Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad er dæmpningsfaktor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Min effektforstærker har en dæmpningsfaktor på 80 (8 ohm) - men hvad vil det egentlig sige omsat til lydmæssige egenskaber, hvis man skal sige noget generelt???

MVH

EDIT: Den har endvidere dette spec: "Slew-Rate (su 8 ohm) > 200 V/µS" som vist nok har noget at gøre med dens evne til at levere strøm til Ht´eren, men hvad dækker dette tal over??

Jeg er på ingen måde velbevandret udi disse tekniske aspekter, men kan disse data overhovedet bruges til noget når man vil vurdere forstærkerens ydeevne??

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Hejsa

Min effektforstærker har en dæmpningsfaktor på 80 (8 ohm) - men hvad vil det egentlig sige omsat til lydmæssige egenskaber, hvis man skal sige noget generelt???

MVH

Dæmpningsfaktor er forholdet mellem højttalerens impedans og forstærkerens udgangsimpeans.
Den indikerer hvor godt din amp styrer din HT.
Dog skal man lige vide, at hvis der er brugt megen modkobling til at opnå dæmpningsfaktoren, så anvendes størstedelen af forstærkerens effekt til at normalisere forholdene på udgangsklemmerne.
Som et metafor herpå, svarer det ret meget til at du stikker dit hoved op i måsen, for at checke efter om du nu også gør det du burde gøre.

En dæmpningsfaktor på 80 i 8 Ohm giver så en udgangsimpedans fra din amp på 8/80=0,1Ohm.
Hvis du åbner din amp, og lokaliserer emittermodstandene i den, og aflæser værdien og tæller hvor mange der er pr. kanal, så vil du hurtigt kunne regne ud, om dæmpningsfaktoren er bragt op vha. modkobling.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Dæmpningsfaktoren er forholdet mellem højttalerens impedans (og egentligt også kablet) og udgangsimpedansen på din forstærker.

Er din samlede impedans 8 ohm (kabel + højttaler) og du har en udgangsimpedans på 0.1 ohm, vil din dæmpningsfaktor være = 80

8 ohm (højttaler + kabel) divideret med 0.1 (udgangsimpedansen) = 80

Jo lavere udgangsimpedans, jo højere dæmpningsfaktor.

Dæmpningsfaktoren siger noget om hvor godt forstærkeren stopper enhedens unoder (bevægelser enheden laver på egen hånd - altså noget forstærkeren IKKE har bedt enheden om)

Jo lavere udgangsimpedans, jo bedre kortslutter/bremser forstærkeren enhedens bevægelser.

Så har man et kabel med stor modstand i, ja så får man også en mindre/dårligere dæmpningsfaktor - også derfor er det godt med korte og tykke kabler til bassen.

Den ideelle forstærker har samme dæmpningsfaktor i hele frekvensområdet.

Bedre kan jeg ikke forklare det. 

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg og Pilfinger er enige om noget!

Det er vist snart jul hva´?Mistletoe 1

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 18 December 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg og Pilfinger er enige om noget!

Det er vist snart jul hva´?Mistletoe 1

Pilfinger  - Det var der engang en børneudsendelse der hed, eller rettere en "person" i den

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Dæmpningsfaktor - er det ikke forstærkerens evne til at overdøve når nogen råber 'SKRU NED!' ?

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Dejen skrev:

Hejsa

MVH

Dæmpningsfaktor er forholdet mellem højttalerens impedans og forstærkerens udgangsimpeans.
Den indikerer hvor godt din amp styrer din HT.
Dog skal man lige vide, at hvis der er brugt megen modkobling til at opnå dæmpningsfaktoren, så anvendes størstedelen af forstærkerens effekt til at normalisere forholdene på udgangsklemmerne.
Som et metafor herpå, svarer det ret meget til at du stikker dit hoved op i måsen, for at checke efter om du nu også gør det du burde gøre.

En dæmpningsfaktor på 80 i 8 Ohm giver så en udgangsimpedans fra din amp på 8/80=0,1Ohm.
Hvis du åbner din amp, og lokaliserer emittermodstandene i den, og aflæser værdien og tæller hvor mange der er pr. kanal, så vil du hurtigt kunne regne ud, om dæmpningsfaktoren er bragt op vha. modkobling.

Ok - der er 6 db modkobling (="feedback", ikke sandt?) i den strømforstærkende del, ellers ingen modkobling. Min uforstandighed siger mig, at det ikke er meget og på papiret ok..

Vender jeg mig om så langt jeg evner, siger odeuren mig, at det virker deromme!

MVH

Von Schweikert VR2

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Dæmpningsfaktor - er det ikke forstærkerens evne til at overdøve når nogen råber 'SKRU NED!' ?

Det er "næsten" rigtigt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Båt igen

Slev rate = betalt for sent= sløv rate!
Det har ikke noget med blew rate at gøre, hvilket vist har noget med tempoet i noget pusteri at gøre

OK!
Det er et udtryk for, hvor hurtigt din forstærker kan reagere "when called upon"
Fra 0 til 200V på 1/1000 sekund.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Og så må vi jo heller ikke glemme NØRDFAKTOREN.
Den er jo nok så væsentlig.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

Dæmpningsfaktoren er forholdet mellem højttalerens impedans (og egentligt også kablet) og udgangsimpedansen på din forstærker.

Er din samlede impedans 8 ohm (kabel + højttaler) og du har en udgangsimpedans på 0.1 ohm, vil din dæmpningsfaktor være = 80

Dæmpningsfaktoren siger noget om hvor godt forstærkeren stopper enhedens unoder (bevægelser enheden laver på egen hånd - altså noget forstærkeren IKKE har bedt enheden om)

Jo lavere udgangsimpedans, jo bedre kortslutter/bremser forstærkeren enhedens bevægelser.

Så har man et kabel med stor modstand i, ja så får man også en mindre/dårligere dæmpningsfaktor - også derfor er det godt med korte og tykke kabler til bassen.  Det vil vel, alt andet lige, betyde, at hvis jeg biwirer med et sæt tykke kabler til bassen med en modstand på 0,101 ohm/100m vil det være bedre end den figuration jeg har nu med single-wiring med et kabel, der har en modstand på 0.25 ohm/100m??

Har det i denne sammenhæng noget at sige, at mine Ht´ere er opgivet til 4ohm i sub-delen, 8 ohm i mellemtone/diskant - 6 ohm/nom.?????

(måske nogle underlige spørgsmål, der ikke entydigt kan besvares? )

Von Schweikert VR2

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt igen

Det har ikke noget med blew rate at gøre, hvilket vist har noget med tempoet i noget pusteri at gøre

OK!
Det er et udtryk for, hvor hurtigt din forstærker kan reagere "when called upon"

Så er der noget der hedder efter-ringning, og det er hvis man bliver ved med ikke at betale.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Og så må vi jo heller ikke glemme NØRDFAKTOREN.
Den er jo nok så væsentlig.

I øvrigt er 6dB det samme som 0,0 og en lunken fis.
Det er kun for at stabilisere den DC mæssigt og dermed undgå servokredsløb.
Der må sidde en kondensator i signalvejen så.

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:
skruerselv skrev:

Så har man et kabel med stor modstand i, ja så får man også en mindre/dårligere dæmpningsfaktor - også derfor er det godt med korte og tykke kabler til bassen.  Det vil vel, alt andet lige, betyde, at hvis jeg biwirer med et sæt tykke kabler til bassen med en modstand på 0,101 ohm/100m vil det være bedre end den figuration jeg har nu med single-wiring med et kabel,   der har en modstand på 0.25 ohm/100m?? Jeg nægter at tro at du kan høre forskellen m.h.t. DÆMPNINGSFAKTOREN - kan du høre forskel, er det noget andet der spiller ind

Har det i denne sammenhæng noget at sige, at mine Ht´ere er opgivet til 4ohm i sub-delen, 8 ohm i mellemtone/diskant - 6 ohm/nom.????? En højttalers samlede impedans kan aldrig blive højere end den laveste - så du skal betragte dine ht som 4 ohm.

At de er 4 ohm i bassen og 8 resten af området, siger egentligt bare at der bliver trukket NOGET mere strøm i bassen, end hvis HELE ht havde været 8 ohm

(måske nogle underlige spørgsmål, der ikke entydigt kan besvares? ) Cheer Up

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Hejsa

En df på  80 ved 8 ohm fortæller noget om forholdet mellem ampens udgangsimpedans og en 8 ohms statisk "modstand" typisk inden for et begrænset frekvens spektrum. I det øjeblik en 8 ohms højtaler får signal bliver den en aktiv reaktiv belastning (dvs mere strøm kommer tilbage end der blev sendt ud) dæmpninsfaktoren bliver nu helt meningsløs. Desværre er der ikke en målestok og en enhed for hvor godt en amp klarer Emf (returstrøm fra højtaleren). En lav udgangsimpedans (høj DF) kan være en indikator for at ampen er bygget fornuftigt mht strømforsyning og udgangstrin, men det er ikke nogen garanti.

Jeg troede engang at Df var et magisk nr og jo større det var des bedre bas kontrol. Det blev bekræftet ved at de amps på markedet med højest Df også havde den bedste kontrol, det blev så senere bevidst for mig at det var andre egenskaber der lå til grund, og deres ultra høje DF var en positiv bivirkning derfra.

Feedback/ modkobling bliver ofte omtalt som noget negativt. Det er forhastet generelt at afskrive feedback/modkobling. En sikker konstatering er dog at dårligt/ forkert lavet feedback/modkobling er skidt.

Alt teknologisk idag er baseret på feedback information. Hvordan ville den moderne motor se ud uden feedback ? elller undervisning ?

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 19 December 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

M.h.t. EMF, så vil jeg tro at det også er derfor man kan høre en forbedring/forandring, ved at jorde sine højttalere (magneten)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
M.h.t. EMF, så vil jeg tro at det også er derfor man kan høre en forbedring/forandring, ved at jorde sine højttalere (magneten)

Skulle det forhindre magneten i at blive magnetiseret af svingspolen, ved at lede noget energi væk ?

I så fald vil man kunne måle noget energi som passerer fra magnet til jord.
Men hvordan skal magneten forbindes ?

Og hvis det giver en ændring i lyden, er det så en forbedring ?
Det kunne være meget spændende at høre om praktiske erfaringer, hvis nogen har prøvet det !
Jeg kan ikke helt lige se for mig hvordan magneten skal forbindes.
En ledning fra et polstykke, til et 2m jordspyd måske ?
Det kunne være sjovt om noget kan måles i denne ledning !
Hvis det kan, må det have en hørbar effekt (teoretisk).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

En df på  80 ved 8 ohm fortæller noget om forholdet mellem ampens udgangsimpedans og en 8 ohms statisk "modstand" typisk inden for et begrænset frekvens spektrum. I det øjeblik en 8 ohms højtaler får signal bliver den en aktiv reaktiv belastning (dvs mere strøm kommer tilbage end der blev sendt ud) dæmpninsfaktoren bliver nu helt meningsløs. Desværre er der ikke en målestok og en enhed for hvor godt en amp klarer Emf (returstrøm fra højtaleren). En lav udgangsimpedans (høj DF) kan være en indikator for at ampen er bygget fornuftigt mht strømforsyning og udgangstrin, men det er ikke nogen garanti.

Jeg troede engang at Df var et magisk nr og jo større det var des bedre bas kontrol. Det blev bekræftet ved at de amps på markedet med højest Df også havde den bedste kontrol, det blev så senere bevidst for mig at det var andre egenskaber der lå til grund, og deres ultra høje DF var en positiv bivirkning derfra.

Feedback/ modkobling bliver ofte omtalt som noget negativt. Det er forhastet generelt at afskrive feedback/modkobling. En sikker konstatering er dog at dårligt/ forkert lavet feedback/modkobling er skidt.

Alt teknologisk idag er baseret på feedback information. Hvordan ville den moderne motor se ud uden feedback ? elller undervisning ?

Jeg vil nu holde på, at back EMF i den grad kræver en rigtig god open loop dæmpningsfaktor.
EMF skal selvfølgelig kortsluttes og omsættes til varme ASAP.
I modkoblede forstærkere vil sløjfen bevirke, at ampen tager livtag med enheden, for at bremse den. Back EMF signalet vil endda søges udfaset.
Det bringer problematikken om feedback på banen igen.
I forstærkere er feedback ikke at sammenligne med feedback i undervisning, biler etc.
Feedback i amps er et forsøg på "real time" korrektion af et signal, efter at fejlen er opstået. Dvs. korrektion on the fly, bortset fra at flyvemaskinen lige netop nåede at falde ned.
De kræfter der skal bruges til at udfase EMF er ofte langt større end man påregner, og derfor skal psu og udgangstrin dimensioneres meget konservativt, og så er det man er tilbage ved udgangspunktet og bør overveje, hvorfor bruge NFB overhovedet.
Kun minimale mængder af NFB til lidt stabilisering ved DC kan man forsvare rent lydmæssigt. Skal der meget mere til, kræver det ligeså meget af ampen, som var den uden modkobling.
Det er min opfattelse, at NFB derer implementeret for at hente noget ampen ikke på forhånd har, straffes hårdt og kontant.
Man kan også spørge sig selv, hvorfor i alverden skal signalet fra højttaleren ind i forstærkeren igen, hvor det laver spektakel og ballade for det nys tilkomne signal, der kan have en halt anden karakter. Det ødelægger arbejdsroen inde i ampen og giver beviseligt TIM og IIM i meget store mængder. 

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt igen

OK!
Ok - i reklamematerialet for forstærkeren slås der meget på dens evne til dette, men er tallet så godt, eller hvad? Det er min oplevelse at den er endog noget hurtigere end andet jeg har hørt.

Faldt i øvrigt over denne annonce:

CLASSIC NO 8.0B
Pris: 2500 DKK
Kraftig og vellydende forstærker sælges pga opgradering - virkelig et fund i prisklassen. Står 100% som ny.
Spiller simpelthen sublimt prisen taget i betragtning.

Classic No 8.0b Effekt forstærker. Flot opbygget uden brug af Opamps. Bestykket med JFET input og MOSFET drivertrin. Udgang med 4 kraftige Toshiba transistorer.

Let tilgængelige kvalitets højttaler bøsninger
40000uF Rubycon ladelyt kapacitet
Forgyldte indgangsbøsninger

2x150W 8 Ohm
2x240W 4 Ohm
Distortion <0,005% 120W 8 Ohm
Dæmpningsfaktor >340
Indgangsimpedans 56Kohm
Frekvens gang 5Hz-140Khz (-3dB)
Indgangs følsomhed 1.27V (0dB)
Signal støj forhold>95dB
Mål 430Wx385Dx80H (mm)
Vægt 11Kg

Det er jo en dæmpningsfaktor der vil noget - måske målt på andre præmisser?

MVH

Von Schweikert VR2

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 22 December 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Dæmpningsfaktor på 340... det imponerer mig IKKE!!

For det første er der ikke angivet ved hvilken frekvens denne er målt. Og det er RET interessant. For modkoblede forstærkere har det problem, at openloop forstærkningen falder ved højere frekvenser. Ofte sker det allerede omkring 20-200 Hz. Og så bliver dataene bare ringere og ringere opad i frekvens, idet der er mindre overskudsforstærkning at modkoble.

Hvis de 340 gange dæmpningsfaktor er målt ved DC, kan jeg uden problemer overgå det med en op-amp der kører på 2 AAA-batterier!! Jo mere openloopforstærkning man indfører, desto større dæmpningsfaktor... og ringere lyd.
Der er desuden ikke meget ved at have en høj dæmpningsfaktor i et modkoblet udgangstrin, der måske ikke klarer at levere mere end 10-15 Ampere spidsstrøm. Når forstærkeren skal æde returstrømmene fra højtaleren, kommer man ofte op omkring 50-100 Ampere. Jo større dæmpningsfaktor, desto større returstrømme. Men kan forstærkeren ikke klare mere end 10 Ampere, vil den ikke kun klippe selve udgangssignalet, men den vil også klippe som følge af returstrømmen... det er dobbelt så elendigt!!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes