Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: HK 3470; bedre lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nillevang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Status: Offline
Sendt: 15 November 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens!

Jeg har en Harman Kardon 3470 som driver et sæt Dantax Concept 200 højttalere. HK3470'eren yder 2x100 watt i 8ohm og Eltax'ene kan tage 100watt hver i musikeffekt.

Mit problem er følgende: Jeg synes at lyden er ulden og upræcis. Bassen og mellemtonen er et stort rod. Diskanten er egentligt fin nok synes jeg. Spørgsmålet jeg har går egentligt på om højttalerne simpelthen er for store til forstærkeren? I min bil har jeg 2x300 watt's Pioneer der trækker 4 styks 45 watt højttalere, altså +dobbelt så mange watt som højttalerne kan tage - og det lyder fuldstændigt lækkert med en ultraskarp og tør bas + mellemtone) - jeg vil have samme knastørre lyd i min stue!! Hvad ville så være smart:

Nye mindre højttalere (fx. http://www.lydshop.dk/lux/product_info.php?cPath=100&pro ducts_id=5598&osCsid=aec4ffbcfc055069fc1bfc5d01651b4e  ved faktisk ikke om det er ok at paste links, hvis ikke det er, beklager jeg meget)

Eller evt smække en ordentligt kraftig effektforstærker efter HK3470'eren? Hvilken?

Da jeg er studerende er prisen absolut også en faktor der spiller ind :-)

På forhånd tak

Mvh Niels

Til top Vis Nillevang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nillevang

Nillevang
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige at sige at jeg har fyldt ca 25 kg småsten i bunden af hver højttaler, samt fyldt lidt glasuld i kabinettet for at dæmpe lyden. De lyder meget bedre og mere præcist end før på trods af den relativt høje fuskergrad Men, stadigvæk slet ikke godt nok!!

Tør, præcis veldefineret lyd på studerende-budget, det er hvad jeg gerne vil ha...

noah0205
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 November 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Det er en god idé at fuske lidt, hvis man har noget billigt gear, men al ære og respekt er det nok begrænset hvad du kan forvente at få ud af disse højtalere! Du skriver både Eltax og Dantax; jeg tror du udelukkende mener Eltax, og det ER altså meget billige højtalere.

Harman Kardon plejer ikke at have strømstyrkeproblemer, så jeg ville kigge mig omkring efter nogle bedre højtalere -  for mig har det været den største revolution at gå fra højtalere som dine til nogle i 5000,- klassen; altså små 10000 for et sæt. Det har været det hele værd og 12 år efter spiller de stadig skidegodt.

Til top Vis noah0205's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noah0205

Nillevang
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Ja de hedder naturligvis Eltax  Tak for rettelsen og indlægget!

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa, din H/K har "RIGELIG" med krafter, og for en god ordens skyld, skal det siges at det slet ikke er nogen speciel god ide at kombinere en alt for stor forstærker til for små højttalere, du brænder nemt enheder af på denne måde.

Ang. dit problem, vil jeg udelukkende mene at du har et ht problem. Har selv engang ejet eltax, og det er jeg ikke stolt af

Jeg vil straks søge nye højttalere, og hvis jeg var dig, vil jeg begynde at fokusere mindre på effekter og mere på lyden :)

Harman har rigelig med kraft og spiller faktisk efter min mening rigtig godt! Overvej altså andre speakers. Kig ned i din lokale hifiklub eller anden butik, hør nogen højttalere og lån med hjem/tag din forstærker med.

For en god ordens skyld skal det siges, at MUSIK watt ikke er ægte watt, men det hvad højttaleren kan klare i ultra korte perioder. Sinus opgivelsen er den rigtige og kontinurlige opgivelse, men husk alt er relativt og man skal ikke gå så højt op i det.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes