Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lyden af vinyl.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Prometheus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om fra min side at vinyl er bedre til at formidle lyden end en CD. Men samtidig tror jeg også bare at der er noget nostalgisk over LP'er der gør at man er ekstra positiv over for det. I hvert fald nok for os som husker at man som barn sad og hørte forældrenes vinylplader i stuen.
Til top Vis Prometheus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prometheus

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

...det er svært at slippe uden om de sorte skiver. Bortset fra lidt knas og støj ind imellem lyder det mere naturligt. Mit ynglingseksempel er en god direct-to-disc LP typisk fra midt-70'erne. Der kan CDen (naturligvis) ikke være med.

Jeg har dog ikke lagt øre til så mange high-end CDer de seneste par år, så der kan være sket noget.

RolfeZ

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Ja en god indspilning på vinyl og selvfølgelig noget godt vinyl, er nok at foretrække. Men, SACD og ikke mindst audio dvd, lyder altså skide godt. Selv med mit beskedne anlæg. SACD har jeg dog ikke selv, men hørt det andet steds. Og en god cd indsplining kan faktisk lyde rigtig godt.

Cordes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Når nogen sidder med en fornemmelse af bedre at kunne høre harpiksen på violinbuerne fra en vinyl-skive sammenlignet med den samme indspilning afspillet fra en CD, er det ikke underligt. 

Det handler om areal og lidt historie. Lyden fra vinyl-skiven opfattes ofte mere tre-dimensionel end lyden fra en CD, som et indlæg her også beskriver. Tænker man på, at en rille på en LP har et areal på størrelse med en fodboldbane - sådan cirka - hvis man foldede den helt ud, giver det et meget godt billede af den enorme mængde af information, vinyl-skiverne indeholder. Har man en god pick-up, som er i stand til at få fat i alle informationerne, er der i princippet ingen grænse for, hvor godt man kan høre og opleve, hvad der oprindelig blev optaget på bånd.

Da Phillips udviklede CD-mediet, var man nødt til at træffe nogle hårde beslutninger for at få presset den enorme mængde af information ned på de sølle 700 mb, en CD kan indeholde. Hvis man bruger billedet af al den information, der kan rummes på en fodboldbane komprimeret til 700 mb, giver det mening. Enhver som har prøvet at komprimere et 60 mb tif-billede ned til 1 mb ved hjælp af en JPG-komprimering ved, hvad det betyder for kvaliteten. De fine detaljer går tabt. Og det er nøjagtigt, hvad der sker på vejen fra den oprindelige optagelse til produktionen af CD-en. 

Hvis man vil fordybe sig i emnet, skal man kigge efter de to begreber "sample rate" og "bandwidth", når man søger information. CD'ens sample rate er 44.100 Hz, som er et udtryk for, hvor ofte der tages et "snapshot" af det oprindelige analoge signal. Herefter kan man beregne båndbredden - bandwidth. Og tro mig, resultatet er nedslående og ikke rar læsning for en stakkel, som netop har investeret i en CD-afspiller til en pris svarende til, hvad en mindre japansk bil koster.

Når det er sagt, så skal der godt grej til for at få den fulde glæde af en gammel LP-samling. En grammofon med pick-up til 1.500 kroner rækker ikke langt. Et godt bud lige nu er at kigge efter tilbud på en pick-up fra Audio Technica, som hedder OC9 mrk. 2. Den fås til under 3.000 kroner, men kræver en god arm og en god step-up-transformator. Men så er der til gengæld adgang til de helt store oplevelser, og man får en meget konkret indsigt i, hvad en godt og en dårligt produceret LP er.

Mvh

Ivan Cordes

Til top Vis Cordes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cordes

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

...det er svært at slippe uden om de sorte skiver. Bortset fra lidt knas og støj ind imellem lyder det mere naturligt. Mit ynglingseksempel er en god direct-to-disc LP typisk fra midt-70'erne. Der kan CDen (naturligvis) ikke være med.

Jeg har dog ikke lagt øre til så mange high-end CDer de seneste par år, så der kan være sket noget.

RolfeZ

Hvis du en gang får mulighed for at lægge øre til Audio Aero Capitole REF CD , tror jeg du bliver omvendt , det blev jeg.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Træmanden skrev:
RolfeZ skrev:

RolfeZ

Den har jeg så hørt.

Det er en vidunderlig maskine................men slå analog lyden af banen i direkte sammenligning kan den dog ikke efter min bedste overbevisning.

Venligst

"dolph"

Hvis du en gang får mulighed for at lægge øre til Audio Aero Capitole REF CD , tror jeg du bliver omvendt , det blev jeg.

Det var nu heller ikke for at jeg mente at PL lyden kunne væltes af pinden , det jeg mente var at det godt kunne lade sig gøre at få CD afspillere der var fri for " CD lyd " , har selv beholdt min High End høvl , sådan noget skiller man sig jo ikke lige af med....

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

Dennis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Cordes skrev:

...Tænker man på, at en rille på en LP har et areal på størrelse med en fodboldbane - sådan cirka - hvis man foldede den helt ud...

Mvh

Ivan Cordes

Hmm det udfoldede areal er faktisk større end en fodboldbane... det er uendeligt stort! Det der er interessant er vel det fysiske kontaktareal med nålen, hvilket må være lidt mindre end uendeligt... om det så er på størrelse med en uendelig fodboldbane ved jeg dælma ikke...

(ja, ubrugelige indlæg er der mange af!)

Dennis

Til top Vis Dennis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Endnu noget ubrugeligt, men ret fascinerende: Forstørres en LP-rille op, så man kunne gå nede i den vil de mindste diskantudsving (på trods af RIAA forstærkning inden skæring) ikke kunne ses med det blotte øje, selv med brug af en kraftig lup! Alligevel kan en god pick-up fange det.

Hilsen RolfeZ

p.s. ska' nok lytte (ukritisk) til noget seriøst CD

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes