| Forfatter |
|
Moef Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg ligger inde med 2 stk. gamle Concorde 20, hvor nålen sikkert har kendt bedre dage. Så jeg havde tænkt mig at udskifte nålen m. en Stylus 20 nål, som vidst nok stadig skulle passe på det gamle hus. Men så har jeg speguleret på, om man kan smide en Stylus 30 nål over på et gammelt Concorde 20 hus?
Og vil en stylus 30 give mig hørebar bedre lyd & mindre slid end en stylus 20, hvis altså 30'eren kan sidde på Concorde 20 huset?
Til sidst vil jeg lige spøge lidt til pladerens. Jeg har læst en en del emner her på forummet vedr. forskellige rensevæsker. Selv har jeg i 80'erne starten af 90'erne brugt Permostat - som det eneste jeg syntes virkelig virkede, og som ikke giver mere knas på plade end der var i forvejen. Men flere af jeg skriver om en masse nyere renseprodukter jeg ikke kender. Virker disse produkter fuldt på højde med Permostat, hvis altså nogen af jer har prøvet det? Jeg har dog allerede bestilt permostat via den svenske hjemmeside der omtales "hifi-punkten". De var desværre løbet tør for produktet pt., men det skulle komme hjem igen.
Til sidst, hvilken pladebørste skal man købe antistatic / vådrensning? Lige nu bruger jeg en alm. AM kulhår børste, som stadig virker, men hvor godt den efterhånden virker er jeg usikker på. Den har holdt siden 80'erne :-)
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ikke nogen af jer, som benytter de gode gamle Ortofon MM Concorde / OM pickup'er, som måske ved om en stylus 30 passer på en Concorde 20 krop?  Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener, at både stylus 30 og 40 passer på Concorden.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finn,
Uha da, det var dejligt, hvis altså jeg kan montere en stylus 30 på min gamle concorde 20 krop. Jeg har ikke rigtig kunne finde ud af det nogen steder. Men jeg var bange for, at det kun var Ortofons OM modeller som kunne udveksle stylus, men forhåbentlig da også Concorden.
Ved du noget om lydforskellen mellem 20'eren og 30'eren? Kan det betale sig, at opgradere til 30'eren i forbindelse med bedre lyd og mindre pladeslid?
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
OM30 er med såkaldt "fine line" slebet diamant, OM20 er "elleptisk" slebet diamant. Vægten af diamanten på OM30 er lavere end OM20, hvilket giver bedre sporing. Jeg vil tro, at især diskanten er bedre på OM30 end OM20. OM30 har også lavere nåletryk end OM20, og det burde give mindre pladeslid.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg må se hvad jeg finder ud af. I hvertfald er jeg meget tændt på, at sammenligne lyden mellem min eksisterende Concorde Night Club E og så en eventuel stylus 30.
Mange tak,
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen igen,
Jeg ved godt det nok er fy fy skamme, og sige Technics SL1200 Mk2 her blandt entusiaster, sorry - men det er sådan en fætter Corcorden skal monteres på. Er der alligevel nogen som ved hvilken af nålenhederne Ortofon Stylus 20 ell. 30 - som passer bedst, hvis nogen af dem? Så vidt jeg kan se, er data næsten ens på nær slibningen, som er fine line på 30'eren. Nålen til 20'eren koster 450 kr. og 30'eren ca. 800 kr. - skal jeg nappe 30'eren, ell. nøjes med stylus 20?
Ellers kan i anbefale noget bedre i nævnte prisniveau?
Jeg fandt i øvrigt en god side i forbindelse med pladerens og afspiller justering: http://www.xs4all.nl/~rabruil/rc1.html#LIQUID
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moef skrev:
Hejsa igen igen,
Jeg ved godt det nok er fy fy skamme, og sige Technics SL1200 Mk2 her blandt entusiaster, sorry - men det er sådan en fætter Corcorden skal monteres på. Er der alligevel nogen som ved hvilken af nålenhederne Ortofon Stylus 20 ell. 30 - som passer bedst, hvis nogen af dem? Så vidt jeg kan se, er data næsten ens på nær slibningen, som er fine line på 30'eren. Nålen til 20'eren koster 450 kr. og 30'eren ca. 800 kr. - skal jeg nappe 30'eren, ell. nøjes med stylus 20?
Ellers kan i anbefale noget bedre i nævnte prisniveau?
Jeg fandt i øvrigt en god side i forbindelse med pladerens og afspiller justering: http://www.xs4all.nl/~rabruil/rc1.html#LIQUID
Mvh. Moef
Det problematiske ved SL1200 er armen, der er noget af en "tung" sag, med en del friktion i lejerne. Det kræver en "stiv" pick-up, så du skal nok nøjes med 20eren. Den er ikke så blødt ophængt som 30eren. Måske skulle du købe en MC pick-up, de er generelt "stivere" i ophænget.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Finn, okay jeg troede nu ellers at ophænget var ens på begge modeller, men at det kun var selve slibningen og indfatningen der var forskellen. Men ok, er der nogen MC pickup'er du kan anbefale, samt steder hvor de kan købes? Men så skal jeg også bruge en ekstra MC forstærker ikke?
Moef
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Ortofon MC1 turbo pick-up |
|
|
| Varenavn: |
Ortofon MC1 turbo pick-up |
| Varenr.: |
MC-1 |
| Forsendelses vægt |
0 | |
|
|
Fine line diamant, high-output moving coil pick-up, passer i anmindelig MM indgang. nåletryk 2 gram vægt 4,1 gram, frekvens område 20-30000 hz fin detalieret gengivelse.
799,00
http://www.nbradio.dk/shop/default.asp?ProductID=MC-1
Dette er en HIGH OUTPUT MC pick-up, og kræver ikke andet end en alm. grammofonindgang. | | > |
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Ja jeg kan godt se, at MC-1 har et stivere ophæng. en mellemting mellem min Night Club E disco pickup og så OM 20, 30 pickup'erne. Men MC-1 er vidst nok i følge Ortofon selv en Elliptical pickup. Men skal så vidt jeg kan se, op i MC-3 før det er fine line. Men det ser ikke ud til, at nbradio har den på deres site, måske i deres forretning?
En anden ting jeg bed mærke i er, at tip massen er noget større på MC-1 og 3 pickup'eren, betyder det noget i forhold til nålemassen på OM 20, 30 som er noget mindre?
Men som du siger, så skal jeg nu nok gå efter en moving coil pickup til min 1200mk2, så ikke nålen måske ligefrem hopper ud af rillen pga. for meget affjedring :-) Jeg vil dog gerne gå lidt op i pris, og få en lidt bedre moving coil pickup, helst på lydkvalitets højde med OM 20, 30. Men måske moving coil lyder meget bedre?
For en 1000-1500 kr., kan man her få lidt bedre Ortofon moving coil?
Mvh. SLL
|
| Til top |
|
| |