| Forfatter |
|
DaHui Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er der nogle ting man skal være specielt opmærksomme på, når man køber en brugt pladespiller?..
Spørger fordi jeg er ny indenfor vinyl-verdenen
på forhånd tak!
DaHui
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke super erfaren selv, men pickuppen er nok noget af det vigtigste. De er jo ikke helt nemme at få fat i (til billige penge mere), og det er jo for det meste dem der bliver slidt. ... Du må for resten ikke undervurdere storskrald/genbrugsstationer. Hvis du har mulighed for at raide din lokale genbrugsstation (det er jo desværre ikke muligt alle steder mere), skal du gøre forsøget. Jeg har blandt andet neglet en dejlig, fuld funktionsdygtig sony pladespiller der spiller perfekt. Plus en pioneer, en dual og en technics.
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DaHui skrev:
Hej!
Er der nogle ting man skal være specielt opmærksomme på, når man køber en brugt pladespiller?..
på forhånd tak!
DaHui
|
|
|
Der er sgu mange ting.
Hvad er budgettet? Så kan vi bedre guide dig i retning af de gode brugtkøb.
Glem i første gang pick-up'en - en god, ny kan erhverves for 400-500 kr. __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kik på leje og motor samt tonearm !
|
| Til top |
|
| |
DaHui Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
DaHui skrev:
Hej!
på forhånd tak!
DaHui
|
|
|
Der er sgu mange ting.
Hvad er budgettet? Så kan vi bedre guide dig i retning af de gode brugtkøb.
Glem i første gang pick-up'en - en god, ny kan erhverves for 400-500 kr. |
|
|
Bugettet er MAX 3000 kroner, men regner da også med at man kan finde en
fornuftig til de penge? .. Jeg har kigget lidt på en Rega planar 3 ..
Og eftersom jeg har læst at mange her på siden er ganske tilfreds med
den, så vil jeg se om jeg ikke kunne finde sådan en brugt..
Men hvis i har andre bud på en god pladespille, så sig frem
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega'en er god og simpel og let at finde brugt.
Der er ikke meget der kan gå galt. Den skal være velholdt, kunne spille og holde den rigtige hastighed. Så er der ikke så meget at være bekymret for.
Du skal påregne en ny rem (ca. 150kr) og en ny pick-up (fra 500kr) med mindre det lige er skiftet.
Et velholdt eksemplar må ikke koste mere end 1500,- (pris afhængig af stand og pick-up). __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
| Den skal være velholdt, kunne spille og holde den rigtige hastighed. |
|
|
Den Technics jeg har fundet har netop dette problem. Jeg kender én, hvis bror har et værskted eller sådan noget, hvor jeg vistnok kan få den repareret. Ved du, hvad der kan være galt og hvad de kan være bekendt at tage for en reperation? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Frede1977 skrev:
| Den skal være velholdt, kunne spille og holde den rigtige hastighed. |
|
|
Den Technics jeg har fundet har netop dette problem. Jeg kender én, hvis bror har et værskted eller sådan noget, hvor jeg vistnok kan få den repareret. Ved du, hvad der kan være galt og hvad de kan være bekendt at tage for en reperation?
|
|
|
Nej ikke med en technics. Hvis den skal på værksted kan det næppe betale sig. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer vel an på, hvad det koster. hvis det bliver under 500,- synes jeg nu nok det kan betale sig :b
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 31 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en Rega P3 OG en tilhørende væghylde, ny rem og en rimelig pick-up (Rega har nogle udmærkede). Check armens lejer og centerlejet - se ps. nedenfor og hvis det er OK, så bli'r du glad. Man skal en del op i pris for at få noget, som er ret meget bedre.
Hygge
RolfeZ
p.s. et par fif til checker af lejer:
Centerleje Sørg for at spillen (pladetallerken) er i vater. Tag remmen af og skub pladetallerkenen let rundt. Den skal nu køre i lang tid (gerne et minut eller mere) uden at skurre - stik øret ned til den. Tag glastallerkenen af og løft forsigtigt i plastic-indertallerkenen. Mærk, om den suger sig tilbage - giv ikke slip!
Armlejer Af med armen. Læg armbasen på en bordkant og lad armrøret hænge ud over. Sæt den til at svinge som et pendul og tæl antal gange inden den stopper. Jo flere jo bedre - 20-30 gange gerne, men mindre er OK, hvis det er en gammel arm. Den må bare ikke 'hænge' eller bliver bremset undervejs. Du skal også have armen af, når du spænder pick-up'en fast.
Med armen på spillen balancerer du den med kontravægten, så den svæver (nåletryk og anti-skating = 0). Pust let på pick-up huset og se, om den bevæger sig op og ned. Den må ikke stoppe med det samme i en bestemt stilling. Endelig tager du fat i pick-up huset og hiver og drejer det forsigtigt. Der må ikke være slør i lejerne.
Det lyder voldsomt, men tager 10 min. (eksl. pick-up justering - det kan tage lang tid ). __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |