har en Studio? Send gerne en privat mail til mig, vil gerne finde nogen at udveksle erfaringer med nemlig.
Mail til fidelity-matters@sol.dk

Hej der !

Hvad for en er det, er den med her http://images.google.dk/images?q=Goldmund+Studio&hl=da&a mp;btnG=S%C3%B8g+i+billeder 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Der har været anvendt forskellige drev i tidens løb på værket. Det startede vist nok med at være baseret på et Technics SP10 med Pabst motor. Siden blev der anvendt Pioneer og JVC motorer bl.a. Jeg er ikke klar over med sikkerhed hvilken motor der sidder i mit værk, men tror det er en Pabst og den er såvidt jeg ved ret svær ar skaffe (og det er ikke den samme motor der sidder i en Dual 703 desværre), primært fordi den ikke laves mere og fordi den ikke var videre driftsstabil i længden, hvorfor man gik bort fra den.
Det er imidlertid ikke sikkert at det er motoren den er gal med så det skal jeg først have fundet ud af og da der er tale om en periodisk fejl som indtil nu ikke har været mulig at detektere på et værksted er det svært at finde ud af om det er motor eller motorstyring der er defekt. Hvis jeg fandt en der havde et værk med samme motor kunne jeg hurtigt finde ud af om det var motor eller motorstyring den var gal med.
Strømforsyningen er det med 99% sikkerhed ikke.

Finn52 - Det kan ikke være noget med remmen da der er tale om et direkte drevet værk

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jeppe Vinding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe Vinding

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har et link her ... fra denne side:

http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html

The Goldmund Studio is "The Classic Turntable" Design.

and not The (far inferior) Linn Sondek LP-12, which is just a few years older.

Caveat: The Studio is as deep as it is wide, and doesn’t fit on standard shelves.

Clarification- The earlier Goldmund Studio models, with their metacrylic platter and subchassis, but with wood bases, are still superior to the Class C tables below, but the sonic differences are not as pronounced; rate them Class B/C.

Repair Issues- I've been recently informed that Goldmund can no longer provide the direct-drive motors for these turntables if and when they need to be replaced. Any verification of this bad news would be appreciated. Even better would be some information on how to find a (direct) replacement motor.

More Recently- A reader informed me that he knew a couple of people who may be able to help Goldmund owners having mechanical problems with their turntables/tonearms. I'm not posting their identities, but an interested reader can e-mail this site for contact information. (4/04)

However, really early Goldmund models have a potential problem that can not be repaired. This is from the Goldmund website:

"Our early production of the Goldmund Studio and Studietto turntables used a motor made by Pabst in Germany which was discontinued in the early 80s by its manufacturer without service possibilities. We changed the motor for a JVC one which we still have in stock for service. Any turntable using the early motor will be unusable when the motor stop working and we have no way to help, the original manufacturer not providing even spare parts. The Pabst motor is easily recognizable being in one part, with very thin loose wire connecting it to the front panel of the turntable. On the contrary, the JVC motor was made in two separate parts, motor and electronic board, was covered, under the suspended top plate of the turntable by a thin molded plastic black cover and attached to the front panel by a flat cable. We strongly encourage all buyers to not buy the Pabst version since the motor are now 20 years old minimum and cannot be repaired."

Det er ikke opløftende læsning men tilsyneladende kan man kontakte denne site, for kontakt til nogen som kan hjælpe.

SATMIT

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Tak til SATMIT for den oplysning!

Står den til troende er der ikke tvivl om der sidder en JVC motor i min Studio - spørgsmålet er så om der kan gøres noget i den retning? Jeg vil i hvert fald prøve at kontakte den nævnte side og høre hvad de siger.

Fortsættelse følger...

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe,

Glad for at kunne hjælpe. Mit bud er at Goldmund kan hjælpe dig, ellers ville de sandsynligvis ikke skrive som de gør. Send dem en mail.

Prøv eventuelt at lytte til motoren mens den kører, for at høre om mislydene stammer derfra.

Held og lykke med det ... det ville være synd hvis ikke den kommer til at kører optimalt igen.

SATMIT

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

SATMIT - den SKAL op og køre igen! Den er altfor god at have stående.

Såvist jeg kan læse mig til er der måske råd at hente (uden at skulle skifte motoren ud) hvis man som jeg har et værk med JVC motor. Der står om en læser der måske kan hjælpe med reference til redaktøren. Jeg har så skrevet til redaktøren om det - han har tidligere været meget flink til at svare (men er bagud med mails pga. okanen Wilma )

Det er værre hvis man har en med Pabst motor - i så fald skal man såvidt jeg kan se på jagt efter en anden motor og det nemmeste er vist at lede efter den der sad i en Dual 701 eller 721, men de skulle vist heldigvis ikke være helt umulige at skaffe hvis det kommer dertil...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes