Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Jagten på forstærkeren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 December 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Ja, vi støder jo til daglig på disse emner, og jeg beklager for endnu et i samme felt...but here goes:

Min gamle Denon AVR 1803 skal på pension. Jeg søger derfor en ny STEREO forstærker.

Lidt om mit nuværende anlæg og musik præferencer:

Anlæg:

Ht / B&W DM601s3

Stander / VM Acoustic

Forstærker / Denon AVR 1803

DVD / Denon DVD 900

Kabler / Taralabs nexa, profigold scart og optisk kabel

Musik smag

Hip hop
(Mos Def, Talib Kweli, Roots, Common, Gangstarr, Mobb Deep osv.)
Rock (Swan Lee, Depeche Mode, Kashmir, NIN, Rage Against the Machine, REM osv.)
Soul
(D'angelo, Erykah Badu, Lauryn Hill, John Legend osv.)

Som I kan se, er mit anlæg ikke det mest idelle at spille musik på. Til film er det godt, men musik duer bare ikke. I første omgang vil jeg dog udelukkende fokusere på forstærkeren, og skifte denne ud, da jeg helt klart mener, at den er flaskehalsen. Jeg er nemlig sikker på, at jeg kan drive mere saft ud af mine højttalere, selvom det ikke lige oser af "High-End". Jeg regner med at skifte til VA Haydn eller B&W 705, når økonomien tillader det.

Jeg har ca. 10k til rådighed til en forstærker.

Jeg har lyttet til Thule IA 100 og NAD 352 indtil videre på en Dali Ikon 2, og Denon PMA 2000E sammen med Denon DCD 2000AE (et sæt til 24k) på B&W 805S.

Denon systemet lød godt. Om det er anlægget, eller B&W 805S der skal have æren, ved jeg ikke, men det lød godt. Desværre var sættet langt over mit budget.

Synes NAD 352 gjorde det fint på Dali Ikon 2. Det samme med Thule IA 100, men NAD'en er klart mere strømstærk. Dog synes jeg ikke, at jeg kunne høre mærkbar forskel på de to alternativer(!). Det må være rummets akkustik samt andre detaljer der driller. Rummet var nemlig propfyldt med andet udstyr (og kunder).

Nå, men inden I mister interessen i mit indlæg, så har jeg kigget og lyttet til nogle af disse alternativer:

Cambridge 640A + Cambridge 640C v.2 (CD) = ca. 5400kr

NAD 352 og NAD 542 (CD) = ca. 7500kr

NAD 162 (pre) og NAD 272 (effekt) = ca. 8500kr

Thule IA 100 = 5500kr

Thule IA 150B = set til 8500 hos Hifi4you

Primare I 21 = 8500kr

Rotel RA 1062 = 7400kr

Rotel RA 03 = 6000kr

Tjae, det var så, jeg har haft kig på. CD-afspiller betyder ikke det helt store. Den kan evt. købes senere. Forstærkeren er klart det vigtigste! Som I kan se, skal forstærkeren kunne håndtere rock, hip hop og soul musik. Dvs. den skal kunne bruges til ALLE musikgenre, næsten!

Jeg har ikke noget mod at købe brugt. Dog vil jeg have, at systemet skal passe sammen! Vil helst ikke have en brugt Thule sammen med en NAD cdafspiller. Det passer bare ikke sammen i design (ja, design spiller også en rolle ).

Kan I hjælpe mig? Håber I kan.

På forhånd tak!

Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 16 December 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Tror personligt jeg ville gå efter Thule IA 150Beren eller Primaren, men lyt dig frem. Det er dig der skal leve med den.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Tror personligt jeg ville gå efter Thule IA 150Beren eller Primaren, men lyt dig frem. Det er dig der skal leve med den.

Hej Kjaers.

A)
Da jeg lyttede til Thule IA 100, skulle forhandleren skrue en del på volumeknappen, før der kom lyd. Det skulle han tilgengæld ikke på NAD 352. Der var lyd og kraft fra bare han rokkede et par cm med volumen. Viser det bare hvor kraftig og strømstærk NAD'en er i forhold til Thule's IA 100? Eller har det ingen betydning overhovedet?

B)
Jeg er tilgengæld også vild med Primare. Hvis jeg havde pengene, var jeg klart gået efter I30'eren. Tror du I20'eren kan klare det alene eller skal den suppleres med en effekt?

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 December 2005 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

A)
Da jeg lyttede til Thule IA 100, skulle forhandleren skrue en del på volumeknappen, før der kom lyd. Det skulle han tilgengæld ikke på NAD 352. Der var lyd og kraft fra bare han rokkede et par cm med volumen. Viser det bare hvor kraftig og strømstærk NAD'en er i forhold til Thule's IA 100? Eller har det ingen betydning overhovedet?

B)
Jeg er tilgengæld også vild med Primare. Hvis jeg havde pengene, var jeg klart gået efter I30'eren. Tror du I20'eren kan klare det alene eller skal den suppleres med en effekt?
[/QUOTE]

Jeg har en I20. Den blev på et tidspunkt brugt sammen med B&W CDM1SE. Og den havde absolut ingen problemer med at spille op. Så jeg tror ikke du vil få problemer med dine B&W DM601s3.

Men den bedste lyd jeg fik ud af CDM1SE var sammen med en Marantz PM7200 forstærker

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 17 December 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

hej AM-E,
jeg har en Thule PR/ PA 100,
på det system har jeg spillet med følgende højttalere uden problemer overhovedet:

Tidligere:

HF 275

Tannoy D 500

B&W 601

Uden problemer, men tværtimod med stort overskud

På mine nuværende højttalere Vienna Haydn er der overskud, overskud, overskud og ikke mindst utrolig vellyd....
Som nævnt i tråden lidt oppe så skal du ud og lytte dig lidt frem....
God "jagt"

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

scatcat skrev:

Jeg har en I20. Den blev på et tidspunkt brugt sammen med B&W CDM1SE. Og den havde absolut ingen problemer med at spille op. Så jeg tror ikke du vil få problemer med dine B&W DM601s3.

Men den bedste lyd jeg fik ud af CDM1SE var sammen med en Marantz PM7200 forstærker

Ja, jeg har faktisk også opdaget at der en en del, der bruger Marantz sammen med B&W. Jeg synes deres nye budget amp, 7001 KI, tiltaler mig lidt. Tror du 7000kr for KI'en modellen er pengene værd?

Vil MEGET gerne købe brugt. Jeg er således blevet tilbudt en lækker Classe Cap 101, men jeg ved ikke hvordan den lyder. Desuden kan jeg heller ikke opstøve en cd afspiller i denne serie fra Classe! Kæresten er sådan set ligeglad, hvad jeg køber; bare det lyder godt, og ser ens ud. Dvs. jeg ikke bare kan rende rundt og købe forstærker og derefter cd afspiller i to vidt forskellige designs. "Det skal hænge sammen", som hun siger....hehe, ja det er ikke nemt, når kæresten stiller disse "krav".

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
hej AM-E,
jeg har en Thule PR/ PA 100,
på det system har jeg spillet med følgende højttalere uden problemer overhovedet:

Tidligere:

HF 275

Tannoy D 500

B&W 601

Uden problemer, men tværtimod med stort overskud

På mine nuværende højttalere Vienna Haydn er der overskud, overskud, overskud og ikke mindst utrolig vellyd....
Som nævnt i tråden lidt oppe så skal du ud og lytte dig lidt frem....
God "jagt"

mn1974, ja du har jo ret. Det bedste er at komme ud og lytte. Vi har bare desværre kun Hifi Klubben i Herning. Jeg må arrangere en tur til Århus engang efter det nye år....

