Hej
Blot et par kommentarer:
Et par kommentarer til Regamaskinerne, sådan som jeg husker det fra den tid, hvor jeg selv var den mellemfornøjede ejer:
Låget, som er et kæmpeskrummel, kan kun stå i to positioner: Fuldt åben eller nedlukket. Det virker som et akustisk forstærker, hvor alle lyde og vibrationer fra omgivelserne forstærkes i.
Låget er nu ikke større end på andre pladespillere, det skal jo trods alt dække arm, plint og tallerken. Låget er lavet af Acryl og har en højere grad af dæmpning end de låg der er lavet af det meget billigere og dårligere dæmpende Polystyren.
Armen kører 100 pct. manuelt, hvilket betyder at den kværner videre i inderste rille, hvis man glemmer at slukke..
Armen er, i lighed med andre højkvalitets arme, manuel. Automatiske anordninger forbedrer ikke lyden, de forhøjer prisen.
Motor til drivrem er fastgjort direkte i vinylfineren på plintens overside, hvilket ikke ligefrem medvirker til dæmpning af udefra kommende påvirkninger.
På Planar 3 før det herrens år 2000, var motoren ophængt i en gummirem for at afkoble motorvibrationer fra centerlejet. På P3`ere efter år 2000 er motoren ganske rigtigt sat direkte på plinten. Rega har konstrueret strømforsyningen, så motoren vibrerer minimalt, hvilket overflødiggør "flydende ophæng" . Fordelene er mange: Bedre dynamik, en bedre basgengivelse og en mere naturlig, flutterfri gengivelse. Udefrakommende påvirkninger ? der skulle transporteres gennem motoren har ingen betydning.
Maskinen forekommer kæmpestor og fylder godt op i fx. en reol.
Den er nu ikke større end gennemsnittet.
Filtmåtten på tallerkenen ligner noget, der er revet af gulvet på en middelstor kommuneskole!
Filtmåtten er af ren uld, iøvrigt sjældent set på skolegulve, ihvertfald de skoler jeg har frekventeret, kan være at det er såan på Nordsjællandske privatskoler, ærgeligt at jeg ikke har haft min gang på en af disse.
Venligst
Bent