Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Elektronikk til ESL-63 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khanate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Tør noen å foreslå egnet elektronikk til noen elektrostathøyttalere? Jeg har nylig anskaffet to sett (fire stk!9 Quad ESL63 elektrostater. Og behøver elekronikk som ikke stadig avsløres som medioker. Symfonisk musikk faller helt sammen, allverdens herlig syttitallsrock lyder tynnt. Plater (CDer) fra ECM, kirkelig Kulturverksted, Jan Erik Kongshaug etc låter imidlertid ganske godt, tilstedeværelse og atmosfære formidles. Det er ingen tvil om at Quadene har gode kvaliteter.

Jeg forestiller meg at tilhørende elektronikk ikke behøver å være av den analytiske studiomonitor typen. En smule varme vil nok kle Quadene

Mitt øvrige system:

En eldre lettere anemisk Tandberg TDA3036 med tilhørende Tandberg forforsterker, samt en eldre Technics cd spiller (det er for galt), +tuner. Jeg står i begrep med å bygge om noen eldre Denon POA6600 monotrinn til Lc-audio The End Millenium XP (puh for et navn). Kabinett og strømforsyning (+/-62V!, 40000uF kanal) resten leveres fra Danmark. Jeg håper ingen vil si at dette er en håpløs kombinasjon (men om du mener det; plesase share!). (Skulle gjerne investert i noe fra Gamut, Doxa på steroider? Men økonomien..) Jeg kommer imidlertid ikke i mål med dette. Forforsterker og særlig cd-spiller må erstattes. Jeg forestiller meg å legge ca kr 20 000,- kroner på det hele. Forslag om såvel nytt som brugt utstyr er velkomment.

På forhånd takk. Vennlig hilsen Khanate

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg bygger selv mine effektforstærkere, så jeg kan ikke lige foreslå en sådan. Jeg kan dog sige, at de kræver en god strømforsyning, dvs. stor trafo, store lytter og god afkobling af elektronikken - især udgangstrinnet. En subwoofer vil også give en hel del.

Og så er placeringen vigtig. De skal væk fra bagvæggen. Evt. kan du dæmpe med noget dæmpemateriale, såsom Rockwool/Glasuld eller fåreuld.

Der er en del modifikationer, du bør foretage: Udskift terminalerne og gør noget ved det RC-led, der sidder inde i højttalerens bund

Evt. læs mere her:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Khanate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Mange takk! Mye bra på MT audios hjemmeside. Deribland følgende informasjon fra Quad vedrørende de nye ESLene:

THE PRINCIPLE AREAS OF IMPROVEMENT INTRODUCED INTO THE 98 SERIES OF ELECTROSTATIC LOUDSPEAKERS ARE:

• Improved structural rigidity and freedom from twisting
  • Re-designed Delay Line system
  • Re-designed and re-engineered power supply
  • Improved output transformers
  • Dynamic Range Control system for protection in humid conditions
  • The loudspeaker panel is tilted back at a shallow angle to improve the imaging
  • Injection moulded base and top with good structural integrity

Det strukturelle skal jeg alltids håndtere ut fra egen kunnskap. Detaljer omkring Delay line systemet og transformatorene skulle jeg gjerne kjent til. Vel vel, før eller siden dukker det nok opp i et eller annet fora. Det er vel ingen grunn til å vente med modifikasjonene de nevner. Jeg kommer tilbake med mine erfaringer, når det hele er gjennomført.

Khanate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes