| Forfatter |
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej rørfreaks, så er det på banen . Jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber i kan svare på.
Jeg har gennem det sidste halve år haft en Copland CTA 301mk2 kontrolforstærker i mit setup. Lyden er rigtig god, bortset fra det virker som om, den slører diskanten lidt. Den er købt brugt, så jeg ved ikke hvor mange timer rørene har på bagen, og muligheden for det er slitage, der forårsager den lidt disede top, er slet ikke utænkelig. Det er også muligt de er af en billig/dårlig kvalitet. Jeg vil prøve med nogle nye. Egentlig er jeg nok mest til transistorer, men jeg vil give det en sidste chance, inden jeg siger farvel til rørene for good.
Nå, det var de spørgsmål:
1. Hvilke rør vil i foreslå jeg prøver med i liniedelen. Hvor kan de købes matchede i DK, og hvad koster de? Originalt har der siddet et par Sovtek 6922 i. De er på et tidspunkt erstattet med nogle med det her påtryk: JAN 6922   ; 8613 Phillips ECG AEF 34167 USA
2. Kan jeg uden risiko for at noget futter af, afmontere rørene i RIAA-delen og lade forstærkeren spille uden?
Jeg bruger ikke pladespiller og kommer sansynligvis heller ikke til det igen, så jeg synes ikke rigtig det giver mening, at lade rørene i den afdeling, brænde sig selv op. De hedder forresten VALVO ECC 83.
Da jeg for en del år siden sidst eksperimenterede med rørgrej, var det på mode at montere en gummi O-ring om flaskerne. Det skulle angiveligt minimere mikrofoni, men jeg kan ærlig talt ikke huske om tweaket kun virkede på indbildningsniveau... Gør man stadig noget i den stil?
På forhånd mange tak for eventuelle råd og svar .
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
De rør du har i liniedelen er typen 6922/E88CC og er et US military grade rør, og som navnet antyder er lavet til militær brug i USA.
Umiddelbart kunne det godt lyde som om det var på tide at skifte rørene.
Dette rør kan udskiftes med en del andre rør som kan købes i Danmark, f.eks:
TESLA/JJ 6922/E88CC som er et godt Slovakisk rør til en fornuftig pris. Ca. 130,-kr. stk.
SOVTEK 6922/E88CC som er et Russisk og populært rør, som ofte bruges til erstatning og udskiftning på mange rørforstærkere. Ca. 140,-kr. stk.
ELECTRO HARMONIX 6922 som er en nyere version af dette rør, som også er ganske populært rør. Ca. 140,-kr. stk.
TUBE AMP DOCTOR 6922/E88CC som er et selecteret rør med lav egen støj. Ca. 160,-kr. stk.
PHILIPS USA 6922ECG JAN ECG magen til røret du har i. Ca. 125,-kr. stk.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
6dj8 aka 6922 eller ecc88 er en dobbelttriode der ikke tåler særlig høj spænding (130v) - og heller ikke samlet wattage (1,8w) trods det kan røret tåle op mod 15 milliampere..qua ohms lov om volt gange strøm = watt! med en max forstærkning på 33 gange,er trioden i midterfeltet mht til forstærkning.,røret er skabt til højfrekvens,og blev anvendt som antenneforstærker førhen. mikrofoni har plaget mange producenters versioner,men desværre husker jeg ikke hvilke specielt - under alle omstændigheder gavner det sagen med dæmperinge og vibrationsfri omgivelser.
mit bud på hvorfor røret har fået den udbredelse,er at den lave spænding gør røret særdeles velegnet til srpp (shunt regulated pushpull) konstruktioner,eller mu followers - hvor jeg foretrækker den sidste by far! desværre er udgangsimpedansen selv ved anvendelse af disse principper,for høj til at trække transistorerede effektblokke uden forvrængning,hvilket nemt kan opfattes som diset top og manglende gennemsigtighed.
alt for mange rørkonstruktioner kører signalrørene generelt ved skåneblus - dette indskrænker liniariteten væsenligt,og kan bidrage til vigende yderfrekvenser - så uden at jeg ønsker erstatningskrav hvis noget går galt - er min mening at du ved at fjerne riaa rørene,skåner din nettrafo for varmeudvikling - og den marginalt højere spænding tjener til at øge liniariteten i dine ecc88ère.
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
De rør du har i liniedelen er typen 6922/E88CC og er et US military grade rør, og som navnet antyder er lavet til militær brug i USA.
Umiddelbart kunne det godt lyde som om det var på tide at skifte rørene.
Dette rør kan udskiftes med en del andre rør som kan købes i Danmark, f.eks:
TESLA/JJ 6922/E88CC som er et godt Slovakisk rør til en fornuftig pris. Ca. 130,-kr. stk.
SOVTEK 6922/E88CC som er et Russisk og populært rør, som ofte bruges til erstatning og udskiftning på mange rørforstærkere. Ca. 140,-kr. stk.
ELECTRO HARMONIX 6922 som er en nyere version af dette rør, som også er ganske populært rør. Ca. 140,-kr. stk.
TUBE AMP DOCTOR 6922/E88CC som er et selecteret rør med lav egen støj. Ca. 160,-kr. stk.
PHILIPS USA 6922ECG JAN ECG magen til røret du har i. Ca. 125,-kr. stk.
Mvh.
|
|
|
Hej Gorm, tak for svaret.
Har du evt. en adresse eller et link til en forhandler? Gerne en, der sælger via nettet.
Har du selv erfaring med de mærker du anbefaler? En favorit? Det jeg specifikt søger, er et rør uden al for megen rørlyd, hvis du forstår . De forskellige indspilningers særpræg skal helst kunne trænge forbi gennem gløderne.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
Takker slowon.
6dj8 aka 6922 eller ecc88 er en dobbelttriode der ikke tåler særlig høj spænding (130v) - og heller ikke samlet wattage (1,8w) trods det kan røret tåle op mod 15 milliampere..qua ohms lov om volt gange strøm = watt! med en max forstærkning på 33 gange,er trioden i midterfeltet mht til forstærkning.,røret er skabt til højfrekvens,og blev anvendt som antenneforstærker førhen. mikrofoni har plaget mange producenters versioner,men desværre husker jeg ikke hvilke specielt - under alle omstændigheder gavner det sagen med dæmperinge og vibrationsfri omgivelser.Ok, så var det ikke helt forkert med de O-ringe. Kan du anbefale noget specielt? En adresse/link?
mit bud på hvorfor røret har fået den udbredelse,er at den lave spænding gør røret særdeles velegnet til srpp (shunt regulated pushpull) konstruktioner,eller mu followers - hvor jeg foretrækker den sidste by far!RIAA-delen er srpp, liniedelen ved jeg ikke noget om (2 rør mod 4 i RIAA) desværre er udgangsimpedansen selv ved anvendelse af disse principper,for høj til at trække transistorerede effektblokke uden forvrængning,hvilket nemt kan opfattes som diset top og manglende gennemsigtighed.Udgangsimpedansen er under 1 K ohm, hvilket også anbefales til effektforstærkeren (Electrocompaniet AW100). Udgangsspænding: Rated 1v. Max 20v into 47 K ohm, og det skulle også matche effekten fint. Begge dele ifølge manualerne og ikke mig! Jeg er vel nærmest elektroimbecil.
alt for mange rørkonstruktioner kører signalrørene generelt ved skåneblus - dette indskrænker liniariteten væsenligt,og kan bidrage til vigende yderfrekvenser - så uden at jeg ønsker erstatningskrav hvis noget går galt - er min mening at du ved at fjerne riaa rørene,skåner din nettrafo for varmeudvikling - og den marginalt højere spænding tjener til at øge liniariteten i dine ecc88ère.Det skal prøves så. Vi kan vel deles om udgifterne, om det hele skulle fordampe, eller...
mvh/slowon |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal rørenene altid have skylden. Er det bare en dårlig vane eller fordi de er så lette at udskifte at alle kan finde ud af det. Hvad med elkektrolytter i strømforsyning såvel som evt afkobling. Hvad med modstande som er vokset i værdi pga stort spændingsfald over dem. Jeg har en AVO mark4 valve characteristic tester og jeg kan finde ud af at bruge den. Jeg skal gerne teste diine rør . For free.
mvh
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Hvorfor skal rørenene altid have skylden. Er det bare en dårlig vane eller fordi de er så lette at udskifte at alle kan finde ud af det. Hvad med elkektrolytter i strømforsyning såvel som evt afkobling. Hvad med modstande som er vokset i værdi pga stort spændingsfald over dem. Jeg har en AVO mark4 valve characteristic tester og jeg kan finde ud at bruge den. Jeg skal gerne teste diine rør . For free.
mvh
|
|
|
Hej tube mania.
Det skal de da heller ikke have, men forstærkeren er ikke så gammel (99), så det er vel nærliggende at tro, det må være rørene. Hvis det da ikke er et helt andet sted i kæden tågen opstår... Tak for dit tilbud. Det er pænt af dig, men for nemhedens skyld forsøger jeg med et par nye. Økonomisk er det til at overse.
Du lyder til at have erfaring på området. Kan du anbefale et godt fabrikat?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bare en sur gammel hund ( se billede) og synes ikke at der er noget som er værd at anbefale idag. Jeg har mange gamle SIEMENS og Philips på lager og så længe jeg kan undgå det køber jeg ikke hula bula rør. Med den alder på din forstærker tror jeg ikke på at rørene fejler noget. Som slowon siger kører de jo ikke så hårdt. Det kan let vise sig at være noget andet.
mvh
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt iorden tubedog.
Et eller andet skal der jo ske, så jeg må tage til takke med hvad der findes på markedet i dag, og håber så bare en eller anden har erfaringer med det, og vil dele ud af dem. Rørene skulle have en levetid på 2000 timer, og jeg ved den tidligere har spillet meget, rigtig meget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|

griner af sure gamle hunde og hula bula!!
herhjemme kan du købe diverse rørrelaterede dimser hos pyndt tubes (google my friend) med 47kohm udgør elektroen en nem belastning for din pre der.. mht anbefaling af mærker findes der så mange afarter af ecc88 - at de små variabler mærkerne imellem,sagtens kan have en lydmæssig effekt qua de forskellige forstærkeres betingelser - hvilket gør det svært at svare entydigt på hvilket mærke du bør gå efter.. men gode gamle producenter har bevist sit værd! måske der er der hunden vil hen? copland har ikke imponeret mig lydmæssigt,men der kan sikkert hentes meget positivt med lidt modifikationer hist og pist.
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|

griner af sure gamle hunde og hula bula!!
herhjemme kan du købe diverse rørrelaterede dimser hos pyndt tubes (google my friend) med 47kohm udgør elektroen en nem belastning for din pre der.. mht anbefaling af mærker findes der så mange afarter af ecc88 - at de små variabler mærkerne imellem,sagtens kan have en lydmæssig effekt qua de forskellige forstærkeres betingelser - hvilket gør det svært at svare entydigt på hvilket mærke du bør gå efter.. men gode gamle producenter har bevist sit værd! måske der er der hunden vil hen? copland har ikke imponeret mig lydmæssigt,men der kan sikkert hentes meget positivt med lidt modifikationer hist og pist.
mvh/slowon
|
|
|
Nemlig. vov vov &nb sp; ECC88 er et fint UHF rør ,men LF.... føj.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ slowon
Du mener altså, jeg må sætte min lid til at andre har forsøgt sig med forskellige rør på netop en Copland, og der ikke kan generaliseres lydmæssigt på de enkelte fabrikater?
Siemens og, i sagens natur, Phillips fremstiller vel stadig (værdifulde) rør?
Mht modifikationer, er der monteret et Duelund kabel til at levere strømmen, og ellers skal der ikke forsøges noget. Den skal jo muligvis kunne sælges igen .
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke i første omgang mene det er kondensatorerne eller modstandene, men et tjek skader aldrig.
Jeg ville nok vælge ELECTRO HARMONIX 6922 eller TUBE AMP DOCTOR 6922/E88CC røret, men igen er det mit personlige valg af rør, da det passer til mit temperament og smag.
Så skal man nok ikke hænge sig for meget i at det er et rør der er fremstillet til UHF og til antenneforstærkere, da røret jo nok er valgt ud fra nogle lydmæssige kriterier som Copland havde sat sig, da der er rør nok at vælge i mellem.
Det er det samme med fordomme omkring f.eks. Kinesiske rør, her er de sidste generationer af rør fuldt på højde med de mere velanskrevne rør, omend ikke højere.
mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Nemlig. vov vov &am p;nb sp; ECC88 er et fint UHF rør ,men LF.... føj."
tak maniac - til gengæld skal du have helt ret mht uhf contra lf - på samme måde er srpp super i højfrekvens,men ligner et alpelandskab i det hørbare område..
har du et bud på hvorfor det l....rør er så populært i "hifi"?
soka -
ja - og et bud herfra : hvis du kun skal bruge et linietrin,så riv printet ud og put et hjemmegjort i...du har forsyning og kabinet,og med et sæt ecc82 - 8 modstande og 2 kondensatorer får du (denne gang MED garanti!) et bedre resultat end ved at købe nye rør...skulle du ønske at sælge coplanden efterfølgende,monterer du printet igen og opgraderer dit nye linietrin med en væsentlig bedre strømforsyning i en sej æske = penge på kontoen samt en bedre lyd.
mvh/slowon der gerne giver dig opskriften
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
| Har du evt. en adresse eller et link til en forhandler? Gerne en, der sælger via nettet. |
|
|
www.watfordvalves.com
www.jacmusic.com - her har jeg selv handlet for nyligt, og det gik fint. Betaling er dog via bankoverførsel, 6 dage for at pengene når frem, 6 dage for at rørene når frem, ingen problemer. Jeg købte Electro Harmonix rør, de kan sælge dem som PL-matchede med ekstra burn-in osv., læs om det på deres hjemmeside. De har også en klar holdning til rør, og en oversigt over de enkelte rør-mærker, om det er producentens egne rør eller OEM, om kvaliteten, osv. NOS har de også.
www.artsound.dk - her kan du måske få fat på NOS rør.
NOS rør fra Mullard, Telefunken, Siemens og sikkert også flere anses for at være rigtigt gode rør, men de koster også derefter.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Gorm
Tak for forslagene. Efter en omgang google, satser jeg på det bliver bedre med et Electro Harmonix. NOS-rør af 6922 varianten er vist alligevel ikke sådan at opstøve, hvis de skal være matchede. Tager fat i en forhandler og finder en løsning.
@ slowon
Hvis jeg stadig ikke er tilfreds, efter der er kommet andre rør i systemet, tror jeg sgu vi går videre med din opskrift. Lyder som en overkommelig opgave. Tak for det.
@ Kim Petersen
Jacmusic virker seriøse, og har åbenbart lige hvad der skal til. Jeg tager kontakt. Takker, og har jeg forresten ikke for et par år siden ageret "mellemmand" i en Marantz-handel med dig som sælger? Navnet og lokaliteten passer i al fald . Mvh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
@ Kim Petersen
Jacmusic virker seriøse, og har åbenbart lige hvad der skal til. Jeg tager kontakt. Takker, og har jeg forresten ikke for et par år siden ageret "mellemmand" i en Marantz-handel med dig som sælger? Navnet og lokaliteten passer i al fald . Mvh. Søren
|
|
|
Ah yes, duo'en der kiggede forbi og hentede min elskede Marantz 17 Håber at din kammerat er glad for den, jeg savner den nu alligevel engang imellem, selv om jeg stort set kun hører vinyl.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
soka skrev:
|
@ Kim Petersen
|
|
|
Ah yes, duo'en der kiggede forbi og hentede min elskede Marantz 17 Håber at din kammerat er glad for den, jeg savner den nu alligevel engang imellem, selv om jeg stort set kun hører vinyl. |
|
|
Lige præcis Kim  Marantzen har det godt i Esbjerg, og gør hvad den skal, så vidt vides.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=slowon]
"Nemlig. vov vov &am p;am p;am p;nb sp; ECC88 er et fint UHF rør ,men LF.... føj."
tak maniac - til gengæld skal du have helt ret mht uhf contra lf - på samme måde er srpp super i højfrekvens,men ligner et alpelandskab i det hørbare område..
har du et bud på hvorfor det l....rør er så populært i "hifi"?'
Desværre nej, men der er jo mange ting der ikke kan forklares. Jeg har repareret mange counterpoint og andre med det rør og der var altid ballade med det. Brugen af det er en misforståelse. Jeg har derimod fundet ECC85 interessant som LF rør. Især som driver er det godt. Kan levere 200Vpp uden et kny med en anodespænding på kun 300V.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg har derimod fundet ECC85 interessant som LF rør.
tak for tippet - jeg tror ecc85 gør det så godt pga sit 50% højere strømforbrug i glød - hvilket giver en langt højere transconductans,eller stejlhed om du vil..
har selv brugt det som standalone driver til 300b trioden,hvor det erstatter mit ellers velfungerende ecc81 (som spændingsforstærker) ind i 6sn7 (buffer) drivertrin.
har du erfaring med ecc85 som fasesplitter? eller kan du give mig et godt tip til noget der driver en pushpuller el34? - uden global modkobling,tak!
pft/slowon
ps:81/6sn7 kører pt her ved 600v som driver til 845 - og lyder temmelig meget bedre end alt jeg ellers har prøvet - og det er næsten pinligt så mange tåbelige ting der ligger på nettet,som fx ecc88 i srpp ind i 6sn7 ind i 300b ind i 845 - eller trafokoblinger uden båndbredde!
pps:i betragtning af hvor mange der leder efter et linietrin - er du så med på at lave et DIY for dummies projekt? komplet med tegninger og målinger - her på sitet.
|
| Til top |
|
| |