A) Hvordan spiller din Thule med VA Haydn? Er der kraft og overskud i forstærkeren, når den er spændt på denne højttalere?

B) Og hvordan er Haydn i forhold til B&W 601s3? Har den bare mere "af det hele"? Har nemlig også tænkt på at opgradere til Haydn Grand i fremtiden, og derefter supplere den med en sub.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej AM-E,
jeg synes at mit anlæg spiller med saft og kraft ( altså overskud )...
Jeg er meget meget forundret over hvor stort overskud de spiller med. I mine øre skal man op og give mange penge for at få nogle højttalere der kan matche denne...
Den musikalitet de kære Haydn er udstyret med er sku´ utrolig!?!
I mit setup er der ingen grund til en SUB.
Som det står kan det både "spille" film, den nye Madonna plade, Metallica og funk m.v. uden at mit setup løber tør for kræfter eller overskud

I forhold til et par B&W 601s3 spiller de bare meget meget bedre på alle fronter. Balancen, neutraliteten, varmen, fyldigheden osv............

Der skal ikke herske tvivl om at jeg er Thulefreak.
Der er jo lige så mange meninger om hifi som der er mærker.
Hvert mærke sine fortalere.... Der er feks. nogle der mener at Thule har en lidt kold lyd!!!
Det synes jeg ikke og mine Vienna Haydn kompenserer ihvert fald i udstrakt grad for dette, da de spiller med en veloplagt varm lyd på trods af at de endnu ikke er tilspillede - jeg har kun nået ca. 50 timer (det er vist noget med at de skal spille ca. 200 timer for at være optimalt tilspillede)

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Hej AM-E,
jeg synes at mit anlæg spiller med saft og kraft ( altså overskud )...
Jeg er meget meget forundret over hvor stort overskud de spiller med. I mine øre skal man op og give mange penge for at få nogle højttalere der kan matche denne...
Den musikalitet de kære Haydn er udstyret med er sku´ utrolig!?!
I mit setup er der ingen grund til en SUB.
Som det står kan det både "spille" film, den nye Madonna plade, Metallica og funk m.v. uden at mit setup løber tør for kræfter eller overskud

I forhold til et par B&W 601s3 spiller de bare meget meget bedre på alle fronter. Balancen, neutraliteten, varmen, fyldigheden osv............

Der skal ikke herske tvivl om at jeg er Thulefreak.
Der er jo lige så mange meninger om hifi som der er mærker.
Hvert mærke sine fortalere.... Der er feks. nogle der mener at Thule har en lidt kold lyd!!!
Det synes jeg ikke og mine Vienna Haydn kompenserer ihvert fald i udstrakt grad for dette, da de spiller med en veloplagt varm lyd på trods af at de endnu ikke er tilspillede - jeg har kun nået ca. 50 timer (det er vist noget med at de skal spille ca. 200 timer for at være optimalt tilspillede)

Uha, det lyder jo godt. Er jo også helt vild med Thule's design. Meget minimalistisk! Er der en grund til, at du valgte en forforstærker/effektforstærker løsning istedet for en integreret, såsom IA 100 eller 150B?

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

tja,
for mig at se er det lidt et religionsspørgsmål lige hvad IA 100 kontra PR/ PA 100 angår.
Jeg er tilhænger af at delene er adskildt. Jeg har en ide om at der f.eks. kan være en større strømforsyning i de enkelte dele fremfor hvis de er samlet.
Ingen tvivl om at Thule IA 100 er et fantastisk apperat...
Det er ikke den bedste forklaring, men jeg er heller ikke tekniker bare lytter
Endvidere stod det og smilede til mig og det ville med mig hjem, hehe.... jeg mener der er også et aspekt der hedder økonomi.
PT går jeg med tanker om at udskifte mit nuværende PR/ PA 100 med en IA 250 eller lign., men det kræver at jeg får afhændet det jeg spiller på pt....
Ikke at det ikke spiller, men når man nu bliver ramt af en sygdom "hifisyndromet"...., hehe så skal man jo skifte lidt...

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 17 December 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvad med at kigge på en cayin 252! det lyder fantastisk. har selv haft 251, som også var god. masser og kræfter og flot perspektiv. mener den ligget på ca 7500. der er en anmeldelse her på siden tror jeg nok.
Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
scatcat skrev:

Ja, jeg har faktisk også opdaget at der en en del, der bruger Marantz sammen med B&W. Jeg synes deres nye budget amp, 7001 KI, tiltaler mig lidt. Tror du 7000kr for KI'en modellen er pengene værd?

Hvis du har brug Pre-out, er den måske ok. Kender  den ikke. Den mangler en vigtig ting som 7200 havde. Klasse A udgangen.

Men 7000,- synes jeg er for meget(selv for KI modellen)

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 17 December 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke Thule med B&W (selvom jeg godt kan lide Thule) - så hellere Rotel. Faktisk sälges B&W og Rotel af samme gruppe i UK.

Da du satser på B&W så pas på alt for lystklingende forstärkere - men også de såkaldt tilbagelänede forstärkere for de vil lyde uldent på B&W. Og her mener jeg Rotel er mere åben end NAD. Jeg er nok ikke enig med en del herinde - men Cambridge nej tak ....

Har Denon ikke lavet nye stereo forstärkere - men jeg kender dem ikke og ved ikke om de er for lyse i klangen til B&W.

Good luck

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

hej AME er du blevet klogere, jeg mener, har du fået indkøbt noget?

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
hej AME er du blevet klogere, jeg mener, har du fået indkøbt noget?

Hej MN.

Nej ikke rigtigt. Tager en tur til Århus engang i næste uge. Jeg har kigget lidt på Marantz KI 7001 og Rotel's  RA-03.  Venter desuden spændt på Densen's B-110. 

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Tjaa.. Hvis du har mod på det kan du jo bestille en forstærker hjem fra Kina..

Har selv med succes bestilt en Korsun v8i (Dussun v8i). Den spiller ret så godt i mine ører. Med MASSER af overskud...

Du kan jo kigge lidt på www.nysound.com og læse lidt reviews om de forskellige forstærkere på nettet. Desværre er det jo lidt svært at lytte til, men til gengæld får du meget for pengene.

Hvis ikke det var fordi du boede i Jylland, var du velkommen her, til at lytte lidt på varen.

Mvh Christian

Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 23 December 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

-Chiller- skrev:

Har selv med succes bestilt en Korsun v8i (Dussun v8i). Den spiller ret så godt i mine ører. Med MASSER af overskud...

Du kan jo kigge lidt på www.nysound.com og læse lidt reviews om de forskellige forstærkere på nettet. Desværre er det jo lidt svært at lytte til, men til gengæld får du meget for pengene.

Hvis ikke det var fordi du boede i Jylland, var du velkommen her, til at lytte lidt på varen.

Mvh Christian

Korsun v8i (Dussun v8i) .... har jeg aldrig hørt om?

Hvad er det? Hvordan lyder det? Hvem forhandler dem?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

-Chiller- skrev:

Mvh Christian

Hej Christian.

Det er noget af en monster forstærker, du har anskaffet dig. 

Synes også, du er en modig herre, da det ikke er helt risikofrit at handle i udlandet. Især ikke når det er helt ovre i Østasien. Desuden læste jeg også, at der var en kunde der havde problemer med Korsun V8i'eren. Det var noget med, at strømforsyningen brummede højlydt.

Så modig er jeg altså ikke...og slet ikke, da det er mit første stereo setup jeg er igang med at "bikse" sammen. Men Xindak kablerne var da meget interessante!

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg bryder ind.....

Men jeg har for nyligt hørt på en Sugden A21AI og  jeg har faktisk ikke hørt noget der kommer tæt på i pris klassen. Den koster 12 k og spiller rigtigt godt.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes