Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thule IA60B forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg ved denne forstærker har været omtalt i flere tråde, men jeg forsøger nu alligevel for 117. gang, sorry .

Da jeg ikke før har skrevet i dette forum, tænker jeg at det er på plads med en masse sludder for en sladder om mit nuværende anlæg, forhold osv:

Jeg har i øjeblikket et (synes jeg) godt gammelt gedigent anlæg fra Onkyo:

Forstærker: Onkyo A809;2x105W RMS/8 ohm (20-20Khz)

CD afspiller: Onkyo DX706

Tuner: Onkyo T407

Højtalere: System Audio 1280 MKII (fra 2005)

Jeg er blevet lidt varm på lidt opdateringer, selvom min bedre halvdel ikke vil synes om at bruge penge på sådan noget når nu det eksisterende efter hendes smag er alt rigeligt. Det skulle da lige være for at få noget mindre ind på hylderne, men det står ikke ligefrem og flyder, og desuden har jeg jo også lige skiftet højtalere, så ...

Onkyo anlæget er 13-15 år gammelt, men spiller ubeklageligt og er i øvrigt som nyt på alle punkter. Forstærkeren er meget potent, og driver hvad som helst, og lyder faktisk også ret godt... tror jeg.

Jeg har jo ikke sammenlignet den med andre forstærkere, men da det er muligt at købe en brugt Thule IA60B forstærker (altså den balancerede udgave) til omkring kr. 3.000,- så tænkte jeg at det måske var værd at overveje. Jeg synes om designet, så den side af sagen er OK, men vil den køre godt i spænd med mine System Audio højtalere?

Mit lytterum er ca 40m2 og rektangulært. Højtalerne er placeret symetrisk ved endevæggen og lyttepositionen nærmest ideel, så den side af sagen er i orden. Jeg lytter til meget forskellig slags musik, både pop, rock (dog ikke heavy-rock), jazz, blues og jeg forstiller mig at jeg i fremtiden vil høre mere opera og klassisk. Jeg kan lide når man kan høre dybde, bredde sammen med alle detaljerne velplaceret i lydbilledet (hmmm, kan vi ikke alle det ). Mit højtaler valg siger nok mange at jeg ikke er bas fanatiker, hvilket heller ikke var det jeg gik efter i dét valg. Men fast bas er et must! BTW, jeg bruger aldrig kræfterne i Onkyoen fuldt ud, så 2x60 solide Watt anser jeg som OK.

Jeg har talt med en fyr i Hifi Klubben som kender mit nuværende Onkyo setup, og han mener jeg skal satse på den nye Rega Apollo CD afspiller istedet, da han synes at jeg skal lægge forholdsvis mange penge i en ny forstærker hvis jeg skal have noget der er væsentligt bedre. Har ikke talt med ham om Thule forstærkeren da den ikke var inde i billedet på det tidspunkt, men han sagde at Cambridge Azur 640 ville blive en skuffelse i forhold til min eksisterende forstærker (det var egentlig den jeg havde i tankerne i første omgang). Jeg tror han har en pointe, men i ved jo godt hvordan det er når man får lyst til noget nyt , og jeg kan altså godt lide designet af denne Thule (selv om det Rega anlæg han viste i Hifi Klubben absolut var kræs, men kræs koster jo en del fra nyt ).

Er der nogen som kan give mig et hint om hvorvidt Thule IA60B forstærkeren vil være en god sammensætning med mit øvrige setup, måske specielt højtalerne (som jeg sanser for lette at drive)?

Måske er der ovenikøbet nogen med erfaring med Onkyo A809 forstærkeren som har skiftet til anden forstærker, og derved kan fortælle om lydforskellen?

På forhånd tak, og undskyld den lange mail... 

/pera

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

jeg syntes personligt at thule er lidt for kold i lyden, hvorfor er det du vil have thule? undskyld men har ikke læst det hele

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

jeg syntes personligt at thule er lidt for kold i lyden, hvorfor er det du vil have thule? undskyld men har ikke læst det hele

Dels synes jeg om Thules design, dels har jeg læst at Thule IA60B er en god forstærker, og til sidst men ikke mindst er brugt prislejet på 3.000,- rimeligt for en forstærker der vel har kostet det dobbelte.

Det var da en del kortere ikk'

/pera

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Thules produkter er ikke sjældent kølige i klangen, men lige præcis IKKE Thule IA60B!! Den spiller herligt varmt og musikalsk og er personligt det mest vellydende produkt jeg har hørt fra deres side af! En lille perle   

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Der er ikke for at vade i det. Men hvorfor er det at folk synes Thule er kolde og tynde i lyden.

Det samme gælder når snakken går på Denon for den sags skyld. Så er det typiske svar også altid, det er en tynd ko te.

Min erfaringer med Thule er at det spiller godt med masser af detaljer, og solid bas.

Har folk hørt det de taler om.

Dette er et venligt indlæg

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Se evt. også denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34222&P N=1

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

fisp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Der er ikke for at vade i det. Men hvorfor er det at folk synes Thule er kolde og tynde i lyden.

Det samme gælder når snakken går på Denon for den sags skyld. Så er det typiske svar også altid, det er en tynd ko te.

Min erfaringer med Thule er at det spiller godt med masser af detaljer, og solid bas.

Har folk hørt det de taler om.

Enig! Tror ikke at folk helt ved, hvad de taler om. Måske er det navnet, som har skabt 'myten'?

Har selv IA75B i nedenstående set-up, og jeg kan garantere, at det ikke spiller 'køligt'. Tværtimod.

Mvh.

Til top Vis fisp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisp

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg ville anbefale at skifte forstærkeren... hvis du siger, at den virker helt som ny, og ikke er slidt - ja, så er den ikke slidt... øhh... 

Nåh, men det jeg ville frem til var, at der altså er sket MEGET indenfor CD-området, de sidste 15 år, og de helt klart har udviklet sig mere end forstærkerne har.
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg er ikke helt afklaret endnu, men jeg forstår på peterakastorm at der måske ikke er så meget at hente ved en ny forstærker fremfor en ny CD afspiller. Hvis altså eksisterende forstærker ikke ligefrem er brændt død.

Lyden bliver selvfølgelig aldrig bedre end det svageste led tillader. Problemet er måske lige at finde det svageste led. Det er nok her jeg er i tvivl.

Jeg er dog stadigvæk varm på den Thule iA60B, en del for designets skyld, men især hvis lydkvaliteterne overstiger min nuværende Onkyo med en pæn margin. Det er da rart at høre at netop denne Thule både er varm og musikalsk.

En ting der bekymre mig lidt er at der ikke er flere udgange end til ét højtalersæt på Thulen. Jeg har et par Stax hovedtelefoner som også forbindes til højtalerudgangen. Men i dag har jeg to sæt udgange

Til dem der kender Thule IA60B, finder i den analytisk/detaljeret med stort og veldefineret perspektiv (når noget sådan findes i original materialet forstås  )?

/pera

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Du vil sikkert også vinde noget på at opgradere din forstærker, men efter min mening er en gammel cd-afspiller, ja... ikke særlig ny mere ;)

Bare tænk på dem der stadig bruger NAD 3020'eren ;) Vel at mærke, med en ny cd-afspiller.
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Først: Denon har jeg selv ejet, og ja, den er meget tynd i lyden! Deres stereo produkter er klart bedre, men de har stadig en slatten mellemtone, og trommerne fra Safri Duo bliver aldrig det samme. Heller ikke Peter Gabriel's stemme, eller George Michael for den sags skyld.

Det samme erfarede jeg på de Thule produkter jeg har hørt, skal være ærlig at sige, at jeg kun har hørt AV100 og IA 100... De var meget flade i bassen, gjorde dem lidt kolde/tynde, men ikke så meget som Denon. Detaljeringsniveauet var flot. Jeg savede altså bare den sidste bas, det sidste lille "varme" hug. Siger ikke der skal være "overflod" af varme eller bas. Men Thulen var altså bare for "trist" i bassen til mig. Om de balanceret udgaver er bedre ved jeg ikke, man kunne nemt forestille det, idet det dermed er CD'ens lyd der kører hele vejen igennem.

Hvad angår dit valg, så tror jeg umiddelbart Thule kunne være et bud til dig! De Onkyo produkter jeg har hørt, lyder som en mellemting mellem Denon og Thule. Thule vil nok blive det mest neutrale og detaljeringsfulde af disse 3 mærker (Min subjektive vurdering!).

Der findes dog mange andre gode forslag. Når du nu har SA højttalere, så har du ikke "vildt" meget bas, jeg vil umiddelbart se på noget brugt Arcam eller Atoll... De er lidt ala Thule i pris, og spiller med lidt mere varme og neutralitet :-)

Hvad angår Rega, så spiller det også godt, MEN! Deres effektforstærkere og Integreret har en utrolig dårlig kubmætning, de "daler" indenfor områder, og kan ikke klare store impedans pres, de holder altså ikke tempoet! En alm. Rega effekt på ca. 80 watt kunne nogen steder dale til 20-30 watt i 1 og 2 ohm! Ikke særlig heldigt og alene af denne grund skal jeg ikke eje Rega forstærkere. Det skal dog siges, at jeg kun har set målinger på 2 effekter og 1 integreret. Jeg kan dermed ikke slå fast om det gælder resten af deres produkter.

Held og lykke med det :-) 

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

fisp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Skal lige siges, at jeg udelukkende spiller klassisk og akustisk musik - nåja, en enkelt Stones plade kan det også blive til - og jeg opfatter lyden som
ren og uforfalsket. Meget klar i tonen og de enkelte instrumenter står tydeligt i lydbilledet. Med et enkelt ord vil jeg sige, at min IA75B er
'musikalsk'. Om det samme indtryk også gælder for andre musikgenrer, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh.

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej wamba

Tak for dit indlæg.

Hmmm, det ser ud til at de - ikke balancerede - Thule forstærkere generelt opleves kølige og livløse, medens deres balancerede fætre får bedre skud fra hoften. Så måske jeg endnu ikke er helt galt på den.

Arcam og Atoll. Atoll kender jeg ikke, og jeg har kun hørt Arcam spille i KT-Radio i Kbh i forbindelse med valg af højtalere. Husker ikke anlægets betegnelser, men jeg var ikke imponeret over dets formåen i det lytterum jeg sad i. Men jeg kunne jo ikke sammenligne det med mit eget derinde. Måske det havde lydt frygteligt. Who knows.

Men højtalerne kan jo også have en stor indflydelse på hvordan en forstærker lyder/yder. Jeg tror mine gamle B&W DM640 havde nogen grimme impedanser at slås med ved visse frekvenser, hvorimod mine nye SA 1280MKII virker mere let-drevne, og helt sikkert en helt anden højtaler på næsten alle måder (det var positivt ment ). Men ikke et ondt ord om B&W, de laver rigtig gode højtalere, men jeg synes bare SA passede mig bedre mht lyd og lyd/krone .

Jeg tror SA og Thule deler lidt samme skæbne: det er et - enten kan man lide dem eller også kan man ikke - spørgsmål. Sådan opleves det lidt, når man læser i diverse forum. Men der er jo mange ting der spiller ind, både hvad angår opfattelse af god lyd, men også rummet og de øvrige elementer i dette spiller jo utroligt meget ind når der bedømmes.

Hvad med prisen på omkring kr. 3000,- for en Thule IA60B. Er det OK?

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

fisp skrev:
Skal lige siges, at jeg udelukkende spiller klassisk og akustisk musik - nåja, en enkelt Stones plade kan det også blive til - og jeg opfatter lyden som
ren og uforfalsket. Meget klar i tonen og de enkelte instrumenter står tydeligt i lydbilledet. Med et enkelt ord vil jeg sige, at min IA75B er
'musikalsk'. Om det samme indtryk også gælder for andre musikgenrer, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh.

Tak fisp

Har du hørt IA60B mod den nye version IA75B som du selv har? I så fald, hvad oplevede du af forskel?

Jeg ved der både findes en IA60B og en IA60B SE som er mere strømstærk. Men er der nogen som ved om der lydmæssigt er meget forskel mellem dem (jeg tænker stadig på at mine SA1280 MKII er lette at trække)?

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
Du vil sikkert også vinde noget på at opgradere din forstærker, men efter min mening er en gammel cd-afspiller, ja... ikke særlig ny mere ;)

Bare tænk på dem der stadig bruger NAD 3020'eren ;) Vel at mærke, med en ny cd-afspiller.

Ja perterakastorm, NAD 3020 er en sej fætter, som er svær at slå ihjel (hvorfor dog også gøre det  når det er en fremragende forstærker).

Tja, det er muligvis rigtigt at det er Onkyo CD afspilleren i mit anlæg der er det svageste led. Lidt synd. Jeg har næsten et kærligheds forhold til den. Det er sådan en solid sag med en alu skuffe i en kvalitet som man næsten aldrig ikke ser i dag - end ikke high end udstyr. Det virker så gedigent lavet, at det er svært at forlade den.

Uoops. jeg bliver vist lidt sentimental nu .

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at IA60B også spiller fremragende og varmt når man bruger den ubalanceret, altså er den heller ikke sammenlignelig med en alm. IA60 ved ubalanceret drift. Jeg foretrak f.eks i sin tid at den spillede ubalanceret sammen med en Marantz CD63 KI Signature istedet for balanceret med en Cambridge DAC3.

Atoll kan jeg også godt anbefale dig at give et lyt. IN 50 har jeg i disse dage på prøve og sikke en heftig lille sag! Denne 4000 kr's sag skulle ifølge rygtet være den mest musikalske og varmestlydende af de 3 integrede Atoll modeller. Under låget ser den godt nok ikke imponerende ud med ganske få og ikke voldsomt dimensionerede komponenter, men det glemmer man alt om når den først spiller. Mage til levende og dynamisk lyd, dog med det strøg af varme som også jeg syntes er et must, skal man lede længe efter i prisklassen...hvis der da overhovedet er noget der overgår den lige pt.?

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

fisp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

pera skrev:
Har du hørt IA60B mod den nye version IA75B som du selv har? I så fald, hvad oplevede du af forskel?

Jeg lyttede på IA60B i HFK, og købte den straks. Inden levering kom Thule med IA75B, og jeg fik den leveret i stedet for. Som sagt er jeg ret
begejstret for Thule, og p.b.a. mit prøvelyt i HFK, kan jeg ikke sige, at der er forskel på de to forstærkere.

Held og lykke med valget.

Mvh.

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg er den lykkelige ejer af en Thule IA60B SE og jeg synes bestemt ikke den er kølig og klinisk i klangen. Den har et greb om de laveste frekvenser, som jeg ikke har oplevet overgået af andre forstærkere på under 2*100W og til helt andre priser.

Det der, i mine ører, virkelig er dens store force er dens evne til at slippe signalet uberørt igennem - Både ved meget lave niveauer og når det går hedt til. Dens gengivelse er meget klar, detaljeret og dynamisk uden nogen øretrættende bieffekter.

Den største forskel på IA60B og IA60B SE er i strømforsyningen:

IA60B benytter en 350 VA trafo og 2*10.000 uF, hvor SE versionen benytter en 500 VA trafo og 2* 15.000 uF. Hermed forøges udgangseffekten fra 60/90 W til 60/120 W* i hhv. 8/4 Ohm. Mere vigtigt er det dog at den kan levere noget mere strøm i musikkens spidser.

* Thule var ikke helt enige med sig selv ang. effektopgivelserne for IA60B SE. Manualen siger 60/120 W mens specifikationerne (da den var i produktion) på deres site sagde 75/120 W i hhv. 8/4 Ohm

Jeg har ikke hørt de to versioner i en direkte sammenligning. Jeg tror dog at SE versionen har lidt mere magt over tingene, når der spilles højt.

Hvad forskellene er på IA60B SE og IA75B udover nogle for mig uinteressante features ved jeg ikke.

Mvh. Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Pera, du kunne også tage et kig på Densen's DM10 eller B-100? De kan næsten fåes i samme prisleje som IA60B. De er bare ret sjældne på brugtmarkedet, men det skyldes vel nok, at de spiller godt .
Der har for nyligt været en B-100 til salg for 3-4k. Jeg synes Densen's produkter klart overgår Thule's med flere længder, men det er bare min mening.

Det skal lige siges, at JEG finder Thule's IA60B og IA100 som "okay" produkter, men der er mange og bedre alternativer i prisklassen.
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

pera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg takker for al jeres info. Dejligt med den faglighed som man møder her.

Jeg er dog kun interresseret i at opgradere hvis jeg føler det virkelig er en opgradering, for som nævnt er jeg ikke utilfreds med min nuværende forstærker, men designet på Thule tiltaler mig, og ja, det gør Densen, Primare mv.  også. Jeg synes bare ikke jeg har set nogen af dem dem til salg i den prisklasse, desværre

Lige en gang til: er 3.000,- for dyrt for en 100% OK version af en Thule IA60B ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes