Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 05:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Parallelkobling af forstærkere . (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Kan man det?? Det er hvad et hæderkronet berømt dansk mærke gør. I standardudgaven er den en highend stereo klasse A forstærker og i den ekstragavante udgave er de to kanaler parallelkoblet. Der er vist 16 Sanken pr halvperiode pr kanal. Med tanke på den lave udgangsimpedans undrer det mig at man gør sådan og jeg har ikke set andre gøre det. Jeg kunne aldrig selv finde på det.

Trods ofsetservo control er der alligevel jænlig problemer med at den ene kanal bliver mere varm end den anden. Hvad siger HURTIG og andre siliciumsmede.

M.V.H.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på brokobling og parallelkobling...


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

 Jeg vidste da ikke, B&O har lavet klasse A forstærkere!!!

__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Der er forskel på brokobling og parallelkobling...


/U.

Tak det ved jeg alt om. Har du nogensinde set en parallekoblet forstærker?? Og ved du hvad der sker hvis der er blot en anelse forskel på de to?

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:
 Jeg vidste da ikke, B&O har lavet klasse A forstærkere!!!

Hold da kæft den var go. Ka du flere??

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Tak det ved jeg alt om. Har du nogensinde set en parallekoblet forstærker??


Tjah, det har jeg faktisk. Det er godt nok lidt snyd, men alligevel.... (2 x TDA7293 i parallel)


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
R2D2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Det mærke du snakker om går jeg ud fra er Thule...

De er ikke parallel koblet, men derimod differentiel koblet i udgangen (balanceret)...

Til top Vis R2D2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R2D2
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

R2D2 skrev:

Det mærke du snakker om går jeg ud fra er Thule...

De er ikke parallel koblet, men derimod differentiel koblet i udgangen (balanceret)...

Dem har jeg repareret mange af så jeg er ikke i tvivl om hvordan de virker.Og forresten. Har den 32 SANKEN pr kanal?

Er det High End?? Skudt helt forbi. Tro mig dog på mine ord. Når jeg siger parallel så er det totalt parallel. Det er et verdens berømt mærke som næsten ingen i DK har råd til at købe Det er ikke så meget mærket, men mere princippet.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra du tænker på Gryphons Antelion, der fås både som stereo og mono udgave.

Uden at jeg skal kunne sige det med 100% sikkerhed, så tror jeg ikke på, at monoudgaven blot består af en stereoudgave, hvor man har paralelkoblet de to kanaler. Det er næsten dømt til at gå galt.
Der vil altid være forskelle i de 2 kanaler, og man ville være nødt til at indføre en lille seriemodstand i hver kanal, for at de ikke skal stå og modarbejde hinanden.

Mit bud er, at man kun har de spændingsforstærkende trin fra den ene kanal, evt forfinet osv, og derudover har benyttet effekttransistorerne og strømforsyning fra begge kanaler. I princippet er det bare et spørgsmål om, at man har dobbelt så mange udgangstransistorer og forsyning.
Altså en endnu mere overdimensioneret udgave, end stereoudgaven.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg går ud fra du tænker på Gryphons Antelion, der fås både som stereo og mono udgave.

Uden at jeg skal kunne sige det med 100% sikkerhed, så tror jeg ikke på, at monoudgaven blot består af en stereoudgave, hvor man har paralelkoblet de to kanaler. Det er næsten dømt til at gå galt.
Der vil altid være forskelle i de 2 kanaler, og man ville være nødt til at indføre en lille seriemodstand i hver kanal, for at de ikke skal stå og modarbejde hinanden.

Mit bud er, at man kun har de spændingsforstærkende trin fra den ene kanal, evt forfinet osv, og derudover har benyttet effekttransistorerne og strømforsyning fra begge kanaler. I princippet er det bare et spørgsmål om, at man har dobbelt så mange udgangstransistorer og forsyning.
Altså en endnu mere overdimensioneret udgave, end stereoudgaven.

Det troede jeg også, men nej. Det er virklig sådan at det er to uafhængige trin som er parallel koblet. Kanalerne er forb. med forgyldt fladjern og et signal kabel fra ingangsbøsningen ud til hver kanal. der er ikke foretaget yderligere foranstaltninger, men der er jo også  problemer med det. Den har emitter modstande på 1ohm og ingen modkobling i udgangstrinnet, men det er alligevel en lav udgangsimpedans med 16 bolcher i parallel.    Så kommer vi nok ikke det nærmere, men er enige om at det ikke er godt.

Tak for indlægget.

 

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes