| Forfatter |
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er efterhånden begyndt at synes min diskant er en tand for skinger i nogen sanger.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette?
Kan det være min pick-up der er ved at være slidt? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske, men jeg mener nu mest at diskanten bliver svag og lydbilledet bliver tværet ud og sløret
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene det sagtens kan være en udkørt PU. Medmindre du har ændret på noget (kabler, opsætning, lyttestil osv.) er PU'en det mest oplagte sted at søge efter "fejlen". For det er vel ikke sådan at du er blevet lidt mere kritisk med lyden fra dit anlæg?   mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
da din pickup jo er det eneste der kan ændre sig over kortere tid må det jo være der du skal søge fejlen - når en pickup slides nedsættes sporingsevnen,hvilket udmærket kan høres som stresset og uopløst gengivelse ala dårlig cdlyd - så hvad med at købe en ny?
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også de ter på tide at købe ny PU, men det blive om 14 dage når jeg får løn 
Tror det skal være en Tekni-fi k1, syne skun jeg høre godt om den, og så er den jo også til at købe for en 16 årigs løn.
JEg tænkte også lidt om det kunne være fordi at vægtklodserne er blevet ændret? De ter jo en ældre sag, med masser af forskellige klodser, (Kan ses i min tråd) er det en mulighed?
Men Pu'en blir skiften under alle omstændigheder.
Men som "Mops" siger, kan det jo også være je ger blevet mere kritisk, jeg er jo stadig en "Begynder" inde for hifi...
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan desværre ikke se billederne i din tråd.
Jeg har heller ikke sige meget dårligt om Tekni-fi. Bruger selv deres P-77 og har både en K1 og K3-nål i baghånden. Synes K3'eren har det bedste pris/kvalitet-forhold i serien.
mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
K1 er direkte kedelig,hvor K3 har en del mere at byde på - P77 er rigtig sjov i bunden,og hel hæderlig i mellemregisteret - desværre har jeg kun hørt den på nottingham,så har ingen anelse om hvad den kan i toppen..
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 04 Marts 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, hvilken vi i så anbefale, ikke over 700?
Det burde være muligt at finde en til de penge til mit behov? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart anbefale en Teknifi K1.
slowons kommentar om at den er kedelig, kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg tror vel jeg har hørt omkring 25 personer kommentere K1'eren, og slowon er den første jeg har hørt give den karakteristikken kedelig. Alle andre beskriver den som alt andet end kedelig..... den ville i hvert fald være mit naturlige valg i den prisklasse.
Og ellers kunne en Grado Prestige Black (395,-), Red (595,-) eller Silver (795,-) være en mulighed.
__________________ Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Alle andre beskriver den som alt andet end kedelig..... "
nu er det jo din omgangskreds du taler om...indrømmer gerne mit kendskab til pickups i den prisklasse er stærkt begrænset - men K1 lyder seriøst kedelig i mine ører,og ingen jeg kender har haft sådan en siddende længere end højest nødvendigt...indrømmer gerne at mene brugen af grammofon mest retfærdiggøres qua lyden,som jo helst skulle være bedre end cd - og det kræver klart bedre aftaster end K!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
| nu er det jo din omgangskreds du taler om... |
|
|
Fuldstændig korrekt. Det er jo dem jeg refererer til. __________________ Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv først at øge nåletrykket en smule, og se om det skingrer forsvinder. Du kan også prøve at justere lidt på VTA (højden på tonearmen).
Slidte pickupper har ofte svært ved at spore ordentligt, og det kan godt tolkes som skinger lyd. Men prøv lige at se om ikke f.eks. 0,1-0,2g nåletryksforøgelse gør noget.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
slotman skrev:
|
Prøv først at øge nåletrykket en smule, og se om det skingrer forsvinder. Du kan også prøve at justere lidt på VTA (højden på tonearmen).
Slidte pickupper har ofte svært ved at spore ordentligt, og det kan godt tolkes som skinger lyd. Men prøv lige at se om ikke f.eks. 0,1-0,2g nåletryksforøgelse gør noget.
Mvh
|
|
|
Højden, er der en bestemt højde som er normalen, eller skal man prøve sig frem?
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt skal armen være vandret og helt parallel med pladetallerkenen når PU'en er i rillen. Men der kan være meget at hente ved at eksperimentere. Og det er jo både charmen og irritationen med en pladespiller  Slotman's forslag om at øge nåletrykket en smule er meget fornuftigt. En PU som ikke sporer rigtigt kan være hård vinylen. mvh Lars
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mops har ret i at man som udgangspunkt skal have arm parallel med pladetallerken - med plade på!!!
Pickupper med avancerede slibninger lyder ofte bedst med lidt negativ VTA, altså tonearmen hælder nedad mod armbasen. Ikke meget, men en smule.
En tommelfingerregel siger at hvis du er i tvivl om nåletrykket, så skal du altid gå mod det høje tal producenten anbefaler. Min pickup (Micro Benz Ruby3 Open Air) anbefaler Benz mellem 1,8 og 2,2g nåletryk. Jeg endte op med 2,1g, som lød bedst og hvor pickuppen virkede mest "sikker" i rillen.
Som Mops også skriver, kan der være meget at hente ved korrekt VTA. Husk at når du justerer nåletrykket, ænder du også VTA, og at der er forskel mellem om du f.eks. har en 85-90g start-firser skive eller en 200g specialtrykt skive på. Det bedste er at finde et kompromis - eller vælge en pladespiller/tonearm med nem VTA justering.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har eksperimenteret lidt nu, og sat nåletrykket til en smule over 2, og sænket armen så den går nogenlunde parelle, og det har faktisk hjulpet en del, men dog tror jeg stadig der må blive en ny PU næste måned 
Min arm sad utrolig højt før, ved ikke hvad den lavede deroppe, men nu er den på plads igen. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
"Alle andre beskriver den som alt andet end kedelig..... "
nu er det jo din omgangskreds du taler om...indrømmer gerne mit kendskab til pickups i den prisklasse er stærkt begrænset - men K1 lyder seriøst kedelig i mine ører,og ingen jeg kender har haft sådan en siddende længere end højest nødvendigt...indrømmer gerne at mene brugen af grammofon mest retfærdiggøres qua lyden,som jo helst skulle være bedre end cd - og det kræver klart bedre aftaster end K!
mvh/slowon |
|
|
Meget kan man beskylde K1 for.... Men kedelig?
Jo... den bryder sig ikke om min Micro Seiki arm.
Men i en rega arm er den et fund til pengene og langt fra kedelig.
Lydbutikken sætter den på de store Nottingham maskiner.....
Hvordan den vil opføre sig i en Luxman-spille aner jeg af gode grunde ikke.
Spørgmålet er vel hvordan kedelig defineres?
Jeg synes fx at Audio Technica OC9 er en halvkedelig affære......
/vilmann
|
| Til top |
|
| |