| Forfatter |
|
lidsmoes Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Jeg har været på det tyske Phonosophie's hjemmeside (www.phonosophie.co.uk), hvor de anbefaler højttalerkabler af ikke mindre end 3 meters længde og helst 4 meter, til deres forstærkere. Jeg har altid hørt, at jo kortere højttalerkabler - jo bedre, så nu er jeg forvirret...
Er der nogle der kan bidrage med en forklaring?
på forhånd tak
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skriver: "...When using PHONOSOPHIE loudspeaker cable, we suggest a minimum of 4 meters in order to bring the power amps to their recommended loading"
Det lyder umiddelbart som noget vrøvl. Hvis man skal fifle med kabellængder (og deraf følgende minimale ændringer i impedans) for at gøre forstærkeren glad, så mener jeg det er en dårligt konstrueret forstærker. En god forstærker skal levere den givne spænding over klemmerne lige meget hvad der kobles på og hvordan det (højttaleren) så ellers opfører sig. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden derudover at tage stilling til det tekniske i påstanden, så har Naim vist altid anbefalet det samme, da man ellers kunne beskadige sin forstærker (iflg Naim).
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
De skriver: "...<FONT face=Arial size=2>When using PHONOSOPHIE loudspeaker cable, we suggest a minimum of 4 meters in order to bring the power amps to their recommended loading"
Det lyder umiddelbart som noget vrøvl. Hvis man skal fifle med kabellængder (og deraf følgende minimale ændringer i impedans) for at gøre forstærkeren glad, så mener jeg det er en dårligt konstrueret forstærker. En god forstærker skal levere den givne spænding over klemmerne lige meget hvad der kobles på og hvordan det (højttaleren) så ellers opfører sig. |
|
|
enig - det lyder som noget vrøvl! __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
| En god forstærker skal levere den givne spænding over klemmerne lige meget hvad der kobles på og hvordan det (højttaleren) så ellers opfører sig. |
|
|
Tja, så findes der meget få gode forstærkere
faktisk så syntes jeg at det er super at de skriver det, det kunne mange andre fabrikanter lære noget af!
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har Phonosophie og Naim aktier i en kabelfabrik...?
Det pudsige er at belastningen kan være uforudsigelig, da der findes højkapacitive kabler som Alpca-Core/Goertz i stil med de DIY-kobberfoliekabler, som flere her på forummet har lavet.
Sådanne kabler vil kunne være hård kost for mange forstærkere, og det vil kun blive værre med længere kabler.
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
RolfeZ skrev:
| En god forstærker skal levere den givne spænding over klemmerne lige meget hvad der kobles på og hvordan det (højttaleren) så ellers opfører sig. |
|
|
Tja, så findes der meget få gode forstærkere
... |
|
|
Der findes formentlig ingen forstærkere overhovedet, som ikke påvirkes af belastningen (det ville kræve en udgangsimpedans på 0 Ohm), men nogle forstærkere er klart bedre end andre. Derfor vil nogle forstærkere med mindre effekt også opleves som kraftigere/havende bedre styr på højttalerne end andre forstærkere med mere effekt - den gamle 'strømsnak' om igen.
På fronten af min Nakamichi står der "Inherently stable, uniform impedance" så Nakamichi er selvfølgelig undtagelsen, der bekræfter reglen  __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
...faktisk så syntes jeg at det er super at de skriver det, det kunne mange andre fabrikanter lære noget af!
|
|
|
Glemte lige endnu en kommentar: Jeg er ikke enig med ovenstående. Jeg mener, at en kompetent konstrueret forstærker skal være stort set ligeglad med, hvad der kobles på, inden for rimelighedens grænser. I min kollegietid havde de fleste koblet deres anlæg på køkkenhøjttalerne. Jeg boede langt fra køkkenet, men selv med 30 meter kabel havde min Audiolab på 2 x 50 W ingen problemer med at spille op vel at mærke med rigtig god lyd. Et par andre havde billige japanere, som havde tydelige problemer med at trække højttalerne selv med blot 5-10 meter af det samme kabel som jeg havde. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står en hel masse i denne tråd, omkring det med korte vs. lange kabler:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31320
Der kommer nemlig nogle returstrømme fra højttaleren, og der er noget der hedder selvsving. Man kan f.eks. beskytte en forstærker imod selvsving, ved at kaste forskellige komponenter i udgangen.
Men ideen med at 'beskytte' forstærkeren med et kabel, gør at man kan spare disse komponenter, og dermed forkorte den samlede signalvej mht. komponenter.
Ganske snedigt gjort af Naim - faktisk. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |