Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny gammel pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hyperlite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står og mangler en pladespiller da min fars er gået i stykker, og han har en ordenlig røvfuld fede plader stående som jeg godt kunne tænke mig at høre. Så jeg søger bare en billig men heller ikke dårlig pladespiller. Har i nogen forslag, for det er første gang jeg overhovedet har sat mine fødder i vinyl-verdenen.

Morgensutter behøver nødvendigvis ikke kun at være noget man tar på fødderne
Til top Vis hyperlite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hyperlite

Prometheus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan anbefale Regas P2 tror jeg den hedder. Den koster 3000 kroner, men er så uden pickup så du skal ud og bruge en 1000 kroner ca. på sådan en.. Hvis det alligevel bliver for mange penge kan jeg stærkt anbefale dig at købe NAD's C555 som er en god pladeafspiller til 3000 kroner med det hele. Klar til at sætte i forstærkeren på under 1 minut. Jeg er selv meget glad for den. Den er lavet på Regas fabrikker så vidt jeg husker med det samme indmad så stort set ville det svare til at købe P2'eren næsten. Du kan købe den på http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Pladespiller/ NAD_C555_pladespiller_.htm

Den er i hvert fald en god begynder pladeafspiller

Til top Vis Prometheus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prometheus

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Her er ugens tilbud: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43626195

Ny rem koster et par hundrede. Bemærk den essentielle hylde er med!

Hilsen RolfeZ

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Et par kommentarer til Regamaskinerne, sådan som jeg husker det fra den tid, hvor jeg selv var den mellemfornøjede ejer:

Låget, som er et kæmpeskrummel, kan kun stå i to positioner: Fuldt åben eller nedlukket. Det virker som et akustisk forstærker, hvor alle lyde og vibrationer fra omgivelserne forstærkes i.

Armen kører 100 pct. manuelt, hvilket betyder at den kværner videre i inderste rille, hvis man glemmer at slukke..

Motor til drivrem er fastgjort direkte i vinylfineren på plintens overside, hvilket ikke ligefrem medvirker til dæmpning af udefra kommende påvirkninger.

Maskinen forekommer kæmpestor og fylder godt op i fx. en reol.

Filtmåtten på tallerkenen ligner noget, der er revet af gulvet på en middelstor kommuneskole!

Med andre ord: Her er virkelig noget at gå i gang med for en inkarneret DIY-m/k. Eller sagt på en anden måde: De må have slået sig på lårene af grin i Struer i de glade grammofondage.

Mvh. PeC

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

pro et contra skrev:

Eller sagt på en anden måde: De må have slået sig på lårene af grin i Struer i de glade grammofondage.

Det tror jeg bestemt også de har gjort. Og du glemte at den ikke selv kan skifte hastighed.....

Det ændrer dog ikke på det faktum, at selvom en Rega er ubekvem i daglig brug, så er den stadig et godt brugt køb:

• Enhver idiot (læs: undertegnede) kan sætte den op så den spiller som den skal
  • Den har simpel, driftsikker, vedligeholdelsesfri mekanik
  • En arm man kan flytte på et langt bedre værk, hvis man skulle have lyst til det
  • Man kan meget nemt få stumper til den, da de stadig er i produktion(dem i Struer laver dem ikke mere - de sidder bare og griner...).
  • Desuden kan man vælge mellem mange forskellige pu'ere, da armen blot skal hæves lidt, hvis man vil bruge andre pu'ere end Regas egne.

Skulle jeg selv købe en brugt pladespiller, ville jeg ikke selv vælge en Rega. Men det ændrer ikke på det faktum, at det er et godt og rimelig sikkert brugtkøb.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Blot et par kommentarer:

Et par kommentarer til Regamaskinerne, sådan som jeg husker det fra den tid, hvor jeg selv var den mellemfornøjede ejer:

Låget, som er et kæmpeskrummel, kan kun stå i to positioner: Fuldt åben eller nedlukket. Det virker som et akustisk forstærker, hvor alle lyde og vibrationer fra omgivelserne forstærkes i.

Låget er nu ikke større end på andre pladespillere, det skal jo trods alt dække arm, plint og tallerken. Låget er lavet af Acryl og har en højere grad af dæmpning end de låg der er lavet af det meget billigere og dårligere dæmpende Polystyren.

Armen kører 100 pct. manuelt, hvilket betyder at den kværner videre i inderste rille, hvis man glemmer at slukke..

Armen er, i lighed med andre højkvalitets arme, manuel. Automatiske anordninger forbedrer ikke lyden, de forhøjer prisen.

Motor til drivrem er fastgjort direkte i vinylfineren på plintens overside, hvilket ikke ligefrem medvirker til dæmpning af udefra kommende påvirkninger.

På Planar 3 før det herrens år 2000, var motoren ophængt i en gummirem for at afkoble motorvibrationer fra centerlejet. På P3`ere efter år 2000 er motoren ganske rigtigt sat direkte på plinten. Rega har konstrueret strømforsyningen, så motoren vibrerer minimalt, hvilket overflødiggør "flydende ophæng" . Fordelene er mange: Bedre dynamik, en bedre basgengivelse og en mere naturlig, flutterfri gengivelse. Udefrakommende påvirkninger ? der skulle transporteres gennem motoren har ingen betydning.

Maskinen forekommer kæmpestor og fylder godt op i fx. en reol.

Den er nu ikke større end gennemsnittet.

Filtmåtten på tallerkenen ligner noget, der er revet af gulvet på en middelstor kommuneskole!

Filtmåtten er af ren uld, iøvrigt sjældent set på skolegulve, ihvertfald de skoler jeg har frekventeret, kan være at det er såan på Nordsjællandske privatskoler, ærgeligt at jeg ikke har haft min gang på en af disse.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Rega er en fin løsning som (rigtigt sat op) spiller musik som stort set ingen rimelig prissat cd afspiller bare kan drømme om. Især vil jeg mene en P3/2000/S.Elys er et rigtig godt køb, evt m/Rega riaa ?

Du skal sikre dig at der er phono indgang (riaa) i din forstærker, separat kan dog købes i næsten alle prisklasser.

Sørg for at underlag er i water og udbalancer tonearm før nåletryk sættes. En væg hylde er tit at foretrække

Vi er stadig mange der er vokset op med vinylen og ting såsom MP3, hard disk, Ipod mv er fremmedord.

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes