Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkere: NAD 2600 vs Rotel RA-980BX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 November 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Vil lige starte med at sige jeg er fulstendig grøn på hi-fi området men har i længre tid ønsket at udskifte mine elendige computerhøjtalere med noget ordentligt. Jeg blev i en tidelirere tråd her på formmet rådet til at købe en brugt Rotel RA-980BX forstærker.

I går fandt jeg så tilfældigvis ud af at min nabo i længre tid har haft en NAD 2600 forstærker til at stå ubrugt i sin kælder. Denne har jeg har jeg meget generøst fået lov til at låne på ubestemt tid. Dette betyder at jeg på nuværende tidspunkt ikke behøver at investere i en forstærker selv.

Så vil jeg bare spørge jer hvor god denne forstærker er i forhold til den Rotel som jeg har mulighed for at købe brugt?

Og et lille sidespørgsmål:
I snakker meget om at få rænset udgangsreleerne i forstærkere her på hifi4all. Hvor lang tid går der normalt mellem disse skal rænses og hvilke typiske karakteristika får lyd der er blevet kørt gennem en forstærker med beskidte releer?
Til top Vis Abild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Abild

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 November 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hvis den virker så lad være med at gøre noget ved den, det er først når du kan høre at der er noget galt du skal spekulere i de baner.

Og så synes jeg den spiller rigtig kanon, og bedre end alt det Rotel jeg har hørt, men det er jo kun min erfaring der taler.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

hej jeg har selv 2400 og den er ganske udemærket de med relæerne er du ikke i tvivl om hvis det er galt for så skatter den eller ingen lyd overhovedet
Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene :)
Forstærkeren laver faktisk til tider skrattelyde og den begynder jo at blive pænt gammel så det var måske på tide at få den rænset?

Nogle flere der har noget at bidrage med?
Til top Vis Abild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Abild

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ja, behold endelig denne 2600'er. Den er klasser bedre end en Rotel 980.

Ang udangsrelæerne, så er det ikke noget der skal renses jævnligt. Men forstærkeren har efterhånden 15 år på bagen, og det betyder at den, afhængig af hvor meget den har været brugt, kan begynde at få lidt problemer med relæerne.
Du hører det ved, at lyden forsvinder i den ene eller måske begge kanaler. Skulle det ske, kan man give relæerne en gang kontaktrens, og så kører den formentlig 15 år mere uden problemer.

Er der ingen problemer, så lad være med at pille.... Husk på: If it ain't broken, don't fix it!!
Og skal du rense relæerne,så tag stikket ud af stikkontakten, og lad den stå et kvarter før du begynder... så er alt afladet!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes