Emne: Kl.A=kl.A eller? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget undre mig, ved ikke helt hvordan spm skal stilles men nu prøver jeg og håber det er forståeligt. Jeg har altid troet at kl.A forstærkere var hundedyre, sådan synes jeg ofte det har været når jeg har kigget på forskellige modeller. Nu læser jeg så at "Vincent" som er til at komme til for penge, i den sammenhæng, også er kl.A faktisk skulle den kunne levere 100 watt i kl. A. Hvordan kan dét hænge sammen mon?
En kl.A opgivelse er måske ikke alligevel = HØJ KVALITET eller?
Er der særlige forhold der gør at de kan leveres til en pris lang under 30K mens andre Kl.A produkter nemt koster det hvide ud af øjenene?
Michael
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
| En kl.A opgivelse er måske ikke alligevel = HØJ KVALITET eller? |
|
|
Kl. A betyder at forstærkeren har en helt bestemt opbygning, og denne opbygning kræver at forstærkeren har en temmeligt veldimensioneret strømforsyning, især i 100W klassen. Det siger dog intet om hvilken lydfilosofi konstruktionen er lavet efter. Klasse A har ikke en bestemt "lyd" som sådan.
I Kina kan man generelt producere tingene væsentligt billigere end de fleste andre steder, og mht. konstruktionskvalitet behøver kvaliteten faktisk ikke at lide under det - eksempelvis Pioneer DVD-afspillere produceres i Kina, og har ekstremt lav fejlprocent. Om et apparat lyder godt (i en given persons ører) har dog mindst lige så meget med lydfilosofien (og evnerne) fra konstruktørens side at gøre, som med selve konstruktionskvaliteten.
At en 100 W klasse A monoblok kan sælges for 12-13000,- er ikke mere revolutionerende end at en DVD-afspiller kan sælges for 199,-. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Otto så forstår jeg det bedre tror jeg*S*
Michael
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemmerlig, Klasse A betyder at transistorerne aldrig slukker helt og
man undgår således den cross-over forvrængning som der er i
traditionelle klasse A/B forstærkere. Ulempen er at der også i tomgang,
når forstærkeren ikke laver noget eller kun lidt også brændes rigeligt med energi
af. Denne energi skal afsættes og derfor skal klasse A forstærkere have
store køleplader.
Men som Otto også siger, så er klasse A ikke nogen garanti for god
lydkvalitet (altså pånær lige "manglen" på crossoverforvrængning op til
den effekt den er specificeret at gå i klasse A til, typisk dobbelt så
meget i 8 ohm som i 4 ohm, i 4 ohm skiftes hurtigere til klasse A/B).
Hvorfor? Jo, står der en strøm på f.eks. 2 Ampere i transistorne, kan
der afsættes op til 2 A før den ene af transistorerne tvinges til at
slukke helt (og dermed introducerer en momentan skarp forvrængning).
Derudover er der et hav af andre varianter, hvor transistorerne godt
nok aldrig slukker helt, men heller ikke brager unødige mænger strøm af
i tomgang. Typisk kaldet effiency class A og andre fancy navne. Disse
har heller ikke crossoverforvrængningen, men det byder på andre
lydmæssige udfordringer, så set i det lys så er traditionel klasse a om
ikke fuld garanti for god lyd, så en halv da 
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Nemmerlig, Klasse A betyder at transistorerne aldrig slukker helt og man undgår således den cross-over forvrængning som der er i traditionelle klasse A/B forstærkere. Ulempen er at der også i tomgang, når forstærkeren ikke laver noget eller kun lidt også brændes rigeligt med energi af. Denne energi skal afsættes og derfor skal klasse A forstærkere have store køleplader. Men som Otto også siger, så er klasse A ikke nogen garanti for god lydkvalitet (altså pånær lige "manglen" på crossoverforvrængning op til den effekt den er specificeret at gå i klasse A til, typisk dobbelt så meget i 8 ohm som i 4 ohm, i 4 ohm skiftes hurtigere til klasse A/B). Hvorfor? Jo, står der en strøm på f.eks. 2 Ampere i transistorne, kan der afsættes op til 2 A for den ene af transistorerne tvinges til at slukke helt (og dermed introducerer en momentan skarp forvrængning).
Derudover er der et hav af andre varianter, hvor transistorerne godt nok aldrig slukker helt, men heller ikke brager unødige mænger strøm af i tomgang. Typisk kaldet effiency class A og andre fancy navne. Disse har heller ikke crossoverforvrængningen, men det byder på andre lydmæssige udfordringer, så set i det lys så er traditionel klasse a om ikke fuld garanti for god lyd, så en halv da  
|
|
|
Takker for "forelæsningen" 
Jeg har netop selv siddet lidt og prøvet på at finde et sted hvor man kan lytte disse "bæster", i første omgang fordi jeg synes at 993 og 991 ser flotte ud, så er lidt nysgerrig. Dog har jeg også kigget lidt på "rotel" pga prisen som også er til at betale, men det er jo så en anden sag. Nu må vi se hvad det ender med *S*
Men ud fra specifikationerne ser vincent vist bedst ud, om det så holder i længten må tiden vise.
Michael
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|